• Äldre 12 Mar 17:10
    47873 visningar
    536 svar
    -1
    536
    47873

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

    Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

    Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

    Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?

  • Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?
  • Äldre 12 Mar 17:18
    #1
    -1 +2

    Vill föräldrar inte vara delaktiga i sina barns skolgång och ta ledigt två DAGAR om året?

  • Äldre 12 Mar 17:23
    #2
    -1 +2
    uhsumkat skrev 2019-03-12 17:18:48 följande:

    Vill föräldrar inte vara delaktiga i sina barns skolgång och ta ledigt två DAGAR om året?


    Ska föräldrar ta en hel semesterdag för en halvtimmes samtal? Och göra så istället för att vara ledigt med barnen en dag när barnet kan vara ledig hela dagen också, på lov?
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 12 Mar 17:27
    #3
    +1

    För att det är lärares arbetstid? Det finns massor med föräldrar som tycker det är bra för att de kanske arbetar på ett sånt sätt att de kan komma på dagtid. Många vill gärna komma ca kl 8.00 innan jobbet eller kanske runt 15-16, efter jobbet. 

    Du slår för övrigt in öppna dörrar: alla skolor anpassar så om någon förälder inte kan den tid man föreslagit så ordnas givetvis en annan tid, bara du säger till. Där jag arbetar ordnas oftast ett onlineformulär så att föräldrrana kan välja på X antal tider. Om ingen av dessa passar ordnar vi givetvis andra i samråd med föräldrarna. 

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 12 Mar 17:30
    #4
    +1
    Alexi skrev 2019-03-12 17:23:14 följande:
    Ska föräldrar ta en hel semesterdag för en halvtimmes samtal? Och göra så istället för att vara ledigt med barnen en dag när barnet kan vara ledig hela dagen också, på lov?
    Om du ser till att få en tid tidigt eller sent så behöver du knappast ta ledigt en hel dag. Snacka om att försöka hitta problem i onödan
  • Äldre 12 Mar 17:31
    #5
    -1 +1
    Alexi skrev 2019-03-12 17:23:14 följande:
    Ska föräldrar ta en hel semesterdag för en halvtimmes samtal? Och göra så istället för att vara ledigt med barnen en dag när barnet kan vara ledig hela dagen också, på lov?
    Du gnäller om TVÅ dagar om året, sen har du mage att påstå att SKOLAN inte verka vilja att du ska vara engagerat i DITT EGET BARN.

    Hur många dagar om året är ditt barns lärare engagerad i ditt barn? Du gnäller över TVÅ dagar...
    Men det var väl det där att du hellre gör lattjolajbans och ledig istället för att göra tråk som att engagera dig i ditt barns skolgång...
  • Fdk
    Äldre 12 Mar 17:39
    #6
    +1

    Lärarens arbetstid är dagtid. Om man lägger såna tider är det förmodligen för att många skolor har gjort så att en vikarie har klassen två dagar, och läraren betar av alla utvecklingssamtal då. Dvs ditt barn missar inte lektioner.

    Tänk istället såhär.

    Du behöver ta ledig någon timme för att gå på DITT barns utvecklingssamtal ELLER

    Läraren måste sitta kväll efter kväll på sin lediga tid och ha utvecklingssamtal med ANDRAS barn.

    Tänk efter nu.

  • Äldre 12 Mar 17:46
    #7
    -1 +1
    Fdk skrev 2019-03-12 17:39:59 följande:

    Lärarens arbetstid är dagtid. Om man lägger såna tider är det förmodligen för att många skolor har gjort så att en vikarie har klassen två dagar, och läraren betar av alla utvecklingssamtal då. Dvs ditt barn missar inte lektioner.

    Tänk istället såhär.

    Du behöver ta ledig någon timme för att gå på DITT barns utvecklingssamtal ELLER

    Läraren måste sitta kväll efter kväll på sin lediga tid och ha utvecklingssamtal med ANDRAS barn.

    Tänk efter nu.


    Läraren har väl förtroendetid där hen kan förlägga utvecklingssamtal. Det är lite märkligt att lägga samtalet mitt på dagen där man vet att föräldrarna inte kan komma.
  • Äldre 12 Mar 17:52
    #8
    -1 +2
    uhsumkat skrev 2019-03-12 17:18:48 följande:

    Vill föräldrar inte vara delaktiga i sina barns skolgång och ta ledigt två DAGAR om året?


    Man behöver inte ens ta två semesterdagar, man kan kompa det antalet timmar som behövs.

    Jag fattar inte varför det är så svårt för vissa föräldrar att förstå att när man väljer att skaffa barn så väljer man alla dessa små irritationsmomenten också.
    Vill du inte behöva gå på utvecklingssamtal under lärarens arbetstid så borde du valt bort barn från början. Precis som du borde valt bort barn från början om du inte vill gå med barnet till tandläkaren, BVC, avslutningar, uppvisningar och tusen andra grejer som tillhör föräldralivet.
  • Äldre 12 Mar 17:54
    #9
    äldreochklokare skrev 2019-03-12 17:27:36 följande:

    För att det är lärares arbetstid? Det finns massor med föräldrar som tycker det är bra för att de kanske arbetar på ett sånt sätt att de kan komma på dagtid. Många vill gärna komma ca kl 8.00 innan jobbet eller kanske runt 15-16, efter jobbet. 

    Du slår för övrigt in öppna dörrar: alla skolor anpassar så om någon förälder inte kan den tid man föreslagit så ordnas givetvis en annan tid, bara du säger till. Där jag arbetar ordnas oftast ett onlineformulär så att föräldrrana kan välja på X antal tider. Om ingen av dessa passar ordnar vi givetvis andra i samråd med föräldrarna. 


    Vi fick bestämda tider. Och kan vi inte måste vi lösa ett byte med andra föräldrar. Och alla andra har lika kassa tider... Så vi fick inte välja och heller ingen öppning att få annan. Så vi får ju bara lösa det. Vilket tyvärr kan tvingas nnebära att vi inte kan gå båda två.
  • Äldre 12 Mar 17:56
    #10
    äldreochklokare skrev 2019-03-12 17:30:04 följande:

    Om du ser till att få en tid tidigt eller sent så behöver du knappast ta ledigt en hel dag. Snacka om att försöka hitta problem i onödan


    Men det finns ju inga tider tidigt eller sent. Alla tider är typ 10-14. Någon enstaka hade fått bättre tid och den vill ju så klart inte byta bort den. Vi har fått tider tilldelade. Vad menar du att jag ska göra?
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?