• Äldre 14 Mar 13:28
    1089 visningar
    11 svar
    11
    1089

    Hur veta förlossning är på G?

    Jag är i 37:e veckan, och börjar känna kramper i livmodern påminner väldigt mycket om mensvärk också i ländryggen kommer och går dock, men blev orolig när det var mer intensivt.. men nu är det lugnt igen för tillfället.


    När ska man åka in på förlossningen? (vid vilka o hur mycket symptom? vet de är individuellt säkert.. men på ett ungefär)

  • Svar på tråden Hur veta förlossning är på G?
  • Äldre 14 Mar 14:00
    #1

    Låter som förvärkar, de riktiga värkarna kändes för mig på samma ställe som du beskrev, som mensvärk och att det gör ont i ländryggen men då gör det mer påtagligt ont. Är det första barnet? Då kan det ta lite tid och värkarna kan komma och få lite oregelbundet i början. När värkarna börjar göra ont och börjar komma mer regelbundet så kan du ringa in till förlossningen för rådfrågning :) lycka till!

  • Äldre 14 Mar 14:02
    #2

    När du har smärtsamma regelbundna sammandragningar med i alla fall 4 minuters intervall, gärna tätare. Vid vattensvgång utan värkar åker man in för kontroll. Eller vid lite större blödning.

  • Äldre 14 Mar 18:41
    #3

    Första barnet!

    Riktigt obehagligt att känna som lite molande menssmärta igen, är det typ vanligt att ha så som förvärkar några veckor innan?

  • Äldre 14 Mar 18:43
    #4
    Saffranskaka skrev 2019-03-14 18:41:14 följande:

    Första barnet!

    Riktigt obehagligt att känna som lite molande menssmärta igen, är det typ vanligt att ha så som förvärkar några veckor innan?


    Ja helt normalt. När du får riktiga värkar kommer du med största sannolikhet märka att det är på gång på riktigt ;). Molande och värkar är två helt olika saker.
  • Äldre 15 Mar 09:40
    #5

    Blir verkligen orolig att det vart som mensvärk nu även idag när jag vaknar upp. Och ländryggen. Men ja jag tänker inte ringa in till ngn förlossning förrän det är värre och ännu mer konstant.

    Om ngn mer hade så o ändå födde mer normal tid kan dem ju berätta

  • Äldre 15 Mar 09:56
    #6
    Saffranskaka skrev 2019-03-15 09:40:06 följande:

    Blir verkligen orolig att det vart som mensvärk nu även idag när jag vaknar upp. Och ländryggen. Men ja jag tänker inte ringa in till ngn förlossning förrän det är värre och ännu mer konstant.

    Om ngn mer hade så o ändå födde mer normal tid kan dem ju berätta


    Det är fullt normalt att ha förvärkar som känns. Däremot skulle jag bett mödravården tagit ett urinprov så du inte dragit på dig en urinvägsinfektion då man få sammandragningar som gör lite ont.

    Att föda i v37 är också normalt och skulle du få värkar nu så gör dom ju inget för att stoppa förlossningen :) man kan ha förvärkar ganska länge innan förlossningen hoppar igång, det är kroppens sätt att träna inför en förlossning :) lycka till!
  • Äldre 15 Mar 09:57
    #7
    Saffranskaka skrev 2019-03-15 09:40:06 följande:

    Blir verkligen orolig att det vart som mensvärk nu även idag när jag vaknar upp. Och ländryggen. Men ja jag tänker inte ringa in till ngn förlossning förrän det är värre och ännu mer konstant.

    Om ngn mer hade så o ändå födde mer normal tid kan dem ju berätta


    Varför är du orolig? Är det konstant mensvärk eller kommer det och går? Blir magen hård? Känns verkligen inte som att du behöver vara orolig. Extremt få föder barn (speciellt första) utan ordentliga värkar. De allra flesta har värkar som gör ont utan bara hel.... går liksom inte att ta miste på. Mensvärk under graviditet är helt normal, även i slutet.
  • Äldre 15 Mar 19:46
    #8

    Är orolig för jag vill helst inte förlossningen ska starta

    Tidigt men man har ju inget val själv direkt

    Bara vänta o se

    Tack för era svar dock

    Så riktiga värkar är kraftiga? Svåra att missa?

  • Äldre 15 Mar 23:11
    #9
    Saffranskaka skrev 2019-03-15 19:46:16 följande:

    Är orolig för jag vill helst inte förlossningen ska starta

    Tidigt men man har ju inget val själv direkt

    Bara vänta o se

    Tack för era svar dock

    Så riktiga värkar är kraftiga? Svåra att missa?


    Ok, trodde du var fullgången då du skrev att du var i v 37 men du menar kanske v 36+?

    Ja du kommer absolut känna när det är dags :), som sagt.. det går inte att föreställa sig den smärtan innan man upplevt den.
  • Äldre 17 Mar 01:04
    #10

    Menar inte tidigt som att det är prematur.. vet att 37 är fullgånget fast faktiskt så räknas det som bäst att ha bebisen inne till vecka 40. Men det är personliga anledningar jag hade velat att bebis hade vart inne till minst "beräknat förlossningdatum" eller senare, men som sagt sånt beställer man ju inte. Bebis kommer när bebis kommer. Vet bebis kommer må bra om den kommer nu och fullgången men inte de det handlar om.

    Om ngn fler har haft erfarenheter av mensvärk innan förlossning får ni gärna skriva.

  • Äldre 18 Mar 15:33
    #11

    Jag tycker det är svårt att beskriva exakt hur det var, minns att jag var obekväm och hade ont på kvällen men tyckte det inte var så mkt annorlunda mot andra krämpor under gravideten. Sen gick jag och la mig och vaknade av att jag kände ett behov att gå och kissa, när jag ställde mig upp rann det vatten och då förstod jag tydligt att något var på gång.


    Plus att då var det mer tydliga värkar som kom som gjorde ont så jag vaknade av dom. Men även efter det var jag hemma 6-7 timmar till innan vi fick komma in.
    Hur känns det när det ont, är det så du kan säga exakt när det börjar och slutar? Dvs ta timer på värkarna? Gör det isåfall under en timme eller något så ser du om det finns ett mönster.


    Om det inte är någon regelbundenhet eller mer svävande när det börjar/slutar så är det nog inte igång "på riktigt" ännu. Men kontakta BM annars på MVC, så du får någon kunnig att rådfråga med :)

Svar på tråden Hur veta förlossning är på G?