• Anonym (Arg)
    Äldre 12 Mar 21:11
    2053 visningar
    133 svar
    -9
    133
    2053

    Oense om namn...

    Jag och min man väntar vårat första barn, som visar sig vara en flicka. Jag har fastnat för namnet Novalie, men det vill verkligen inte min man att hon ska heta. Han vill att barnet ska heta Linnéa. Skitfult och tråkigt namn enligt mig. Vem har störst bestämmande rätt vad gäller barnets namn? Borde inte det vara mamman som har sista ordet i den frågan? För övrigt har jag och min man olika smak på namn. Mina favoriter är: Novalie (såklart), Wilda, Vanessa och Tiffany. Hans favoritnamn är utöver Linnéa; Maja, Julia och Vilma. Fula, tråkiga vanliga namn enligt mig. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Oense om namn...
  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 21:14
    #1

    Vem har störst bestämmande rätt angående barnets namn? Vi är inte gifta.

  • Anonym (tja)
    Äldre 12 Mar 21:15
    #2
    +2

    Jag tycker bättre om hans val av namn än dina.
    Det är självklart inte så att mamman (eller pappan) har sista ordet i frågan, utan man får helt enkelt komma överrens om något.
    Hittar ni inget namn bägge gillar får ni väl dra lott.

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 21:17
    #3
    -2
    Anonym (tja) skrev 2019-03-12 21:15:34 följande:

    Jag tycker bättre om hans val av namn än dina.

    Det är självklart inte så att mamman (eller pappan) har sista ordet i frågan, utan man får helt enkelt komma överrens om något.

    Hittar ni inget namn bägge gillar får ni väl dra lott.


    Varför är hans namn bättre enligt dig? Om man verkligen inte kommer överens, vad gör man då? Tänker inte dra lott ifall något av hans namn skulle ?vinna?.
  • Anonym (Linne­a)
    Äldre 12 Mar 21:17
    #4
    +2

    Om ni är överens om att du ska ha ensam vårdnad så kan du nog bortse från hans önskemål. Men det vore synd, för din spermadonator har mycket bättre smak för namn.

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 21:19
    #5
    -2
    Anonym (Linnea) skrev 2019-03-12 21:17:58 följande:

    Om ni är överens om att du ska ha ensam vårdnad så kan du nog bortse från hans önskemål. Men det vore synd, för din spermadonator har mycket bättre smak för namn.


    Vadå spermadonator? Jag älskar honom. Synd bara att han inte har någon känsla för fina namn. Vad är det för fel på Novalie?
  • Anonym (J)
    Äldre 12 Mar 21:27
    #6
    +3
    Anonym (Arg) skrev 2019-03-12 21:19:32 följande:

    Vadå spermadonator? Jag älskar honom. Synd bara att han inte har någon känsla för fina namn. Vad är det för fel på Novalie?


    Största felet är att det är skitfult och tråkigt.

    Vid gemensam vårdnad måste båda skriva under för att namnet ska gå igenom så ingen har mer eller mindre bestämmanderätt.
  • Anonym (tja)
    Äldre 12 Mar 21:30
    #7
    +2
    Anonym (Arg) skrev 2019-03-12 21:17:22 följande:
    Varför är hans namn bättre enligt dig? Om man verkligen inte kommer överens, vad gör man då? Tänker inte dra lott ifall något av hans namn skulle vinna.
    Det är ju en smaksak. Jag gillar bättre mer "normala" namn, som Linnéa, Maja, Julia och Vilma. Dina namn känns inte så svenska, utan mer amerikanska (vilket enl mig inte passar lika bra här), och dessutom lite mer "konstgjorda". Svårt att förklara, men som sagt, en smaksak.
    Jag gillar tex Hedvig, Signe, Vera och Ester.

    Själv har jag två döttrar. En dotter döptes i stil med dina namn, men ännu mer "ovanligt och hittepå". Det ångrar jag ibland. Även om jag personligen gillar namnet känns det inte riktigt rätt mot henne.
    Andra barnet är döpt till ett mycket vanligare namn. Visserligen med en ovanligare stavning, men fortfarande standard, tex "Pär" istället för "Per" (fast flicknamn). Det känns mycket bättre. Tänk på barnet, inte så mycket på dig själv.
  • Anonym (A)
    Äldre 12 Mar 21:35
    #9

    Ingen har större bestämmanderätt. Det är hans barn precis lika mycket som ditt och ni har båda exakt lika mycket att säga till om. Ni får helt enkelt försöka komma överens om något namn. Du får inse att det antagligen inte kommer bli något av dina favoritnamn, och han får inse att det antagligen inte kommer bli något av hans favoritnamn. Ni får ta ett namn ni båda kan leva med. Kan ni verkligen inte komma överens om något överhuvudtaget så får ni lotta. Det är det enda rättvisa i ett sådant fall.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 12 Mar 21:37
    #10

    Kul att ni väntar barn tillsammans - grattis! Smaken är verkligen olika, så något rätt finns inte! Ni är två som skapat liv ihop, och ingen av er har mer rätt än den andra att bestämma namn på egen hand.

    Jag tycker att ni får komma överens. Är det något namn som den andra ABSOLUT INTE vill ha, leta vidare tills ni hittar något båda gillar (eller i värsta fall som båda i alla fall tycker är helt okej). Ingen vill ju ge sitt barn en namn som man egentligen inte gillar (gäller både mammor och pappor).

    Personligen gillar jag också din partners val av namn mycket mer. Linnéa är en vacker blomma och Julia är internationellt men utan att låta för ?tillgjort?. Tiffany gillar jag inte riktigt på svenska - på engelska säger man ju ?Tiffani?, men många uttalar ju Tiffany med på svenska med y. Novalie är inte heller snyggt, tycker jag. MEN: alla tycker olika! Många vill ha ?unika? namn, men lika många tycker om klassiska namn som håller över generationer än mode-namn som bara är poppis ett tag.

    Hoppas ni är snälla mot varandra och kommer överens - det är bådas barn och bådas rätt att namnge :)

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 21:41
    #11
    -2

    Fan vad det ska tjatas troll i varenda tråd!!! NEJ!! Detta är ingen trolltråd!! Jag har den namnsmaken och min partner har en annorlunda! Jag bara undrade lite om mamman har ?mer? att säga till om.

Svar på tråden Oense om namn...