• Siden
    Äldre 6 Mar 09:08
    1462 visningar
    55 svar
    55
    1462

    Hur dela upp räkningarna? - kvinnans synvinkel

    Hej, jag har läst flera trådar där mannen i parförhållandet tjänar mer och är arg över att betala mer än sin partner för hushållets räkningar.

    Jag undrar hur ni tycker att vi i vår familj ska dela upp vår ekonomi?

    Hemma har vi denna situation: Jag är kvinnan i förhållandet och får ut ca 15.000 kr efter skatt. Min man får ut ca 35000 efter skatt. Vi jobbar båda heltid, jag har eget företag. Min man har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt barn.

    Jag började nyss jobba efter att ha tagit hela föräldraledigheten och jag hoppas få ut en högre lön om något halvår/år. Kanske 20.000 efter skatt.

    Under föräldraledigheten betalade jag halva av räkningarna, halva maten och ena bilen. Trots att jag bara hade föräldrapenning. Det vill jag inte göra längre, jag gick back på det. Just nu betalar vi procentuellt - dvs min man tar nästan alla räkningar. Maten och bilarna delar vi lika på. Men jag har fortfarande mycket mindre kvar än honom i fickpengar och sparpengar varje månad. Jag har inte råd att spara någonting eller ta ut semester i sommar.

    Vi har köpt ett hus ihop där jag har gått in med hela kontantinsatsen (1 miljon kr). I samband med husköpet lånade jag även ut 150.000 kr till min man att ha som privat buffert. Vi har reglerat detta med ett skuldebrev hos en jurist, säljer vi huset får jag (förhoppningsvis) tillbaka mina pengar.

    Så, hur tycker ni att vi ska fördela vår ekonomi mellan oss? Jag är väldigt arg och besviken på min man för att han inte vill ha gemensam ekonomi. Han tycker å sin sida att han jobbar hårdare och har rätt till sina pengar. Snälla hjälp oss med råd!

  • Svar på tråden Hur dela upp räkningarna? - kvinnans synvinkel
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 6 Mar 09:19
    #1

    så du har gått in med en kontantinsats för att ni ens skulle kunna köpa huset och nu vill han inte betala mer trots att han tjänar mer? 

  • Äldre 6 Mar 09:28
    #2

    Låter helt galet snålt av din man. Här är det jag som tjänar rätt mycket mer än mannen och vi har alla pengar helt gemensamt. Du har ju för sjutton tagit hela lånet PLUS lånat upp till en egen buffert för HONOM? Samt tagit hela föräldraledigheten? Jag hade blivit totalt vansinnig om jag var du.

  • Äldre 6 Mar 09:31
    #3
    +1

    Det finns ingen regel kring detta. Ni måste komma överens om hur ni ska driva Familj AB tillsammans med fördelning av ekonomi, föräldraledighet, karriär, markservice, hobbytid mm. För en del funkar strikt 50/50 bra, för andra baserat på inkomst, för vissa gemensamt.

    Förutsättningarna kan vara så extremt olika med särkullsbarn, tidigare stora tillgångar, dyra och tidskrävande  hobby, jobb som hobby, flytt och ge upp jobb för att kunna leva tillsammans, förädraledighet, tidigare erfarenheter mm.

    Kan man inte hitta en bra gemensam lösning ska man inte vara gifta.

  • Siden
    Äldre 6 Mar 09:32
    #4

    Han betalar mer än mig eftersom han sedan vi köpte huset för ett halvår sedan har betalat alla fasta räkningar (ränta, amortering, bredband, el och värme, sop och slam, hemförsäkring etc). Jag har betalat halva maten och ena bilen.

    Ändå har jag mycket mindre kvar än honom varje månad (såklart).

    Vi har köpt huset så att vi står lika på lånet och äger huset 50/50 %. Att jag gick in med kontantinsatsen och lånade ut pengar till honom har vi reglerat med ett skuldebrev hos jurist.

    Så ni tycker han är snål alltså?

  • Äldre 6 Mar 09:32
    #5

    I mitt tycke gör man det rättvist när man lever som familj och dessutom har barn ihop. Man behöver inte ha gemensamma konton om man inte vill men att båda i alla fall ska ha möjlighet till lika mycket fickpengar är självklart för mig (Jag tjänar mer än min man). Vi lägger allt i en pott och har varsin summa som vi gör vad vi vill med. Men det är inte så noga, vi ger och tar som det passar månad för månad. Vi sparar både enskilt och gemensamt samt för vårt barn.

    Förstår faktiskt inte hur man tänker när man låter sin partner gå back när man själv tjänar mer.

  • Siden
    Äldre 6 Mar 09:35
    #6

    Jag förstår att det inte finns någon regel, som jag ser det så skulle jag vilja ha helt och hållet gemensam ekonomi, rakt av. Men det är ju jag som tjänar på det. Jag kommer aldrig att komma upp i min mans lön, om jag inte byter bransch och skolar om mig.

  • Äldre 6 Mar 09:42
    #7

    Han låter faktiskt ganska snål. Du har gått in med en stor kontantinsats som gör att ni får lägre bostadskostnad. Hade du inte gjort det hade ni haft högre kostnader, eller helt frankt, inte kunnat köpa huset alls.
    Dessutom tog du all föräldraledighet vilket ger lägre inkomst och lägre (eller ingen) tjänstepension.
    Hur resonerar han om ni står inför en större utgift såsom en renovering eller resa?

  • Äldre 6 Mar 09:47
    #8

    Håller med, din man låter väldigt snål speciellt att du fick betala halva under föräldraledigt.

    Hos oss har vi gemensam ekonomi. Min man tjänar mer och jag jobbar mindre och har största ansvaret för barn och hushåll. Mannen tar nästan alla räkningar och har betalt kontantinsatsen på huset. Jag köper allt till barnen men har då också barnbidrag.

  • Siden
    Äldre 6 Mar 09:59
    #9

    Vi vill renovera en del av huset men alla planer står liksom stilla pga att vi inte kommunicerar så bra kring ekonomin. Gemensamma semesterplaner står också helt stilla, han ville bjuda mig på en resa till Tyskland men jag tackade nej, vill inte hamna i någon tacksamhetsskuld. Då stannar jag hellre hemma. Han har flera gånger sagt att han kan tänka sig gemensam ekonomi men när det är dags att betala räkningarna undviker han ämnet och drar sig undan, betalar de fasta räkningarna själv och behåller resten av sin lön för sig själv. Dessutom har han nyss bytt jobb och varit utan lön i två månader, så av den anledningen vill han inte diskutera gemensam ekonomi just nu. Det är som att han hela tiden vill vänta?! På vad?

    Det tråkigaste är att jag hade som villkor då jag skrev på husköpet och förde över min miljon, att vi från och med då skulle ha gemensam ekonomi. Vilket han gick med på. Men sedan har han brutit det löftet, han tycker inte att jag har tillräckligt hög lön och tycker att han själv jobbar hårdare och får slita mer.

  • Siden
    Äldre 6 Mar 10:01
    #10

    Han har förresten föreslagit att vi ska ta hjälp av någon - en finansiell rådgivare eller nåt. Eftersom det finns särkullsbarn med i bilden (hans barn sen tidigare) och vi äger ett hus ihop. Det kanske är en bra idé, nån som varit hos en sån?

Svar på tråden Hur dela upp räkningarna? - kvinnans synvinkel