• Evert2
    Äldre 25 Feb 15:38
    11352 visningar
    606 svar
    606
    11352

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Äldre 27 Feb 12:30
    #91
    +1

    Bra idé med internationellt fängelse! EU kan samfinansiera det, ingen behöver ta hem dom.


    FDFMGA skrev 2019-02-27 12:28:26 följande:

    Ja, jag ser det som vår egen skit i och med att det handlar om svenska medborgare.

    Det kanske inte finns något som är optimalt i en sån här situation, men det minst dåliga förutom att döma dem här hemma vore nog rättegångar och straff som samordnades av de europeiska länderna eller EU.

    Dessutom - börjar man behandla barbarer barbariskt så bör man nog fråga sig vad i deras barbari som det är man finner särskilt tilltalande.

    Fast ett internationell fängelse för IS-terroristerna skulle inte vara helt fel - vill man göra en liten eftergift till en barbarisk syn på barbarer kan man ju kalla fängelset för Kalifatet och servera ärtsoppa med fläsk på torsdagarna.


  • Pilsne­r
    Äldre 27 Feb 14:33
    #92
    +1
    Kawthar skrev 2019-02-27 11:37:00 följande:
    Tänker inte använda tråden till att diskutera israhell
    Ännu mer anti-Israel i tråden om IS-terrorism...
  • Äldre 27 Feb 14:49
    #93
    +2
    Ser0tonin skrev 2019-02-27 06:30:43 följande:
    Han/hon är vänsterbliven. Att söka med ljus och lykta efter "rasism" och att hata Mellanösterns ända demokrati är deras grundsyn.
    Det är något som vänsterextrema, islamister och nazister har gemensamt, dvs hatet mot Israel. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Äldre 27 Feb 14:52
    #94
    +3
    Kawthar skrev 2019-02-27 09:01:18 följande:
    Du har inget land min vän, en ockuperad otillåten stat som högst.
    Förstår att det sticker i ögonen att det enda land i regionen där medborgare som är muslimer och araber har fullständiga medborgerliga rättigheter, är en judisk stat. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Äldre 27 Feb 14:54
    #95
    Kawthar skrev 2019-02-27 09:12:35 följande:
    Man kan vara emot den ockuperade otillåtna staten utan att vara antisemit. Vad kallar du alla judar som är emot den staten? Sionism är en politisk rörelse och har inget med den judiska folkgruppen att göra. Lär dig skilja mellan dessa!
    En handfull judiska extremister är motståndare till ett Israel som nation, pga att de tolkat religionen som att Israel inte kan existera innan Messias återkommit. Det finns betydligt fler arabiska/muslimska sionister änn dessa extremister. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Äldre 27 Feb 14:56
    #96
    EnAnonumius skrev 2019-02-27 10:34:01 följande:
    Kan du bevisa detta att det är en ockuperad otillåten stat?
    Jag tror FN i så fall vill ha den vetskapen, så att de kan sparka ut Israel från FN. Du vet FN tar inte med stater som är otillåtna och ockuperade, står i deras stagar.
    Inte bara FN utan kanske de länder som har också erkänt Israel som stat.
    Det är bara hezbollah, hamas, islamic jihad och liknande avskräde som har dessa åsikter, inget att ta på allvar. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Pilsne­r
    Äldre 27 Feb 17:18
    #98
    +1
    FDFMGA skrev 2019-02-27 12:28:26 följande:
    Ja, jag ser det som vår egen skit i och med att det handlar om svenska medborgare.
    Nu finns det ju en del som även har annat medborgarskap sedan innan, och dessa kan man gott frånta det svenska medborgarskapet.
  • Äldre 27 Feb 18:53
    #99
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-27 12:06:27 följande:
    Du har en poäng men hur tar vi deras barn på ett demokratiskt och lagligt sätt?
    Några av dessa IS krigare har ju "bara" jobbat med sjukvård (enligt dem själva)
    Det var något jag satt och funderade på själv när jag skrev det inlägget..
    Och du jag har inte kommit på "hur" ännu. Jag är öppen för förslag på hur det skall kunna lösas. För jag själv önskar att jag hade den lösningen, för barnens skull.
    Får fundera vidare...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 27 Feb 19:32
    Kawthar skrev 2019-02-27 11:30:54 följande:
    Jag ville att Syrien med Iran och Ryssland skulle utrota dessa parasiter redan i Syrien när dom hade råttorna omringade. usa och israhell attackerade och bombade regimen och fredsstyrkorna med europas medgivande. Så nu står vi här- vi vill inte ha dom här MEN är jävligt snabba på att skrika krigsbrott när Syrien vill bli av med dom. Jävligt snabba på att kalla rebellerna för fredshjältar och bistå med vapen , så civiliserat av oss inte sant?!

    Så varsågoda- som man bäddar får man ligga- kallas politik med ett finare ord!

    Sverige har inte så mycket att säga till om-usa hotat Europa med just dessa is-medlemmar. Vi kommer få ta tillbaka vår skit oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om det. Dom kommer promenera på våra gator som om inget hänt. När usa vill få sin politik igenom i något och det landet sätter sig emot- då kommer det inträffa något , en bomb, en skjutning , och is kommer ta på sig detta.
    Nu är du väldigt ensidig i din kritik...

    YPG är en av de grupperingar som stridit hårdast på IS, med stöd från USA.

    Syrien och Ryssland hade uppnått mycket bättre resultat om deras militära insatser i högre grad inriktat sig på IS istället för att jaga kurder.
    Även Turkiet har slösat militära resurser på att jaga kurder istället för IS.

    Utan YPG hade IS antagligen erövrat större delar, kanske hela Syrien.
  • Äldre 27 Feb 19:38
    +1
    Pilsner skrev 2019-02-27 17:18:33 följande:
    Nu finns det ju en del som även har annat medborgarskap sedan innan, och dessa kan man gott frånta det svenska medborgarskapet.
    Jag skulle nog hellre föredra att ett svenskt medborgarskap fick en djupare innebörd än idag - att det innebar att man blir en del av en kulturell och nationell gemenskap snarare än att man förändrar det till ett papper man kan riva sönder.

    Dessutom vore det olyckligt om personer med dubbla medborgarskap som begår grova brott i Sverige inte kan utvisas på grund av att det andra landet upphävt medborgarskapet med motiveringen att de av våra medborgare som begår grova brott utomlands förlorar sitt medborgarskap om de har dubbla sådana.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?