• Anonym (T)
    Äldre 14 Mar 16:22
    401 visningar
    22 svar
    22
    401

    Försäkringskassan

    Jag är sjukskriven på 25% till och med 25/3. Gick hem från jobbet i fredags då har jag BF 25/3. Nu undrar försäkringskassan "Hur mycket jag jobbar", alltså jag jobbar ju ingenting, ska jobba någon timme/2/3h om dagen tills jag känner att jag inte orkar mera/tills bebisen kommer, men vad ska jag svara dom?

    Min arbetsgivare kommer sätta mig som föräldraledig from. 1/4. Och jag kommer inte ta ut nån föräldrapenning förrän i april tänkte jag.

    Gör jag fel om jag gör så? Har jag inte rätt till 25% sjukpenning om jag inte jobbar 75%? Anledningen till att jag inte sökt om 100% sjukskrivning är för att jag vill jobba litegrann, plus att FK säkert tycker att jag ska ta föräldradagar de dagar jag inte jobbar, men det vill jag inte göra, inte innan barnet kommit. Tycker det är så jäkla rörigt med allt sånthär:-/

  • Svar på tråden Försäkringskassan
  • Anonym (Li)
    Äldre 14 Mar 16:28
    #1

    De behöver naturligtvis veta hur mycket du arbetar per dag för att kunna bedöma vilken nivå av sjukpenning du har rätt till.

  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 16:40
    #2

    Men om jag jobbar 1h om dagen, har jag ändå rätt till 25% sjukpenning? Jag har ju redan fyllt i "jag arbetar ingenting just nu", och skrivit det på flera ställen, ändå får jag förfrågan från dom.

  • Äldre 14 Mar 16:44
    #3

    Poängen är ju att man är sjukskriven den mängd av sin ordinarie arbetstid som man inte jobbar. Det är ju det man får sjukpenning för, ?inkomstbortfall pga sjukdom?.

  • Anonym (Li)
    Äldre 14 Mar 16:47
    #4
    Anonym (T) skrev 2019-03-14 16:40:07 följande:

    Men om jag jobbar 1h om dagen, har jag ändå rätt till 25% sjukpenning? Jag har ju redan fyllt i "jag arbetar ingenting just nu", och skrivit det på flera ställen, ändå får jag förfrågan från dom.


    Ja, om din arbetsförmåga bedöms vara nedsatt. Men om du gick hem fredags, varför är FK

    redan involverade? Arbetsgivaren ska betala sjuklön 14 dagar.
  • Anonym (.)
    Äldre 14 Mar 16:51
    #5
    Anonym (Li) skrev 2019-03-14 16:47:42 följande:

    Ja, om din arbetsförmåga bedöms vara nedsatt. Men om du gick hem fredags, varför är FK

    redan involverade? Arbetsgivaren ska betala sjuklön 14 dagar.


    Är man redan sjukskriven till viss del och varit det mer än 14 dagar så är det FK som är ansvariga direkt om man är borta från jobbet mer än motsvarande sjukskrivningen.
  • Äldre 14 Mar 16:56
    #6
    +1

    Du jobbar ingenting OCH du jobbar 2-3 timmar om dagen?

  • Anonym (Li)
    Äldre 14 Mar 16:56
    #7
    Anonym (.) skrev 2019-03-14 16:51:02 följande:

    Är man redan sjukskriven till viss del och varit det mer än 14 dagar så är det FK som är ansvariga direkt om man är borta från jobbet mer än motsvarande sjukskrivningen.


    Ok. Och de resterande 75% har du ingen ersättning för då?
  • Anonym ($)
    Äldre 14 Mar 16:59
    #8

    Dom vill spara pengar, och ligger på. Spela in Alla samtal med dom. Ta Alla namn, skriv ner allt, klockslag, vem du talar med...Allt.

  • Anonym (.)
    Äldre 14 Mar 17:06
    #9
    +1
    Anonym (Li) skrev 2019-03-14 16:56:40 följande:

    Ok. Och de resterande 75% har du ingen ersättning för då?


    Jag är inte TS. Det som TS råkar ut för nu är ju att det måste finnas dokumentation för hur mycket hon jobbar (ersättning från AG) och hur mycket hon är sjukskriven (ersättning från FK). Om TS inte själv vet hur mycket hon jobbat blir det svårt för FK att ersätta resterande tid.

    Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad TS menar.
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 17:07
    #10
    Anonym (.) skrev 2019-03-14 16:51:02 följande:

    Är man redan sjukskriven till viss del och varit det mer än 14 dagar så är det FK som är ansvariga direkt om man är borta från jobbet mer än motsvarande sjukskrivningen.


    Ah precis, har varit sjukskriven 25% i 2 veckor redan. Därav är FK "inblandade" nu.

    Precis, jag har 75% "ingen inkomst" just nu, men kommer ju jobba på timme hemifrån, och det kommer ju inte bli mera än högst 12 timmar i veckan typ (vilket motsvarar 2 arbetsdagar (6h jobb och 2h sjukskrivning)). Fan det känns så himla rörigt, vet fan inte vad jag ska svara dom haha
Svar på tråden Försäkringskassan