• Anonym (Gästf­ri)
    Äldre 14 Mar 08:46
    4614 visningar
    35 svar
    35
    4614

    Vilken mjölkfri mjölk och grädde är godast/bäst?

    Jag jag bjuda några gäster varav en är mjölkproteinallergiker. Jag vill göra något som alla kan äta. Det är gofika som gäller, alltså tårta och kakor eller liknande. Jag antar att mjölkallergikern är van vid havremjölk och annat men för de andra gästerna kan det smaka illa. Jag har testat mjölkfri glass och den hade en väldigt syntetisk smak och havremjölk smakar ju väldigt tydligt av havre.

    Så min fråga riktar sig till er som kan äta grädde och mjölk och därför har något att jämföra med. Vilket ersättningsprodukt är minst äcklig/neutral/godast? Om jag till exempel ska göra vaniljkräm vill jag att den ska smaka just vaniljkräm.

  • Svar på tråden Vilken mjölkfri mjölk och grädde är godast/bäst?
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 08:52
    #1

    Det finns en nötallergiker i sällskapet också så hasselnötsmjölk funkar inte. Hon tål dock mandlar och cashewnötter.

  • Äldre 14 Mar 10:06
    #2

    Försök att hitta recept som inte innehåller mjölk, eller väldigt lite så att smaken inte påverkas så mycket. Det är individuellt vilka ersättningsprodukter som ?går hem? hos de som inte är vana.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 14 Mar 10:10
    #3

    Brukar bli gott med kokosgrädde. Fast jag gillar ju i och för sig havregrädde också, den smakar inte mycket havre när den används i matlagning och bakning tycker jag. 

  • Äldre 14 Mar 10:11
    #4

    Grädde säger jag absolut soja, den är riktigt dräglig.

    Mjölk beror lite på vad du ska göra. Ska du ha det i bak av typen bullar/semlor o s v så är havremjölken magiskt bra. Blir godare än på vanlig mjölk.

    Men till typ vaniljkräm hade jag nog gått på soja, generellt så är det bara soja som min mjölkallergiker tycker duger i några sammanhang. Han fick börja äta mjölkfritt sent och havre/ris/kokos-produkter tycker han smakar vedervärdigt.

  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 10:12
    #5
    Kerubmamman skrev 2019-03-14 10:06:03 följande:

    Försök att hitta recept som inte innehåller mjölk, eller väldigt lite så att smaken inte påverkas så mycket. Det är individuellt vilka ersättningsprodukter som ?går hem? hos de som inte är vana.


    Jag har försökt, men det är inte lätt. Jag har hittat ett recept på mjölkfri mousse gjord bara på ägg, men jag hade velat göra något med vaniljkräm också eftersom det blev lite "äggigt". Kanske bäst att använda Ekströms kokmarsan då och mandelmjölk? Eller är rismjölk mer neutral? Fast det finns ju arsenik i det och det känns ju sådär.
  • Anonym (Gästf­ri) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 10:13
    #6
    cosinus skrev 2019-03-14 10:11:25 följande:

    Grädde säger jag absolut soja, den är riktigt dräglig.

    Mjölk beror lite på vad du ska göra. Ska du ha det i bak av typen bullar/semlor o s v så är havremjölken magiskt bra. Blir godare än på vanlig mjölk.

    Men till typ vaniljkräm hade jag nog gått på soja, generellt så är det bara soja som min mjölkallergiker tycker duger i några sammanhang. Han fick börja äta mjölkfritt sent och havre/ris/kokos-produkter tycker han smakar vedervärdigt.


    Där ser man! Jag trodde att sojaprodukter var minst smakneutrala.
  • Äldre 14 Mar 10:17
    #7

    Måste du göra så avancerat då?

    Vanlig kladdkaka funkar ju tex. Servera med lite fina jordgubbar.

  • Anonym (X)
    Äldre 14 Mar 10:48
    #8

    Havredryck funkar bättre än mjölk i bakning. Mousser och fluff föredrar vi sojagrädde. När det gäller typ vaniljsås, gröt och liknande så är Ikaffe eller vatten och Imat/planti (50/50) överlägset. Smakar gräddigt men utan bismak av havre.

    Dazzley kladdkaka är mjölkfri (även billigast och minst "skit" i). Vispa ett paket sojagrädde och Ekströms chokladpudding (samma mängder som med mjölk), i med ett par droppar apelsinarom och mums, enkelt, snabbt och inte det minsta krångligt.

  • Äldre 14 Mar 10:51
    #9
    Fjäril kär skrev 2019-03-14 10:17:18 följande:

    Måste du göra så avancerat då?

    Vanlig kladdkaka funkar ju tex. Servera med lite fina jordgubbar.


    Precis, många gånger lättare än att ha ersättningsorodukter. Men annars kanske rulltårta med chockladrkräm/fyllning (kakaon tar över smaken från växtbaserat gräddalternativ).
  • Äldre 14 Mar 10:56
    #10
    Anonym (Gästfri) skrev 2019-03-14 10:12:21 följande:

    Jag har försökt, men det är inte lätt. Jag har hittat ett recept på mjölkfri mousse gjord bara på ägg, men jag hade velat göra något med vaniljkräm också eftersom det blev lite "äggigt". Kanske bäst att använda Ekströms kokmarsan då och mandelmjölk? Eller är rismjölk mer neutral? Fast det finns ju arsenik i det och det känns ju sådär.


    Kokmarsan fungerar bra med de flesta växtmjölk, själv använder jag mest havre eller soja. Men ärligt talat så blir det sådär i smaken (men tycker att det blir sådär med mjölk också).

    Vispar Alpro soja använder jag som grädde och de brukar bli godkänt av de flesta.

    Jag fyllde själv år igår och min födelsedagstårta bestod av, mjölkfri tårtbotten, passionsfrukscurd (gjord med mjölkfritt margarn), jordgubbsmousse (gjord på vispbar Alpro soja), sojagrädde och chokladdekorationer (gjord med mörk choklad).

    Just curd passar bra som fyllning till tårtor och kakor.
Svar på tråden Vilken mjölkfri mjölk och grädde är godast/bäst?