• Evert2
    Äldre 25 Feb 15:38
    11348 visningar
    606 svar
    606
    11348

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Äldre 27 Feb 11:10
    #82
    +1
    Flash Gordon skrev 2019-02-27 10:14:45 följande:
    Inte alla. Finns gott om bilder på barn i 6-7-8-års-åldern som i IS namn avrättar fångar.

    Vill du ha en sådan unge i ditt barns klass?

    Uppenbart spädbarn och liknande kan givetvis omhändertagas och adopteras bort.
    Du missar den stora och lilla bilden med barnen lär det syns ju direkt tydligt. Du tillskriver ju baren vuxna egenskaper i detta inlägget, som om att barn kan hantera konsekvens tänk, se "det större perspektivet",  och är fulklt utvecklade i hjärnan som vi vuxna är. Barn är inte vuxna.  Inte ens barn i 6-7 års ålder (som du tiog upp där) är vuxna. De är fortfarande barn, och är inte färdigutvecklade.

    Barn tar efter de vuxna, i from av "monkey see monkey do". Om barnen ser dagligen att man skall mörda andra och det är något bra att göra, så tar de efter det beteendet och gör likadant.

    Det finns flera (vettiga) anledningar till att man skäller på många kvinnor som stannar kvar i missförhållande och kommer med motfrågan; "vill du verkligen att ditt barn skall lära sig att det är okey att slå kvinnor". 

    Tar man bort barnet från den infekterade miljön, oavsett om det är från ett misshandelsförhållande, eller att växa upp i den miljön som det har i IS, så kan man forma om barnet, och lära det att det inte är okey att göra detta. 

    Då jag har en son han är vuxen och arbetar med barn, då han är förskolepedagog.
    Så jag kan ju ta och svara på den frågan bara rent hypotetiskt baserat på dagsläget, och mina egna kunskaper på barn.
    Ja jag skulle kunna tänka mig att ha sådan barn i samma klass som mitt barn, bara för att jag vet hur ungar funkar i praktiken.  Dock så skulle de behöva gå i terapi först.  Dock så skulle de behöva vara bland vanliga barn (kankse med lite extra övervakning) så de lär sig att vara vanliga barn med allt vad det innebär.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 27 Feb 11:30
    #83
    Flash Gordon skrev 2019-02-27 09:44:14 följande:

    Och du vill ha tillbaka dessa IS-terrorister som du alltså personligen känner till Sverige?


    Jag ville att Syrien med Iran och Ryssland skulle utrota dessa parasiter redan i Syrien när dom hade råttorna omringade. usa och israhell attackerade och bombade regimen och fredsstyrkorna med europas medgivande. Så nu står vi här- vi vill inte ha dom här MEN är jävligt snabba på att skrika krigsbrott när Syrien vill bli av med dom. Jävligt snabba på att kalla rebellerna för fredshjältar och bistå med vapen , så civiliserat av oss inte sant?!

    Så varsågoda- som man bäddar får man ligga- kallas politik med ett finare ord!

    Sverige har inte så mycket att säga till om-usa hotat Europa med just dessa is-medlemmar. Vi kommer få ta tillbaka vår skit oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om det. Dom kommer promenera på våra gator som om inget hänt. När usa vill få sin politik igenom i något och det landet sätter sig emot- då kommer det inträffa något , en bomb, en skjutning , och is kommer ta på sig detta.
  • Äldre 27 Feb 11:33
    #84
    Flash Gordon skrev 2019-02-27 09:44:14 följande:

    Och du vill ha tillbaka dessa IS-terrorister som du alltså personligen känner till Sverige?


    Jag vet vilka dom är, däremot vill barnen inte ha kontakt med sina familjer vilka dom anser inte är ?riktiga muslimer?.
  • Äldre 27 Feb 11:37
    #85
    -3
    EnAnonumius skrev 2019-02-27 10:34:01 följande:

    Kan du bevisa detta att det är en ockuperad otillåten stat?


    Tänker inte använda tråden till att diskutera israhell
  • KlunsS­murfen
    Äldre 27 Feb 11:59
    #86
    +1
    FDFMGA skrev 2019-02-27 10:28:19 följande:
    Javisst.

    Och jag tycker att man ska ta hand om sin egen skit, inte lämpa över ansvaret för saneringen på andra. I synnerhet inte på kurderna, alltså de som redan har tvingats strida mot terroristerna.
    Det du kallar för "våra problem" & "egen skit" är islam, vi var inte så bra att ta hand om det när det blev "våra problem" varför skulle det bli bättre nu?
    Det finns bara en enda anledning till att de vill tillbaka till Sverige, de får det bättre här.
  • KlunsS­murfen
    Äldre 27 Feb 12:06
    #86
    EnAnonumius skrev 2019-02-27 11:10:57 följande:
    Du missar den stora och lilla bilden med barnen lär det syns ju direkt tydligt. Du tillskriver ju baren vuxna egenskaper i detta inlägget, som om att barn kan hantera konsekvens tänk, se "det större perspektivet",  och är fulklt utvecklade i hjärnan som vi vuxna är. Barn är inte vuxna.  Inte ens barn i 6-7 års ålder (som du tiog upp där) är vuxna. De är fortfarande barn, och är inte färdigutvecklade.

