• Äldre 10 Mar 12:49
    7201 visningar
    13 svar
    13
    7201

    Fått ”fel” kön efter ultraljud?

    Hej alla!

    Nu har jag två vänner som inom de senaste året fått ?fel? kön från de dom fått sagt på ultraljudet?

    Ena fick en pojke på förlossningen fast de sagt flicka på ultraljudet och den andra vännen födde här i dagarna en flicka fast de på två ultraljud sagt pojke till henne. Två barnmorskor som ärnoberoende ac varandra dessutom?

    Hur vanligt kan detta vara med dagens teknik?

    Jag är själv gravid, men vet inte kön. Men tyckte bara deras storys lät lustiga.

    Någon som varit med om detta?

  • Svar på tråden Fått ”fel” kön efter ultraljud?
  • Äldre 10 Mar 13:14
    #1

    När jag väntande min son sa barnmorskan vid rutinultraljudet att han var en pojke. Sen gjorde jag fler ultraljud pga sammandragningar och vid ett av dessa frågade en läkare om vi visste kön och när jag sa att vi hade fått veta pojke på RUL så frågade hon om hon fick titta för att hon tyckte sånt (könsbestämning) var intressant och sen sa hon att det var en flicka och ingen pojke. Hon hade dock sämre utrustning än man använder vid RUL. Det visade sig vara en pojke vid födseln :)

  • Äldre 10 Mar 14:20
    #2

    En i min mammagrupp fick en son trots att de sagt vid flera tillfällen under graviditeten att hon väntade en flicka. För mig har det dock stämt båda gångerna.

  • Äldre 10 Mar 14:57
    #3

    Så lustigt :) hon behövde öva lite till hon :)


    Babymama skrev 2019-03-10 13:14:37 följande:

    När jag väntande min son sa barnmorskan vid rutinultraljudet att han var en pojke. Sen gjorde jag fler ultraljud pga sammandragningar och vid ett av dessa frågade en läkare om vi visste kön och när jag sa att vi hade fått veta pojke på RUL så frågade hon om hon fick titta för att hon tyckte sånt (könsbestämning) var intressant och sen sa hon att det var en flicka och ingen pojke. Hon hade dock sämre utrustning än man använder vid RUL. Det visade sig vara en pojke vid födseln :)


  • Äldre 10 Mar 14:58
    #4

    Men Gud.. så det sker ändå :) vilket år var detta?

    Okej om en säger sig se fel, men när det blir flera stycken barnmorskor som är oberoende av varandra så tycker jag det låter lite lustigt :)


    Anotherone skrev 2019-03-10 14:20:11 följande:

    En i min mammagrupp fick en son trots att de sagt vid flera tillfällen under graviditeten att hon väntade en flicka. För mig har det dock stämt båda gångerna.


  • Äldre 10 Mar 15:02
    #5

    Kan ju bli snopet om man ställt in sig på att få en viss sort, kanske bestämt namn och allt, och så kom det ut en annan sort....

  • Äldre 10 Mar 16:35
    #6
    Deeluxee skrev 2019-03-10 14:57:20 följande:

    Så lustigt :) hon behövde öva lite till hon :)


    Ja, haha! Hon kanske kände på sig att hon behövde övning! :D
  • Äldre 10 Mar 22:22
    #7

    Haha, ja, men verkligen :D


    UndrandeSökare skrev 2019-03-10 15:02:14 följande:

    Kan ju bli snopet om man ställt in sig på att få en viss sort, kanske bestämt namn och allt, och så kom det ut en annan sort....


  • Äldre 11 Mar 20:42
    #8

    Många ggr när bm egentligen borde säga att de inte riktigt kan se så ?chansar? de, har man lite sämre utrustning så kan det faktiskt vara knepigt. Går man dock hos en erfaren ultraljuds barnmorska med bra utrustning då ska det stämma, vi kunde tom se pungen själva på vår son när hon pekade ut den. Ibland är navelsträngen och sånt i vägen men då ska de säga att de säga att de inte är säkra. Till min bror och hans fru sa de att de var 70% säkra att det var en flicka på rul, sedan hade de ul senare av andra anledningar och då kunde de bekräfta det helt. Min kompis sa de flicka till på rul sedan hade hon tul i typ v.35 då visade det sig att det var en pojke, och ut kom en pojke också Jag säger att man ändå ska ul med en viss försiktighet endast fostervattenprov och moderkaksprov kan förutsäga kön 100%


    Pojke 9-12-17
  • Äldre 12 Mar 06:43
    #9

    Varför vill man ta reda på kön? Jag menar, det måste ju verkligen bli snopet om det visar sig att man får en pojke när de sagt flicka? Många har fått förlossningsdepression för mindre.

  • Äldre 12 Mar 07:03
    #10
    Deeluxee skrev 2019-03-10 14:58:36 följande:

    Men Gud.. så det sker ändå :) vilket år var detta?

    Okej om en säger sig se fel, men när det blir flera stycken barnmorskor som är oberoende av varandra så tycker jag det låter lite lustigt :)


    Det var 2006! Och även där olika barnmorskor och läkare eftersom hon gjorde ett antal tillväxt-ul utöver ordinarie ultraljudet. Någon borde väl ha sagt något annat tänker man men alla sa verkligen flicka.
  • Äldre 12 Mar 07:10
    #11

    Att det visar sig vara en pojke när bm/sjuksköterskan sagt flicka är inte allt för ovanligt. Det hände att snoppen gömmer sig. Att de säger pojke och det visar sig vara en flicka är väldigt ovanligt. :)

  • Äldre 18 Mar 17:40
    #12

    Har hört två st senaste 1-2 åren som fått höra att det ska bli en tjej men fått pojke :)

  • Anonym­m1
    Tue 16 Nov 2021 18:17
    #13


    Gissa kön ????
Svar på tråden Fått ”fel” kön efter ultraljud?