• Evert2

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • FDFMGA
    Pilsner skrev 2019-02-28 21:36:43 följande:
    Tintin i Amerika ska hela tiden försöka anklaga oss andra att vara rasister, men är själv långt värre med sina anti-Israelutspel (IsraHELL.)
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-28 22:56:46 följande:
    Det är skillnad på rasism och rasism.
    K Kalle skrev 2019-03-01 13:29:49 följande:
    Tja, oavsett vad man kallar det är det muslimskt judehat. Antisemitismen har växt enormt de senaste åren och det beror just på invandring från muslimska länder. I dessa länder finns samma typ av nidbilder och samma antijudiska barnböcker mm som fanns i nazismens Tyskland.

    Det må vara pubertalt att kalla Israel för Israhell - men lika pubertalt att dra fram rasistkortet om Israel kallas Israhell.

    Möjligen skulle man kunna påstå att Tintin i Amerikas inlägg är lite flummiga, men samtidigt är hen väl mindre rasistisk än de som påstår att en person som är född i Sverige och svensk medborgare inte är svensk.

    Eller kan du peka på vad som är rasistiskt i hens inlägg?

  • Pilsner
    FDFMGA skrev 2019-03-01 14:38:32 följande:
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-28 22:56:46 följande:
    Det är skillnad på rasism och rasism.

    Möjligen skulle man kunna påstå att Tintin i Amerikas inlägg är lite flummiga, men samtidigt är hen väl mindre rasistisk än de som påstår att en person som är född i Sverige och svensk medborgare inte är svensk.

    Jag måste missat det inlägget där någon skrev så.

    Hur som helst så är det inte helt ovanligt med personer som är födda här och har svenskt medborgarskap som ändå inte anser sig vara svenska. Det är till och med som så att enligt definitionen räknas man som av utländsk härkomst om man är född i Sverige av två föräldrar födda utomlands.

    Jag har en vän som är född här men har finländska föräldrar, och han känner sig inte helt svensk.
  • RebeckaZ70
    Pilsner skrev 2019-03-01 09:40:27 följande:
    IS-terroristen Khaled Shahadeh, 28, återvände till Sverige för att bli omplåstrad av den svenska sjukvården.
    Därefter åkte han ner för att strida för den islamistiska terrorstaten igen. 
    Nu pekas han ut som en av fyra västsvenska IS-terrorister som betraktas som ett särskilt hot mot svenska mål ? om han återkommer igen. 
    Med sig tog han en ny fru som nu, enligt anhöriga, fött honom två barn i den Islamiska terrorstaten.
    Oförlåtligt att svenska makthavare gett dem möjlighet att utnyttja Sverige som färltsjukhus.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2019-03-01 10:24:05 följande:

    Den kanske passar bäst i den här tråden.

    Ulf Bjereld, ordförande i Socialdemokraternas Tro&Solidaritet väljer i alla fall att kalla dem "IS-soldater".
    twitter.com/UlfBjereld/status/1099769563418382337

    "Soldater", så där lite lagom hedervärt ändå. Kämpat för sin sak, sitt land. 

    Jag antar att det tar emot att kalla dem "terrorister".


    Bjereld och "Tro och underkastelse". Inte ett dugg förvånad. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • FDFMGA
    Pilsner skrev 2019-02-28 21:36:43 följande:
    Tintin i Amerika ska hela tiden försöka anklaga oss andra att vara rasister, men är själv långt värre med sina anti-Israelutspel (IsraHELL.)
    Pilsner skrev 2019-03-01 14:55:10 följande:
    Jag måste missat det inlägget där någon skrev så.

    Hur som helst så är det inte helt ovanligt med personer som är födda här och har svenskt medborgarskap som ändå inte anser sig vara svenska. Det är till och med som så att enligt definitionen räknas man som av utländsk härkomst om man är född i Sverige av två föräldrar födda utomlands.

    Jag har en vän som är född här men har finländska föräldrar, och han känner sig inte helt svensk.
    Okej, du missade alltså att du gav uttryck för uppfattningen att den som skriver Israhell är rasist. Jag petade dit det som det första citatet här ovanför.

    Jag tycker det är trist att somliga ska dra fram rasistkortet i tid och i otid, i synnerhet om man inte har förstått vad rasism är för något. Det är inte rasistiskt att kalla Israel för Israhell, olämpligt och lite småkorkat är det - men inte rasistiskt i sig.
  • Pilsner
    FDFMGA skrev 2019-03-01 15:29:38 följande:
    Pilsner skrev 2019-03-01 14:55:10 följande:
    Jag måste missat det inlägget där någon skrev så.