    Barn tar efter de vuxna, i from av "monkey see monkey do". Om barnen ser dagligen att man skall mörda andra och det är något bra att göra, så tar de efter det beteendet och gör likadant.

    Det finns flera (vettiga) anledningar till att man skäller på många kvinnor som stannar kvar i missförhållande och kommer med motfrågan; "vill du verkligen att ditt barn skall lära sig att det är okey att slå kvinnor". 

    Tar man bort barnet från den infekterade miljön, oavsett om det är från ett misshandelsförhållande, eller att växa upp i den miljön som det har i IS, så kan man forma om barnet, och lära det att det inte är okey att göra detta. 

    Då jag har en son han är vuxen och arbetar med barn, då han är förskolepedagog.
    Så jag kan ju ta och svara på den frågan bara rent hypotetiskt baserat på dagsläget, och mina egna kunskaper på barn.
    Ja jag skulle kunna tänka mig att ha sådan barn i samma klass som mitt barn, bara för att jag vet hur ungar funkar i praktiken.  Dock så skulle de behöva gå i terapi först.  Dock så skulle de behöva vara bland vanliga barn (kankse med lite extra övervakning) så de lär sig att vara vanliga barn med allt vad det innebär.
    Du har en poäng men hur tar vi deras barn på ett demokratiskt och lagligt sätt?
    Några av dessa IS krigare har ju "bara" jobbat med sjukvård (enligt dem själva)
  • Äldre 27 Feb 12:11
    #87
    -1

    Vilka dåliga alternativ. Vi har föreningsfrihet och man kan inte dra tillbaka medborgarskap för folk som haft det i en massa år. Att vi är skyldiga att släppa in dom är en sak men HJÄLPA dom fattar jag inte varför du har i samma alternativ.

    Dom får ta sig tillbaka på egen risk, om dom kan. Om dom dör på vägen eller är tillfångatagna är deras problem.

    Sen måste vi börja förbjuda samröre med terroristorganisationer som IS och NMR. Därefter är det förbjudet att vara medlem i IS.

    Jag tycker att dom kan ruttna i Syrien och hoppas att dom tillfångatas och skjuts på plats allihop men man kan inte bara gå emot sina egna lagar hursomhelst!

  • LenaL7­9
    Äldre 27 Feb 12:15
    #88

    Det vore väl fint att hjälpa barnen, jag skulle nog önska det, 
    men hur ska vi kunna säkerställa identiteten? Vem är barn till vilka föräldrar? 
    Om vi i Sverige är så där jätte-naiva som vi brukar vara så kan vi helt plötsligt bli tvingade "hjälpa" alla möjliga barn. Och i nästa steg kanske vi måste ta emot "anhöriga" till dessa barn, påstådda föräldrar som kan vara värsta terroristerna när vi inte vet deras rätta identitet och vi inte vet om barnen verkligen är födda av svenska medborgare? DNA-prov lär väl knappast vara aktuellt?

    Om vi Svenskar är lättlurade och naiva behöver inga andra länder ta emot varken barn eller föräldrar eftersom Svenskarna ändå tar emot de allra flesta.
    Hittills har vi varit naiva och låtit våra grannländer och de andra medlemsländerna inom EU att utnyttja oss.
    Jag tycker inte att vi kan titta bara på en enda fråga utan vi måste se på helheten. Hur många har vi tagit emot under de senaste åren? Har vi resurser att på ett bra och rättvist sätt fortsätta ta emot alla? Är det inte dags nu att andra EU-länder får ta lika stort ansvar som vi har tagit?

  • Äldre 27 Feb 12:21
    #89
    +2

    Såhär; Släpp in dom om dom lyckas ta sig hit på egen risk. Ta ifrån alla barnen med LVU. Ge dom inga socialbidrag eller någon hjälp från samhället. Sätt span på varenda en. Trakassera dom med spionerande poliser som gör husrannsakan närsomhelst och avlyssna deras telefoner.

    Utred vilka som begått krigsbrott och ge dom livstids fängelse i isoleringscell med straffarbete.

    Förbjud medlemskap i terrororganisationer, arrestera sen alla som besöker de radikaliserade moskéerna. Utvisa alla som inte är svenska medborgare men ens umgås med is-terrorister.

  • Äldre 27 Feb 12:28
    #90
    +1
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-27 11:59:02 följande:
    Det du kallar för "våra problem" & "egen skit" är islam, vi var inte så bra att ta hand om det när det blev "våra problem" varför skulle det bli bättre nu?
    Det finns bara en enda anledning till att de vill tillbaka till Sverige, de får det bättre här.
    Ja, jag ser det som vår egen skit i och med att det handlar om svenska medborgare.

    Det kanske inte finns något som är optimalt i en sån här situation, men det minst dåliga förutom att döma dem här hemma vore nog rättegångar och straff som samordnades av de europeiska länderna eller EU.

    Dessutom - börjar man behandla barbarer barbariskt så bör man nog fråga sig vad i deras barbari som det är man finner särskilt tilltalande.

    Fast ett internationell fängelse för IS-terroristerna skulle inte vara helt fel - vill man göra en liten eftergift till en barbarisk syn på barbarer kan man ju kalla fängelset för Kalifatet och servera ärtsoppa med fläsk på torsdagarna.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?