• Äldre 14 Mar 16:30
    657 visningar
    7 svar
    7
    657

    Dotter 10 månader äter inte bitar

    Hej!

    Min dotter är nu 10 månader men har ännu inte börjat äta "bitar". Ibland ger vi henne ett kex och det kan hon ta små bitar på, men sen blir det en stor bit och då åker den ner i halsen direkt och man får fiska ut den. 
    Även när det är lite småbitar i maten, t.ex riskorn eller små pastabitar så ryser hon och få kväljningar när hon äter.

    Någon som har varit med om samma? Vet någon hur jag kan göra för att vänja henne? Eller kommer det att komma när hon blir äldre?

  • Svar på tråden Dotter 10 månader äter inte bitar
  • Anonym (hepp)
    Äldre 14 Mar 18:54
    #1

    Vad säger BVC?

    Jag har en bekant som fick något i halsen redan som bebis (6-7 mån) och som sedan dess inte kunnat äta normalt trots 20 år av dietister, logopeder, psykologer m. fl.

    Så som helt okunnig lekman så hade jag försökt undvika allt med bitar i tills ni har pratat med BVC och gjort upp en plan på hur ni ska hantera det hela.

  • Äldre 14 Mar 21:44
    #2

    Min dotter har haft svårt för bitar och det har berott på muskelsvaghet och trång hals. Prata med BVC.

    Det som fungerade för oss var tydliga konsistenser och att ge mat som inte triggade kräkningar eftersom det var det som var problemet med bitar i mat.

    Tandläkaren berättade dock att om man undviker all orolig stimulans som bitar kan munnen bli överkänslig. Vi fick som läxa att inte slarva med tandborstning och tänka på att munnen behöver uppleva "bitar".

    Hur stort problem är bitarna? Tar hon illa vid sig? Blir det olustigt för henne?

  • Äldre 15 Mar 12:22
    #3

    Jag bor inte i Sverige men ska prata med barnläkaren.

    Igår provade jag att ge henne kex och då gick det bra, hon tuggade de större bitarna. Jag tror mest att det är bitarna i maten.

    Ett tag matvägrade hon och jag undrar om det var för att hon tycker att det är obehagligt med bitarna...

    Hon kan rysa till eller få kväljning och sen kniper hon igen munnen eller vägrar äta. Men när det är mindre bitar (för det går med pyttesmå) så går det bra.

    Tack alla för svar!

  • Äldre 15 Mar 12:35
    #4

    Det är inte ofta barn sätter i halsen,  de klökas när maten hamnar längre bak på tungan.
    Det är inte farligt.

    Men om du låter ditt barn smaka på maten utan att bli rädd och stoppa fingrarna i hennes mun hela tiden så kommer hon hinna lära sig vart i munnen maten ska vara. Just nu håller hon ju på och lär sig konsistens och hur att mala med tungan och tandköttet, tänder om hon har några.

    Det är ett mindre h-e att inte vara nervös och rädd när det kommer till att lära barn äta. Men lita på att ditt barn kan mer än vad du tror.

  • Äldre 15 Mar 12:38
    #5
    legomum skrev 2019-03-15 12:35:55 följande:

    Det är inte ofta barn sätter i halsen,  de klökas när maten hamnar längre bak på tungan.
    Det är inte farligt.

    Men om du låter ditt barn smaka på maten utan att bli rädd och stoppa fingrarna i hennes mun hela tiden så kommer hon hinna lära sig vart i munnen maten ska vara. Just nu håller hon ju på och lär sig konsistens och hur att mala med tungan och tandköttet, tänder om hon har några.

    Det är ett mindre h-e att inte vara nervös och rädd när det kommer till att lära barn äta. Men lita på att ditt barn kan mer än vad du tror.


    Förutsatt att det inte är något fysiskt som tidigare tagit upp.
  • Äldre 15 Mar 12:38
    #6

    Mina fixade inte de minsta bitar så länge de matades.

    Köpte jag barnmatsburkar från 8 eller 12-månader fick jag köra dessa med mixerstav och gärna blanda ut 50/50 med hipps burkar från 6 månader som var helt lena och släta. Även hemmagjord mat körd i mixer fick jag oftast blanda ut lite med hipp för rätt konsistens och släthet.

    men iaf, när de började äta vanlig mat själv från typ 13-månaders ålder eller så då funkade helt plötsligt bitar men de var tvungna att få stoppa in det i munnen själv för att liksom bemästra det.

  • Äldre 15 Mar 16:31
    #7

    Om det inte är något medicinskt fel, så låt barnet äta själv (plockmat) och låt henne hantera bitar och klökningar. Låter obehagligt att få mammas fingrar i halsen om hon verkligen inte satt i halsen på riktigt (och inte ens då rekommenderas det att man gräver i halsen på dem då det kan göra saken värre)

Svar på tråden Dotter 10 månader äter inte bitar