• Evert2
    Äldre 25 Feb 15:38
    11361 visningar
    606 svar
    606
    11361

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Evert2
    Äldre 27 Feb 06:22
    #61
    -1 +2

    Är det egentligen synd om dessa kvinnor och barn som i framtiden blir ett hot mot dom demokratiska samhällen som är dumsnälla nog att ta emot dom?

  • Äldre 27 Feb 06:30
    #62
    +1
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-27 00:58:13 följande:

     Då kan du ju kanske utveckla dina tankegångar om varför det passar dig att håna mitt land på det viset.


    Han/hon är vänsterbliven. Att söka med ljus och lykta efter "rasism" och att hata Mellanösterns ända demokrati är deras grundsyn.
  • Äldre 27 Feb 07:27
    #63
    +1
    Kawthar skrev 2019-02-26 22:20:18 följande:
    Is-terroristerna är ju svenska medborgare och vi får väl ta hand om vår egen skit. Varför skulle vi lasta över det på någon annan? Av dom 150 mördare som vi tagit tillbaka går samtliga fria på våra gator! usa har utbildat dessa idioter till mördarmaskiner och dom har blivit omplåstrade i israhell, nu uppmanar trump europa att ta emot dom med öppna armar tills dess att usa med israhell behöver dom i nästa invadering ;läs Iran. Varför va det ok att dom åkte o terroriserade Irak o Syrien men när dom nu återvänder blir det stora rubriker?
    Vi tar inte hem vare sig andra svenska medborgare som begår andra typer av brott i andra länder så självklart ska vi inte "ta hem" de här heller.

    De valde att försöka skapa sitt muslimska kalifat i Syrien och Irak och det enda rimliga är att de skall dömas och avtjäna sina straff där.
  • Äldre 27 Feb 07:34
    #64
    +1
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-26 21:37:10 följande:
    Det kan jag hålla med om.

    Jag såg förresten förra veckans "Opinion Live" på SVT Play. Hanif Bali mosade både vänsteradvokaten och miljöpartiets soyboy. Vad fick jag se i förrgår i Aktuellt? Jo, samma soyboy stå och klaga på att "konsekvensen blir att ingen vill ha terrorister i sitt land".
    Märkligt att ingen vill ha terroristera i sitt land. Mycket märkligt, för svårt för en miljöpartist att förstå smile2.gif
    Behövs det så bistår Sverige och EU med pengar för att driva de domstolar och fängelser de hamnar i. 

    Det näst vettigaste alternativet är en internationell tribunal men det brukar inte få samma försonande effekt då domen utfärdas långt från offren. Dessutom tar en sådan tid att sätta upp.

    Men till Sverige ska de inte. här skulle de i princip gå fria från dag 1 oavsett hur många babyhuvuden de stampat sönder.
  • Pappel­elle
    Äldre 27 Feb 07:47
    #65
    +1

    Hade inte haft något emot om Sverige tog tillbaka dem, OM de alla samlas upp och döms till straffarbete, livstids straffarbete som verkligen är livet ut och inte vad Sverige brukar kalla livstid. På så sätt hade dessa "människor" eventuellt lyckats göra något bra i sina liv. De hade helt enkelt kunnat arbeta tills de stupar.

    Tyvärr är det mer troligt att de istället tas hit och antingen inte döms, eller döms till "straff" vilket är bättre än de förtjänar. Då kan de för min del hellre vara kvar där de är. Man kan ju hoppas att en grupp hämndlystna civila som drabbats får tag i dem.

  • Äldre 27 Feb 08:59
    #67
    XL perspektiv skrev 2019-02-26 22:46:21 följande:

    Ja, vi tog emot dem. Det var säkert rätt då. Att vi gjorde rätt då är inte skäl att göra fel nu. Vi kan bättre. Hjälp de som förtjänar det istället.


    Vad jag menar är att vi tog emot dom vid gränsen MEDVETNA om att dom precis varit och stridit för is i Irak och Syrien. Det lever idag is-medlemmar i Sverige som har återvänt månader och år sedan. Ingen av dom har har fått något straff. Det har blivit stort NU eftersom dom idag sitter i flyktingläger.

    Hur menar du ?hjälp dom som förtjänar det istället??
  • Äldre 27 Feb 09:01
    #68
    -2
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-26 22:49:08 följande:

    Då fick du ju iallafall till något rätt i ditt inlägg.

    Mitt land stavas Israel, bara så du vet i framtiden.


    Du har inget land min vän, en ockuperad otillåten stat som högst.
  • Äldre 27 Feb 09:07
    #69
    CarinaL26 skrev 2019-02-26 23:07:29 följande:

    Vi tog emot dem för att de vad människor på flykt. Att de väljer att ansluta sig till terrorgrupper är inte Sveriges fel utan ansvaret får de ta själva. Och just därför ska de inte tas tillbaka utan ta sitt ansvar på plats.


    Så är man flykting när man som svensk medborgare återvänder efter stridit för is? Nu får du förklara det..

    Om du inte är insatt i is förstår jag. Is är en terroristgrupp med medlemmar från alla möjliga länder. Även från Sverige. Många är födda här ,många är etniska svenskar, många har inget annat medborgarskap än svenskt. ?Vi? som du skriver , är just ?dom? också. Sverige är deras land med. Alla har inte kommit hit som flyktingar. Känner familjer som bott här länge och som kom hit för 20-30 år sedan vars barn gått med is. Barn som är födda här vill säga.
  • Äldre 27 Feb 09:12
    #70
    Pilsner skrev 2019-02-27 08:21:07 följande:

    Så du är både antisemit och IS-terroristkramare. Inget som förvånar iofs, antisemitismen är ju utbredd bland islamisterna.


    Man kan vara emot den ockuperade otillåtna staten utan att vara antisemit. Vad kallar du alla judar som är emot den staten? Sionism är en politisk rörelse och har inget med den judiska folkgruppen att göra. Lär dig skilja mellan dessa!
  • Äldre 27 Feb 09:36
    #71
    +1
    Tom Araya skrev 2019-02-27 03:25:25 följande:

    Har de dubbla medborgarskap så är det bara att rycka det svenska på stubben.

    Har de enbart svenskt medborgarskap så anser jag att vi är så illa tvugna att ta emot dem. Men då ska de utredas och ev åtalas.


    Utredas hur? Åtalas för vad? Kommer ta pengar, tid, och inte leda till nåt straff. Klart de vill hit, men låt dem försvinna där nånstans.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?