• Evert2

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Evert2
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:11:41 följande:

    Tar man också medborgarskap från en etnisk svensk om denna begår liknande brott?
    Som tex nynazister som tränar i Ukraina för att mörda, Peter Mangs m.fl.
    Eller tar man medborgarskap bara från folk som ser annorlunda ut? 

    Detta är rasism på högnivå!
    Man gör skillnad på vem som har begått vissa brott och dömer olika.
    Snacka om att vinna väljare för politiska partier. 

    Däremot ser jag gärna att införa dödsstraff för en del brott oavsett hur man ser ut.
    Terrorbrott, rasbrott m.m. är vidriga handlingar. 


    Det var en dålig jämförelse. I Ukraina kämpar man för att försvara sitt land och vad har Peter Mangs med saken att göra?
  • K Markatta

    Vilka är det egentligen som sölat med att få en fungerande antiterrorlagstiftning på plats? Jo...

    www.expressen.se/nyheter/darfor-kan-nastan-ingen-av-is-atervandarna-atalas/

    Lagen om terrorresor trädde i kraft den 1 april 2016, ett år och drygt fyra månader efter att regeringen gett Åklagarmyndighetens rättschef Lars Werkström i uppdrag att utreda möjligheten.

    ...

    Expressen har gått igenom de motioner som lämnats in av riksdagsledamöter i frågan och hittat flera som mer eller mindre är helt i linje med den lag som infördes 2016. Söker man på "terrorresa" eller "terrorresor" dyker en motion från 2013/14 upp, fyra från 2014/15, nio från 2015/16 och tio från 2016/17. Ingen av dessa riksdagsmotioner kommer från Vänsterpartiet, Miljöpartiet eller Socialdemokraterna. I stället är det främst SD, följt av L, C, KD och sist M som är avsändare.

    En av de tidigaste motionerna i frågan lämnades in av den dåvarande C-riksdagsledamoten Staffan Danielsson i september 2013, ett år och tre månader innan en regering gav utredaren i uppdrag att se över möjligheterna för en sådan lag. Motionen avslogs i enlighet med betänkandet från justitieutskottet, där Morgan Johansson (S) vid tillfället var ordförande.

  • Pilsner
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:24:47 följande:
    Du är helt ute och cyklar!
    Skriver du Om IS invandrare? Ser du hur du ser på folk som ser annorlunda ut?
    I rubriken står det svenska medborgare. Du gör de till invandrare!!!
    Glöm inte att många som deltagit med IS är födda här.
    Är alla invandrare för dig som inte är vita och etniska svenskar? 
    Jag menar givetvis de som det går att ta ifrån medborgarskap, dvs de som fått svenskt medborgarskap som andra medborgarskap.

    Jag skiter för den delen i vilken färg folk har, jag dömer dem efter deras handlingar. Och IS-krigare har jag inget som helst till övers för, oberoende av ifall de är vita svenskar eller invandrade.
  • Evert2

    Och det snyftas också om deras barn. Tragiskt att vissa redan tidigt fostras till kallblodiga mördare tyvärr.

  • XL perspektiv
    OlgaElvira skrev 2019-02-25 18:53:07 följande:
    Skönt att det finns fler än jag som tycker att vi ska ta hand om vår egen skit och inte lämpa över det i knät på kurderna, det ha nog med att försöka bygga upp sitt land. I princip tycker jag att brott ska utredas och påföljd fastställas i det land där brottet begåtts. Men när det inte finns en fungerande rättsstat så ska brottslingar inte gå fria. De är svenska medborgare, vårt ansvar. De bör för övrigt prövas för brott mot mänskligheten vid ICC i Haag.
    Kallar du våra invandrare med dubbelt medborgarskap för "skit". Det var bland det värsta jag läst på länge.
  • XL perspektiv
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:11:41 följande:

    Tar man också medborgarskap från en etnisk svensk om denna begår liknande brott?
    Som tex nynazister som tränar i Ukraina för att mörda, Peter Mangs m.fl.
    Eller tar man medborgarskap bara från folk som ser annorlunda ut? 

    Detta är rasism på högnivå!
    Man gör skillnad på vem som har begått vissa brott och dömer olika.
    Snacka om att vinna väljare för politiska partier. 

    Däremot ser jag gärna att införa dödsstraff för en del brott oavsett hur man ser ut.
    Terrorbrott, rasbrott m.m. är vidriga handlingar. 


    Jag tror det har att göra med att det är svårt att plocka bort det enda medborgarskap de har. Fattar du skillnaden? Hur de ser ut är förmodligen egalt.

    Mangs sitter väl inne på livstid. Frågor på det?

    De som begått terrorbrott i främmande land får gärna sona sina brott där. Inte konstigare än när en etnisk svensk åker fast för mord i USA.

    Dödsstraff pysslar vi inte med i civiliserde samhällen.
  • Tintin i Amerika
    Pilsner skrev 2019-02-25 22:37:21 följande:
    Jag menar givetvis de som det går att ta ifrån medborgarskap, dvs de som fått svenskt medborgarskap som andra medborgarskap.

    Jag skiter för den delen i vilken färg folk har, jag dömer dem efter deras handlingar. Och IS-krigare har jag inget som helst till övers för, oberoende av ifall de är vita svenskar eller invandrade.
    Du är inte medveten om dig själv min vän.
  • XL perspektiv
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:24:47 följande:
    Du är helt ute och cyklar!
    Skriver du Om IS invandrare? Ser du hur du ser på folk som ser annorlunda ut?
    I rubriken står det svenska medborgare. Du gör de till invandrare!!!
    Glöm inte att många som deltagit med IS är födda här.
    Är alla invandrare för dig som inte är vita och etniska svenskar? 
    Den som åkt iväg för att mörda andra människor kan stanna där. Kan tänka mig bidra med en slant till kriminalvården i Syrien om det får dig att må bättre. Vilken hudfärg terroristen har struntar jag helt i. Ditt rasistkort kan du stoppa upp i röven.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?