    Hur som helst så är det inte helt ovanligt med personer som är födda här och har svenskt medborgarskap som ändå inte anser sig vara svenska. Det är till och med som så att enligt definitionen räknas man som av utländsk härkomst om man är född i Sverige av två föräldrar födda utomlands.

    Jag har en vän som är född här men har finländska föräldrar, och han känner sig inte helt svensk.
    Okej, du missade alltså att du gav uttryck för uppfattningen att den som skriver Israhell är rasist. Jag petade dit det som det första citatet här ovanför.

    Det var inte det jag missade. Läs mitt förra inlägg en gång till.
  • Kawthar
    Flash Gordon skrev 2019-02-28 08:22:35 följande:

    Jag frågade inte om USA och Israel.

    Jag frågade om DU vill ha tillbaka dessa terrorister som du dessutom alltså känner personligen.

    Tycker du att de är värda att få komma till Sverige? 

    Du som känner några av dessa terrorister personligen, tror du att de verkligen har ångrat sig?

    Tror du att de bara låtsas ha ångrat sig?

    Tror du att de kan utgöra en fara om de lever fritt i Sverige?


    Jag svarade på din fråga. Att du inte ville höra det jag svarade är inte mitt problem. Om du inte vill höra mitt svar, så fråga då inte.

    JAG känner inte dessa terrorister personligen, så sluta fördumma dig själv, är du inte läskunnig kanske ett diskussionsforum är din grej.

    Värda att komma tillbaka? Är det ett privilegium att som svensk få återvända till sitt land? Du har jävligt höga tankar om dig själv och Sverige. Har du en aning om att just SVERIGE skickade vapen till daesh och bistår saudi (du vet landet som rensar Jemen just nu) med vapen? Att just SVERIGE köpte oljan som pumpades ut gratis från Irak när det olagligt invaderades? Tror du vi är oskyldiga i detta?? Kliv ner från dina höga hästar och vakna upp istället!

    Dessa parasiter har svenskt medborgarskap och är i lagens mening svenskar. Deras namn, hudfärg eller hur länge de bott här saknar betydelse! Förstår du? Dom är lika mycket svenskar som du är! Och precis som du inte kan få ditt medborgarskap rivet, kan dessa inte få det heller.

    Jag skulle se att Sverige tillsammans med Europa har ett SAMARBETE med Syrien och Irak och går ner på deras blodstänkta knän och ber dom ta hand om VÅRAN skit. Att dom får sitt straff utdelat DÄR! Men det kommer aldrig hända.
  • Kawthar
    K Kalle skrev 2019-03-01 13:29:49 följande:

    Tja, oavsett vad man kallar det är det muslimskt judehat. Antisemitismen har växt enormt de senaste åren och det beror just på invandring från muslimska länder. I dessa länder finns samma typ av nidbilder och samma antijudiska barnböcker mm som fanns i nazismens Tyskland.


    Försöker igen...

    Man kan vara emot den ockuperade otillåtna staten utan att vara antisemit. Vad kallar du alla judar som är emot den staten? Sionism är en politisk rörelse och har inget med den judiska folkgruppen att göra. Lär dig skilja mellan dessa!

    Har du svårt för begreppen jude och sionist??
  • XL perspektiv
    Kawthar skrev 2019-03-01 16:11:54 följande:
    Jag svarade på din fråga. Att du inte ville höra det jag svarade är inte mitt problem. Om du inte vill höra mitt svar, så fråga då inte.

    JAG känner inte dessa terrorister personligen, så sluta fördumma dig själv, är du inte läskunnig kanske ett diskussionsforum är din grej.

    Värda att komma tillbaka? Är det ett privilegium att som svensk få återvända till sitt land? Du har jävligt höga tankar om dig själv och Sverige. Har du en aning om att just SVERIGE skickade vapen till daesh och bistår saudi (du vet landet som rensar Jemen just nu) med vapen? Att just SVERIGE köpte oljan som pumpades ut gratis från Irak när det olagligt invaderades? Tror du vi är oskyldiga i detta?? Kliv ner från dina höga hästar och vakna upp istället!

    Dessa parasiter har svenskt medborgarskap och är i lagens mening svenskar. Deras namn, hudfärg eller hur länge de bott här saknar betydelse! Förstår du? Dom är lika mycket svenskar som du är! Och precis som du inte kan få ditt medborgarskap rivet, kan dessa inte få det heller.

    Jag skulle se att Sverige tillsammans med Europa har ett SAMARBETE med Syrien och Irak och går ner på deras blodstänkta knän och ber dom ta hand om VÅRAN skit. Att dom får sitt straff utdelat DÄR! Men det kommer aldrig hända.
    Klart de kan få sitt medborgarskap rivet. Allt vi behöver göra är att bestämma att vi river det. Huruvida det är en bra idé är en annan sak.


Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?