• Äldre 7 Mar 20:56
    716 visningar
    6 svar
    6
    716

    Hur ska vi reda ut detta så snabbt som möjligt?

    Hej!

    Såhär ser vår ekonomiska sits ut:

    Jag står på huset/lånen på 1.1 milj. Huset är värt ca 1,5 milj.

    Jag har också lån på en bil i bra skick på ca 100?.

    Sambon har ett blankolån på 300?

    Billån på 150?

    Jag har en helt ok inkomst så att betala detta varje månad är inga bekymmer. Sambon stämplar och hela ersättningen går åt till Avb.

    Hur ska vi prioritera för att få bort dessa lån? Tänker främst på sambons. Ska man försöka baka in dom? Lägga om osv? De mesta äts upp av hög ränta på lånen.

    Känns så skevt att försöka spara pengar till sommar semester osv när det finns ett lån på 300? :(

    Input?

  • Svar på tråden Hur ska vi reda ut detta så snabbt som möjligt?
  • Äldre 7 Mar 21:34
    #1

    Kan han inte sälja sin bil om han ändå är arbetslös? Alternativt sälja och köpa en mycket billigare. 

    Huruvida det är en bra ide med ihopbakslån eller inte beror på räntesatserna på de olika lånen. 

  • Äldre 7 Mar 22:06
    #2

    Köpa en billigare möjligtvis, vi är en stor familj på snart 9 st så vi behöver två bilar...

  • Äldre 8 Mar 07:16
    #3

    Att han fixar ett jobb så snart det bara går så klart och sedan amorterar på sitt privatlån är väl rätt självklart? Nytt jobb är prioritet 1 A.

  • Äldre 11 Mar 16:17
    #4

    Ser att du skriver att ni är snart 9 st, betyder det att ni ska få barn? Är planen då att du ska vara föräldraledig så kommer era inkomster att minska, vilket bör tas med i beräkningen. Prio 1 måste vara att din sambo får ett jobb och att betala av blancolånet. Sommarsemester skulle för mig komma långt ner på listan.

  • Äldre 11 Mar 16:39
    #5

    Skulle inte rekommendera att baka in sambons lån i huslånet. Då blir ju du maxbelånad på huset. Prio ett måste vara att betala av blankolånet.

    Alternativt amortera mindre på huslånen om det finns möjlighet till det.

    Ta ett medlemslån, om ni är med i någon facklig förening, och betala av lånet på 300.000:-. Om det skulle ge er en lägre ränta och månadskostnad. Nu vet jag inte vad ni/sambon har för ränta på blankolånet.

    Solsemester får ni nog prioritera bort.

  • Äldre 16 Mar 20:37
    #6

    Ni har ju prioriterat helt fel, eller din sambo.
    varför behöver han bil om han är arbetslös?

    Och om han nu måste ha bil är det så lämpligt att ha en bil med lån på 150k?

    Ni får prioritera om lite.

Svar på tråden Hur ska vi reda ut detta så snabbt som möjligt?