• Anonym (I)
    Äldre 6 Mar 11:56
    14656 visningar
    281 svar
    281
    14656

    Förmodligen gallsten. När akuten?

    Jag har lidit av vad jag tror är gallsten sen i augusti. Exakt de symptomen. Inget har dock synts på prover och ultraljud.

    Det har blivit stadigt sämre hela tiden, sen några veckor tillbaka har jag nästan kroniskt ont (typ bröstsmärtor varje gång jag äter) och är uppsvälld som en ballong. Jag har fått ta bort mer och mer i min kost hela tiden. Senaste veckan har jag bara kunnat dricka naturdiet, det är det enda som inte gör ont. Men nu idag fungerar inte ens det, exakt allt gör ont, hela tiden. + yrselattacker. Det är inte kan knappt andas-ont än men det är nära, och som sagt konstant. När är det dags att åka till akuten? Har en datortomografi inbokad på onsdag men kan ju inte leva på luft till dess.

  • Svar på tråden Förmodligen gallsten. När akuten?
  • Äldre 6 Mar 12:22
    #1

    Gurka, ägg och äpple? Har du tagit bort det? Gör det annars och se om det lättar lite.

  • Äldre 6 Mar 12:23
    #2

    Ring 1177 och fråga om du bör åka in. De har lite koll. VET du att det är gallan?

  • Anonym (I) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 12:24
    #3
    Anna60 skrev 2019-03-06 12:22:30 följande:

    Gurka, ägg och äpple? Har du tagit bort det? Gör det annars och se om det lättar lite.


    Jag har varit tvungen att ta bort precis allt, successivt. Gurka, ägg och äpple var det många månader sen jag åt. Knäckebröd och naturdiet är det enda jag äter sen ett tag tillbaka och nu funkar inte ens det.
  • Äldre 6 Mar 12:25
    #4
    Anonym (I) skrev 2019-03-06 12:24:38 följande:
    Jag har varit tvungen att ta bort precis allt, successivt. Gurka, ägg och äpple var det många månader sen jag åt. Knäckebröd och naturdiet är det enda jag äter sen ett tag tillbaka och nu funkar inte ens det.
    Jättekonstigt. Men du är alltså säker på att det är gallan och inte något annat? Låter ju jättemärkligt. Men har du tid så åk till akuten så kanske du får en riktig genomgång.
  • Anonym (I) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 12:26
    #5
    Anna60 skrev 2019-03-06 12:23:09 följande:

    Ring 1177 och fråga om du bör åka in. De har lite koll. VET du att det är gallan?


    Nej men jag känner mig väldigt säker på att det är det eftersom det är exakt de symptomen. Vet inte annars vad det skulle vara som ger hjärtinfarktsmärta efter matintag.
  • Äldre 6 Mar 12:27
    #6
    Anonym (I) skrev 2019-03-06 12:26:08 följande:
    Nej men jag känner mig väldigt säker på att det är det eftersom det är exakt de symptomen. Vet inte annars vad det skulle vara som ger hjärtinfarktsmärta efter matintag.
    Ok, åk in. Men bered dig på väntan beroende på vilket akutintag det gäller. 
  • Anonym (I) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 12:32
    #7
    Anna60 skrev 2019-03-06 12:27:29 följande:

    Ok, åk in. Men bered dig på väntan beroende på vilket akutintag det gäller. 


    Ok, tack för svar! Får nog bli så, kan inte svälta tills på onsdag.
  • Äldre 6 Mar 12:38
    #8
  • Anonym (...)
    Äldre 6 Mar 12:41
    #9

    Har du provat ta värktabletter? Diklofenak och spasmofen är det man brukar få mot gallsten. Diklofenak finns receptfritt dock fick jag stolpiller med motivering att när man har så ont så tar magen inte upp tabletterna man sväljer så jag vet inte om det finns receptfritt

  • Anonym (I) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 12:45
    #10
    Anonym (...) skrev 2019-03-06 12:41:49 följande:

    Har du provat ta värktabletter? Diklofenak och spasmofen är det man brukar få mot gallsten. Diklofenak finns receptfritt dock fick jag stolpiller med motivering att när man har så ont så tar magen inte upp tabletterna man sväljer så jag vet inte om det finns receptfritt


    Fick utskrivet diklofenak stolpiller, de hjälpte men är slut nu. Så nu är det Alvedon, hela dagarna, varje dag.
Svar på tråden Förmodligen gallsten. När akuten?