• Anonym (Konst­igt eller artigt­?)
    Äldre 13 Mar 09:15
    859 visningar
    51 svar
    -1
    51
    859

    Du kan få göra en kopp te till mig

    ... så säger killen jag dejtar ibland. Eller: du kan få bädda sängen, vattna blommorna, hämta min telefon osv.

    Jag har inget emot att göra honom små tjänster men det låter så jäkla konstigt i mina öron. Igår påtalade jag det och då blev han jättesur för han tycker att han är väluppfostrad och det är en viktig grej för honom. Tydligen kommer uttrycket från hans föräldrar och han tycker det är hel naturligt att inte ställa det som en fråga eller säga snälla.

    Är det ett vanligt uttryck?

  • Svar på tråden Du kan få göra en kopp te till mig
  • Äldre 13 Mar 09:19
    #1
    +6
    Anonym (Konstigt eller artigt?) skrev 2019-03-13 09:15:45 följande:

    ... så säger killen jag dejtar ibland. Eller: du kan få bädda sängen, vattna blommorna, hämta min telefon osv.

    Jag har inget emot att göra honom små tjänster men det låter så jäkla konstigt i mina öron. Igår påtalade jag det och då blev han jättesur för han tycker att han är väluppfostrad och det är en viktig grej för honom. Tydligen kommer uttrycket från hans föräldrar och han tycker det är hel naturligt att inte ställa det som en fråga eller säga snälla.

    Är det ett vanligt uttryck?


    Om du letar mer noga efter fel lär du hitta flera fel på honom. Ta en funderar på vad HAN menar med det han säger, inte hur du tolkar det.

    Testa och säg 
    "Nej tack, jag sitter och läser"
    "Nej, idag är det din tur"
    "Nej, du får göra ditt eget te."
    "Nej, men du får gärna göra en kopp te till mig"


  • Äldre 13 Mar 09:25
    #2
    +1
    Kjell2 skrev 2019-03-13 09:19:55 följande:
    Om du letar mer noga efter fel lär du hitta flera fel på honom. Ta en funderar på vad HAN menar med det han säger, inte hur du tolkar det.

    Testa och säg 
    "Nej tack, jag sitter och läser"
    "Nej, idag är det din tur"
    "Nej, du får göra ditt eget te."
    "Nej, men du får gärna göra en kopp te till mig"


    Bra sagt! 

    Eller som jag brukar säga till sambon när vi missförstått varandra: "Du ska inte lyssna på vad jag säger utan på vad jag menar!" :)
  • Äldre 13 Mar 09:25
    #3
    +1

    När han utrycker sig så så låter det ju som att du får värsta erbjudandet när han säger att du kan få bädda sängen..
    Men tror inte att han menar något illa och kan förstå om han tycker att du är småaktig som märker ord!
    Om detta är det enda "fel" du hittat hos honom, så är han ett kap!!

  • Anonym (J)
    Äldre 13 Mar 09:31
    #4
    +2

    Så snällt av honom att du får bädda sängen!

    Säg nej tack bara.

  • Anonym (Konst­igt eller artigt­?) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 09:38
    #5
    -1 +2
    Kjell2 skrev 2019-03-13 09:19:55 följande:

    Om du letar mer noga efter fel lär du hitta flera fel på honom. Ta en funderar på vad HAN menar med det han säger, inte hur du tolkar det.

    Testa och säg 

    "Nej tack, jag sitter och läser"

    "Nej, idag är det din tur"

    "Nej, du får göra ditt eget te."

    "Nej, men du får gärna göra en kopp te till mig"


    Jag tror att orsaken till att jag reagerar är att det inte riktigt känns som om jag kan säga nej när han uttrycker det på det sätt han gör. Skulle han säga: Snälla, skulle du kunna vattna blommorna? så är det mycket lättare att svara Visst, jag ska bara göra klart det här först. Eller nåt liknande. Att jag sa till igår handlade också om att jag var mitt uppe i saker och så slängde han ur sig från soffan att ?Du kan få göra en kopp te till mig.?

    Men du har nog rätt. Jag borde säga nej nån gång i stället för att bli irriterad. Det tar emot lite bara.
  • Äldre 13 Mar 09:44
    #6
    Anonym (Konstigt eller artigt?) skrev 2019-03-13 09:38:46 följande:
    Jag tror att orsaken till att jag reagerar är att det inte riktigt känns som om jag kan säga nej när han uttrycker det på det sätt han gör. Skulle han säga: Snälla, skulle du kunna vattna blommorna? så är det mycket lättare att svara Visst, jag ska bara göra klart det här först. Eller nåt liknande. Att jag sa till igår handlade också om att jag var mitt uppe i saker och så slängde han ur sig från soffan att ?Du kan få göra en kopp te till mig.?

    Men du har nog rätt. Jag borde säga nej nån gång i stället för att bli irriterad. Det tar emot lite bara.
    Som någon skrev ovan, ta honom inte på ordet, ta åt dig det han menar.

    Troligtvis menar han "Jag skulle bli jätteglad om du kunde göra en kopp te till mig. Kan du göra det? Snälla!"

    Lite som att tolka
    "Vilket trevligt café det är där framme. Vill du ha glas? 

    till det som verkligen menas.
    "Jag vill ha glas. Nu tar vi en paus vid caféet där framme"


  • Anonym (.)
    Äldre 13 Mar 09:46
    #7
    Anonym (Konstigt eller artigt?) skrev 2019-03-13 09:38:46 följande:
    Jag tror att orsaken till att jag reagerar är att det inte riktigt känns som om jag kan säga nej när han uttrycker det på det sätt han gör. Skulle han säga: Snälla, skulle du kunna vattna blommorna? så är det mycket lättare att svara Visst, jag ska bara göra klart det här först. Eller nåt liknande. Att jag sa till igår handlade också om att jag var mitt uppe i saker och så slängde han ur sig från soffan att Du kan få göra en kopp te till mig.

    Men du har nog rätt. Jag borde säga nej nån gång i stället för att bli irriterad. Det tar emot lite bara.
    Se det som att ni nu håller på att anpassa er till varandra. Vilket innebär att man måste vänja sig vid varandras olika språkbruk.

    Visst kan man välja att irritera sig men bättre är väl ändå att prata med varandra på ett icke-dömande sätt?
  • Zizazi
    Äldre 13 Mar 09:47
    #8
    -3

    Varför inte bara göra honom Te?

    Ni komplicerar saker och ting.

  • Äldre 13 Mar 10:20
    #9
    +1
    Kjell2 skrev 2019-03-13 09:44:25 följande:
    Som någon skrev ovan, ta honom inte på ordet, ta åt dig det han menar.

    Troligtvis menar han "Jag skulle bli jätteglad om du kunde göra en kopp te till mig. Kan du göra det? Snälla!"

    Lite som att tolka
    "Vilket trevligt café det är där framme. Vill du ha glas? 

    till det som verkligen menas.
    "Jag vill ha glas. Nu tar vi en paus vid caféet där framme"
    "Ja tack, jag tar gärna ett glas om det finns något i..."
  • Anonym (J)
    Äldre 13 Mar 10:36
    #10
    +3
    Zizazi skrev 2019-03-13 09:47:18 följande:

    Varför inte bara göra honom Te?

    Ni komplicerar saker och ting.


    Varför gör han inte te själv?
Svar på tråden Du kan få göra en kopp te till mig