• Äldre 3 Mar 23:13
    858 visningar
    18 svar
    18
    858

    Räkningskonto belopp

    Hej! Fik ett tips om att öppna ett specifikt konto där alla räkningar dras (autogiro också). Tyckte det var smart så det gjorde jag!

    Har någon annan också ett sånt här konto? Vore intressant att veta vilken summa ni för över och vilka utgifter ni har. Jag har än så länge inte funderat på det.....

  • Svar på tråden Räkningskonto belopp
  • Äldre 3 Mar 23:43
    #1

    Vi har gjort precis så i 2 år ungefär. Så skönt med samma fasta avgift varje månad och slippa smällen när många kvartalsräkningar kommer samtidigt!

    10700:- för vi över dit/månad

    Hyra: 8300:-

    Internet: 400:-

    El: 300:-

    CSN: 600:-

    Hemförsäkring: 110:-

    Mobil: 140:-

    A-kassa: 110:-

    Linsprenumeration: 260:-

    Djurförsäkring: 200:-

    Hyresgästförening: 85:-

    Storytel: 170:-

  • Äldre 3 Mar 23:47
    #2

    Du får gå igenom dina räkningar senaste året och räkna ut vad dom kostar i månaden. Elen gick jag igenom senaste årets räkningar på och tog den dyraste som summa för att vara på säkra sidan. Jag har en fin liten Excel-fil på det. :) Den måste dock uppdateras årligen då vissa utgifter ändras över tid.

  • Anonym (Lusen­)
    Äldre 3 Mar 23:52
    #3
    Woopsie skrev 2019-03-03 23:43:04 följande:

    Vi har gjort precis så i 2 år ungefär. Så skönt med samma fasta avgift varje månad och slippa smällen när många kvartalsräkningar kommer samtidigt!

    10700:- för vi över dit/månad

    Hyra: 8300:-

    Internet: 400:-

    El: 300:-

    CSN: 600:-

    Hemförsäkring: 110:-

    Mobil: 140:-

    A-kassa: 110:-

    Linsprenumeration: 260:-

    Djurförsäkring: 200:-

    Hyresgästförening: 85:-

    Storytel: 170:-


    Det var en jäkligt dyr linsprenumeration!
    Jag betalar 58 kr/mån.
  • Äldre 4 Mar 00:04
    #4
    Anonym (Lusen) skrev 2019-03-03 23:52:38 följande:

    Det var en jäkligt dyr linsprenumeration!

    Jag betalar 58 kr/mån.


    Jag vet! Har varit runt i åratal hos olika optiker och inte fått till synen riktigt bra. Så fick jag prova dom här svindyra, och plötsligt såg jag perfekt. Så då fick det vara värt den summan.
  • Anonym (Lusen­)
    Äldre 4 Mar 00:32
    #5
    Woopsie skrev 2019-03-04 00:04:46 följande:
    Jag vet! Har varit runt i åratal hos olika optiker och inte fått till synen riktigt bra. Så fick jag prova dom här svindyra, och plötsligt såg jag perfekt. Så då fick det vara värt den summan.
    Aha, förstår dig!
    Jag prenumererar hos Specsavers och har gjort ganska länge.
    Har haft linser i 30 år i år och jag lovar, de har blivit mycket billigare med åren!
  • Anonym (K)
    Äldre 4 Mar 06:35
    #6

    Vi har sett till att vi betalar alla räkningar månadsvis för att det ska bli samma summa att föra över varje månad. Sen har vi gått igenom några månader tillbaka för att se vad vi betalat i räkningar varje månad. Vi räknar även innan matpengar i räkningar. Sen har vi fört över den summan varje månad plus lite till om det skulle komma någon oväntad räkning. När månaden är slut för vi över det som blivit över till sparkontot så vi får in lite extra där varje månad.

  • Anonym (ppp)
    Äldre 4 Mar 06:46
    #7
    Mom2be262 skrev 2019-03-03 23:13:12 följande:

    Hej! Fik ett tips om att öppna ett specifikt konto där alla räkningar dras (autogiro också). Tyckte det var smart så det gjorde jag!

    Har någon annan också ett sånt här konto? Vore intressant att veta vilken summa ni för över och vilka utgifter ni har. Jag har än så länge inte funderat på det.....


    Så gör nog de flesta och har gjort väldigt länge. Men du kanske är ung och nyss skaffat eget boende osv? 

    Hur kan du inte ha funderat över vilka utgifter du har? 
  • Anonym (20k)
    Äldre 4 Mar 06:55
    #8

    Vi har så. Totalt för vi in 20 000 kr varje månad. Det täcker alla räkningar, insättning till ICA-kortet och gemensamt sparande.

  • Äldre 4 Mar 07:40
    #9
    Woopsie skrev 2019-03-03 23:43:04 följande:

    Vi har gjort precis så i 2 år ungefär. Så skönt med samma fasta avgift varje månad och slippa smällen när många kvartalsräkningar kommer samtidigt!

    10700:- för vi över dit/månad

    Hyra: 8300:-

    Internet: 400:-

    El: 300:-

    CSN: 600:-

    Hemförsäkring: 110:-

    Mobil: 140:-

    A-kassa: 110:-

    Linsprenumeration: 260:-

    Djurförsäkring: 200:-

    Hyresgästförening: 85:-

    Storytel: 170:-


    Ursäkta lite trådkapning men hur och var bor ni som lyckas hålla elen så billig? Här är elnätskostnaden så hög så det är löjligt
  • Äldre 4 Mar 07:50
    #10

    Vi vill helst ligga på typ 20000 på räkningskontot året runt för att täcka ?oplanerade? räkningar, som tex barnens aktiviteter osv.

    min man för över till vårt räkningskonto en jämn summa varje månad så det täcker dyra årsräkningar som hemförsäkringen tex.

