• Evert2
    Äldre 25 Feb 15:38
    11456 visningar
    606 svar
    606
    11456

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Äldre 27 Feb 22:06
    Tom Araya skrev 2019-02-27 19:32:52 följande:
    YPG är en av de grupperingar som stridit hårdast IS, med stöd från USA.
    Mot ska det stå, inte .
  • Tintin i Amerik­a
    Äldre 27 Feb 22:18
    Pilsner skrev 2019-02-27 17:18:33 följande:
    Nu finns det ju en del som även har annat medborgarskap sedan innan, och dessa kan man gott frånta det svenska medborgarskapet.
    Du lär dig! Bra :)
  • Äldre 27 Feb 22:45
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-27 14:52:04 följande:
    Förstår att det sticker i ögonen att det enda land i regionen där medborgare som är muslimer och araber har fullständiga medborgerliga rättigheter, är en judisk stat. 
    Plus att dom har kommit så lång med sin jämställhet att kvinnorna gör samma lumpen som männen...
  • Äldre 27 Feb 22:49
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-27 00:43:41 följande:
    Vilket land ska Kanada kasta ut dig till?
    Mitt andra medborgarskap är Svenskt...

    Dom anser helt enkelt att begår jag ett terror brott så har jag förlorat mitt privilegium av att vara medborgare i deras land. Inget konstigt alls!
  • Tintin i Amerik­a
    Äldre 27 Feb 23:00
    Canadasvensk skrev 2019-02-27 22:49:15 följande:
    Mitt andra medborgarskap är Svenskt...

    Dom anser helt enkelt att begår jag ett terror brott så har jag förlorat mitt privilegium av att vara medborgare i deras land. Inget konstigt alls!
    Tack för svar. Välkommen till svensk fängelse!
    Nu ska du få tänka lite...

    En IS terrorist ( antar du menar mörka sådana) som är född i Sverige som aldrig besökt föräldrarnas land och inte har någon annan medborgarskap än det svenska, var ska man kasta ut denne då? 
  • Äldre 28 Feb 00:50
    Canadasvensk skrev 2019-02-27 22:45:26 följande:
    Plus att dom har kommit så lång med sin jämställhet att kvinnorna gör samma lumpen som männen...
    Inte riktigt samma, kvinnor gör 2 år, männen 3 år. Min fru gjorde sin 2åriga och fortsatte som yrkesofficer ett antal år.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Äldre 28 Feb 08:01

    Det är ju knepigt när det gäller de som har barn. Om barnen är svenska medborgare borde man ta hem dem. Samtidigt ska inte barn behöva vara utan föräldrar så då kommer de med på köpet. Å andra sidan om de gör de bör de ju förlora vårdnaden om sina barn eftersom de låtit barnen vara med i en terrororganisation så barnen mister sina föräldrar oavsett - och då borde man alltså kunna ta hem barnen (och omprogramera dem) och låta föräldrarna vara kvar i det liv de valt - eller i konsekvenserna av det liv de valt.

  • Äldre 28 Feb 08:03
    OlgaElvira skrev 2019-02-25 18:53:07 följande:
    Skönt att det finns fler än jag som tycker att vi ska ta hand om vår egen skit och inte lämpa över det i knät på kurderna, det ha nog med att försöka bygga upp sitt land. I princip tycker jag att brott ska utredas och påföljd fastställas i det land där brottet begåtts. Men när det inte finns en fungerande rättsstat så ska brottslingar inte gå fria. De är svenska medborgare, vårt ansvar. De bör för övrigt prövas för brott mot mänskligheten vid ICC i Haag.
    Det är inte vår egen skit, såvida de inte är svenskar. Det är de knappast utan första eller andra generationens invandrare och har de dubbla medborgarskap kan man ta ifrån dem det svenska.
  • Äldre 28 Feb 08:05
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:11:41 följande:

    Tar man också medborgarskap från en etnisk svensk om denna begår liknande brott?
    Som tex nynazister som tränar i Ukraina för att mörda, Peter Mangs m.fl.
    Eller tar man medborgarskap bara från folk som ser annorlunda ut? 

    Detta är rasism på högnivå!
    Man gör skillnad på vem som har begått vissa brott och dömer olika.
    Snacka om att vinna väljare för politiska partier. 

    Däremot ser jag gärna att införa dödsstraff för en del brott oavsett hur man ser ut.
    Terrorbrott, rasbrott m.m. är vidriga handlingar. 


    Man kan inte ta ifrån någon medborgarskap om de bara har ett, men det går om de har två. Om en etnisk svensk begår denna typ av brott är det vårt fel. Om en invandrare begår denna typ av brott är det hens hemlands fel - grovt sett.
  • Äldre 28 Feb 08:11
    XL perspektiv skrev 2019-02-25 23:21:59 följande:
    Kallar du våra invandrare med dubbelt medborgarskap för "skit". Det var bland det värsta jag läst på länge.
    Jag tror att det är IS-terrorister hon kallar skit. Eller menar du att alla invandrare är terrorister?
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?