• Anonym (oj)

    kan socialen se han stängt konton???

    Hej!


    Vi ska skiljas, jag har inget arbete och har levt på min man.
    Nu ska jag söka försörjningsstöd och alla vet att socialen kräver man redovisar o lever upp sina tillgångar, han fick fullständig panik och tog ut pengar från sina konton och har avslutat dessa, så jag inte får hälften vid bouppdelning. Jag har inte pengar för en jurist och bråka om min rätt.
    Kan socialen se att det funnits pengar och nyligen avslutade konton?
    För jag behöver verkligen pengar för att försörja mig själv!

  • Svar på tråden kan socialen se han stängt konton???
  • Anonym (Jill)

    Vart gjorde han av pengarna då??
    Socialen kollar tre månader tillbaks i tiden för att se vilka tillgångar som funnits.
    Som gift eller sambo så är man försörjningsskyldig mot varandra. Men är osäker på om det gäller när man lämnat in skilsmässoansökan.

  • Anonym (oj)
    Anonym (Jill) skrev 2019-03-14 13:18:32 följande:

    Vart gjorde han av pengarna då??
    Socialen kollar tre månader tillbaks i tiden för att se vilka tillgångar som funnits.
    Som gift eller sambo så är man försörjningsskyldig mot varandra. Men är osäker på om det gäller när man lämnat in skilsmässoansökan.


    jag vet inte, jag vet bara att kontona är borta från hans sida på banken, loggade in för att kolla vad jag ska redovisa till socialen.
    det jag har panik för också, om de kan se att han tagit ut pengar och avslutat, sen säger jag att det inte finns pengar, fast det funnits, förstår du?

    jag får ansöka om försörjningsstöd så länge det finns papper vi bor på olika adresser och att det är inskickat.
  • Anonym (soc)

    Han är försörjningsskyldig för dig tills skilsmässan har gått igenom, även om han har gömt pengarna.

  • Anonym (oj)
    Anonym (soc) skrev 2019-03-14 13:41:15 följande:

    Han är försörjningsskyldig för dig tills skilsmässan har gått igenom, även om han har gömt pengarna.


    inte enligt den jag pratade med, behövde bara styrka vi har olika adress och att det är igång, de skulle räkna ihop vår pott.
  • Anonym (soc)
    Anonym (oj) skrev 2019-03-14 13:44:42 följande:
    inte enligt den jag pratade med, behövde bara styrka vi har olika adress och att det är igång, de skulle räkna ihop vår pott.
    Då fick du fel information. För så här är det i hela landet. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (soc) skrev 2019-03-14 13:45:52 följande:
    Då fick du fel information. För så här är det i hela landet. 
    Det skulle bli en gemensam ansökan, för att se om han kan försörja mig, socialen sa de backar upp biten som inte går.
    Men nu har han stängt konton för att de inte ska se sparanden, vad han gjort av pengar, vet jag inte.
  • Anonym (soc)
    Anonym (oj) skrev 2019-03-14 13:49:18 följande:
    Det skulle bli en gemensam ansökan, för att se om han kan försörja mig, socialen sa de backar upp biten som inte går.
    Men nu har han stängt konton för att de inte ska se sparanden, vad han gjort av pengar, vet jag inte.
    Ok, du menar så. Men jo, dom kan se att kontona stängdes.
  • Anonym (oj)

    Hur kan de se när inte jag ser på hans sida? 

  • Anonym (G)

    Har du varit hemmafru? En överenskommelse mellan er att du skulle vara hemma och inte bidra ekonomiskt?

  • Anonym (oj)
    Anonym (G) skrev 2019-03-14 14:00:17 följande:

    Har du varit hemmafru? En överenskommelse mellan er att du skulle vara hemma och inte bidra ekonomiskt?


    det stämmer
Svar på tråden kan socialen se han stängt konton???