• Äldre 6 Mar 15:16
    515 visningar
    6 svar
    6
    515

    Tidigt ultraljud

    Gjorde idag ett ultraljud för att fastställa veckor på graviditet ,hon fick det till vecka 7+3 Å att det var 13mm stort, men hon kunde inte hitta nån hjärtaktivitet. Gjorde även ett vul men där syntes allt jätte dåligt. Bättre på magen alltså, hon undersökte inte jätte noga och jag ska tillbaka om en vecka till gyn och då ska än läkare kolla igen.

    Är det ett missfall eller finns det hopp?

    Någon mer som varit med om nå liknande?

  • Svar på tråden Tidigt ultraljud
  • Äldre 6 Mar 15:49
    #1

    Normalt görs ultraljud i vecka 18-20, kan dock variera något beroende på var i landet man bor, men så tidigt som vecka 7-8 har jag aldrig hört talas om att någon gjort varken UL eller VUL, om inte det funnits särskilda skäl. Anledningen till det är just för att det är svårt att se fosterrörelser/hjärtslag. Finns det någon särskild anledning till ett så tidigt ultraljud? Jag och min sambo har gjort IVF och fick därför göra VUL i vecka 9, för att bekräfta graviditet, innan dess är det svårt att se något alls, sa bm. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att fostret/hjärtat var svårt att se då det är helt normalt för fostrets ålder/storlek.

  • Äldre 6 Mar 15:51
    #2

    Om fostret är så stort men ingen hjärtaktivitet och stilla så låter det ju tyvärr som ett misfall. 


    Jag själv gjorde två tidiga VUL ett i v.6 där fostret var 6.5mm och redan då fanns det en jätte tydlig hjärtaktivitet. 


    SEdan gjorde jag mitt andra i v.8 (fostret daterades till 7+4) på 12mm och då var hjärtat ganska stort med starka fina hjärtslag och man kunde typ ana hur blod flödade genom hjärtat, och fostrets små spatlar vibrterade en massa och själva fostret vickade fram och tillbaka så gynekologen fick liksom jaga bilden på fostret. 

  • Äldre 6 Mar 15:52
    #3

    Om fostret är så stort men ingen hjärtaktivitet och stilla så låter det ju tyvärr som ett misfall. 


    Jag själv gjorde två tidiga VUL ett i v.6 där fostret var 6.5mm och redan då fanns det en jätte tydlig hjärtaktivitet. 


    SEdan gjorde jag mitt andra i v.8 (fostret daterades till 7+4) på 12mm och då var hjärtat ganska stort med starka fina hjärtslag och man kunde typ ana hur blod flödade genom hjärtat, och fostrets små spatlar vibrterade en massa och själva fostret vickade fram och tillbaka så gynekologen fick liksom jaga bilden på fostret. 

  • Äldre 6 Mar 23:49
    #4

    Jag var på ultraljud i v. 7 (6+3) och hjärtaktivitet syntes tydligt. Jag beklagar men det kan vara så att fostrets hjärta aldrig började slå, eller så kanske den låg lite tokigt till så att det var svårt att se?

    Vid min förra graviditet upptäcktes just detta i v. 10. Fostret hade då dött i v. 5 men vi skulle avvakta en vecka för att se att det verkligen var så. 4 dagar senare fick jag en störtblödning och fick åka in för en spontanabort.

    Håller tummarna för dig!!!

  • Äldre 7 Mar 06:25
    #5

    Jag gjorde ett ul (utanpå magen) i just v 7+3 nu senast då jag ville säkerställa att graviditeten växte på rätt ställe och inte hade satt sig i äggledaren som ett utomkvedeshavandeskap. Så syntes tydlig aktivitet, och man kunde se hjärtat pulsera.

    Så antingen var personen som gjorde ultraljudet lite slarvig eller inkompetent eller så har det stannat av. Jag hoppas att du får goda besked i nästa vecka!

  • Äldre 7 Mar 08:45
    #6

    Hon som gjorde ultraljudet kollade bara lite snabbt över buken, sen gjorde hon ett vul oxå väldigt hastigt men där såg man sämre än på magen. Sen försökte hon inget mer. Kan tillägga att jag är överviktig oxå. Kan det vara svårare att se då.

    Blir knäpp av att gå och vänta till tisdag nästa vecka

Svar på tråden Tidigt ultraljud