  • Äldre 4 Mar 09:19
    #11
    möjligt skrev 2019-03-04 07:40:21 följande:

    Ursäkta lite trådkapning men hur och var bor ni som lyckas hålla elen så billig? Här är elnätskostnaden så hög så det är löjligt


    Vi bor i ett hyreshus där vi betalar direkt till värden så inget eget avtal. Kostnad för elöverföring är inbakat i vårt kWh-pris, blir nog billigare när man är flera hushåll som delar. Vi betalade knappt 400 kr för förra månaden, då har vi haft golvvärmen i badrummet igång på max hela månaden, har egna tvättmaskin/torktumlare, kör diskmaskinen varje dag och sambon har datorn igång jämt, normalt snittar vi på drygt 200 kr.

    I förra lägenheten kostade ju överföringen och andra avgifter mer än vad vi totalt betalar nu.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sharpe­r
    Äldre 4 Mar 09:35
    #12

    Detta sätter jag över på sådant konto:

    Hemförsäkring 541:-

    El 1700:-

    Sopor 229:-

    Slamtömning 68:-

    Larm 573:-

    Bredband 349:-

    Bilförsäkring 444:-

    Bilskatt 262:-

    Tandläkaren 72:-

    Mobil 80:-

    Mobil bonusdotter 90:-

    Facket 215:-

    Barnförsäkring 338:-

    Hundförsäkring 285:-

    Livförsäkring 61:-

    Spotify 149:-

    Vägförening 84:-

    Sen tillkommer mat på ca 7-8000 i månaden och disel på i snitt 2500:-

    Mannen betalar från sitt egna konto bolån, barnomsorg, ett skålen, bilförsäkring och livförsäkring också. Jag tar hand om det mesta i vår ekonomi och vi vill inte ha gemensamt konto med kort kopplat till så allt som rör vårt gemensamma går via mina konton så att säga :) jag säger bara till honom vad han ska swisha mig. Han ska enbart ha så det räcker utgifterna jag nämnde ovan och 2000:- i Russel/nöje. Resten går till mig då jag sköter även vårt sparande :)

  • Anonym (My)
    Äldre 4 Mar 11:20
    #13

    Vi har ett gemensamt räkningskonto dit vi för över alla våra pengar (minus 2tusen som vi behåller för privat sparande). Slutet på månaden så låter vi 3 tusen ligga kvar på räkningskontot. Resten som blir över delar vi upp mellan resesparkontot och husbuffertkontot med 50/50 fördelning. Denna månaden hade vi 55 tusen in. 20 tusen i räkningar så 15 tusen till varje sparkonto.

  • Anonym (Janne­)
    Äldre 4 Mar 11:54
    #14

    Vi för över allt utom det vi bestämmer ska vara "egna pengar" för den månaden, oftast 3-4000kr.  beroende på hur mycket räkningar vi har...

    Blir det för mycket på räkningskontot för vi över till gemensamma sparkontot.

    På det här viset har bägge två lika mycket pengar var att lägga på sig själv: egna kläder, intressen, shopping mm.  Vill man göra något dyrare själv får man spara egna pengar några månader...

    intäkterna varierar lite beroende på om någon tar semester/vab/föräldradagar, eller är sjuk. 

  • Äldre 4 Mar 12:22
    #15
    möjligt skrev 2019-03-04 07:40:21 följande:

    Ursäkta lite trådkapning men hur och var bor ni som lyckas hålla elen så billig? Här är elnätskostnaden så hög så det är löjligt


    Vi bor i Göteborg. Hyresrätt på 65 kvm. Värme och varmvatten ingår.
  • Tiina8­7
    Äldre 4 Mar 12:35
    #16

    Vi har ett sådant konto där alla räkningar betalas ifrån. Vi sätter över 15 000kr den 12 varje månad (får lön den 12) så att det då finns 20 000kr där. Detta täcker räkningar plus att det alltid finns 5000kr extra för oväntade utgifter.

    Har haft sådan konto i flera år.

  • Äldre 13 Mar 11:13
    #17
    Anonym (ppp) skrev 2019-03-04 06:46:12 följande:

    Så gör nog de flesta och har gjort väldigt länge. Men du kanske är ung och nyss skaffat eget boende osv? 

    Hur kan du inte ha funderat över vilka utgifter du har? 


    Haha vilken härlig slutsats du drar!!! Har alltid haft 2 konton. Ett privat för att spendera pengar där lönen kommer in därifrån dras alla räkningar och ett matkonto. Har stenkoll på mina utgifter. Tanken var att om man TX har 500 i utgifter, kanske sätta över 700 varje månad så att set blir en liten buffert på det kontot .. det var dessa summor jag ville höra hur andra gjorde med för att få lite inspiration
  • Äldre 13 Mar 23:36
    #18

    Japp, för över 20 000 kr/mån dit, därifrån dras:

    Avgift till brf (inkl el och fiber): ca 4400 kr/mån

    Hem- och bilförsäkring: ca 300 kr/mån

    Livförsäkring: ca 30 kr/mån

    CSN: ca 800 kr/mån (ca 2400 kr/kvartal)

    Mobil: ca 800 kr/mån

    Kreditkortskostnader: ca 10 000 kr/mån (mat, bensin, kläder, nöjen, övrigt, ?allt?)

    Autosparande fonder: 2000 kr/mån

    Ibland ?tillfälliga? räkningar, t.ex. trängselskatt eller liknande tas också härifrån.

Svar på tråden Räkningskonto belopp