• Anonym (Ts)
    Äldre 14 Mar 19:09
    548 visningar
    32 svar
    32
    548

    Skulle er 12åring få?

    Skulle ni låta er 12åring åka själv med en kompis till en stad ca 3,5mil bort för att hitta på något?

    En stad där det skett mycket på senaste.

  • Svar på tråden Skulle er 12åring få?
  • Anonym (S)
    Äldre 14 Mar 21:41
    #11

    För lite information för att svara. Hur åker de dit? När, dag tidpunkt? Var i staden kommer de vara? Hur ofta är de där, hittar de och kan de kommunikationerna?

  • Äldre 14 Mar 21:51
    #12

    Bor i Göteborg och här åker min 12 åring i stort sett vart hon vill -dagtid.

    Hon hittar bra med kollektivtrafiken och är långt ifrån strulig. Hennes kompisar likaså.

  • Anonym (T)
    Äldre 14 Mar 21:53
    #13
    +1

    Alltså ja tycker jag om du är noga med vilken tid han ska komma hem. Åker han kommunalt kan han säga vilken tid bussen/tåget går så du vet. Att ni har sms kontakt lite då och då bara för att kolla läget.

    Om hans kompisar får för sina föräldrar men inte han är risken att han ljuger om vart han ska och åker dit ändå.

    Så att tillåta sina barn göra nya saker men fortfarande sätta villkor på det är bättre än att förbjuda.

    Så var det i mitt fall, min mamma sa nej till många saker jag ville göra vilket slutade med att jag ljög om vart jag höll hus. När jag blev äldre eskalerade det och jag ljög om mycket annat, vilka jag umgicks med osv för jag kände på mig att hon ändå skulle nej från första början.

  • Äldre 14 Mar 22:34
    #14
    +1

    I dagens samhälle - FETNEJ! Jag hade följt med och satt mig på ett cafe och låtit barnen gå runt själva i närheten.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (dl)
    Äldre 14 Mar 22:36
    #15
    -1

    Nej aldrig i livet

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 22:40
    #16

    De ska åka kommunalt i så fall. De ska fika och så bland annat. Staden är ganska liten, men står i tidningen om staden hela tiden, barn som blir rånade på väg till skolan, bilbomb, mycket narkotika och så vidare. Kompisen känner till staden. Saken är den också att tidigare när 12åringen gjort saker så har hon inte följt det som bestämts och därför är tilliten sådär.

  • Anonym (S)
    Äldre 15 Mar 07:09
    #17
    -1
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-14 22:40:31 följande:

    De ska åka kommunalt i så fall. De ska fika och så bland annat. Staden är ganska liten, men står i tidningen om staden hela tiden, barn som blir rånade på väg till skolan, bilbomb, mycket narkotika och så vidare. Kompisen känner till staden. Saken är den också att tidigare när 12åringen gjort saker så har hon inte följt det som bestämts och därför är tilliten sådär.


    Förklara för dottern att om hon ges ansvar och frihet så måste hon visa att hon tar det fullt ut, och håller vad som överenskommits.

    Låter dock som våldsam stad, bor ni inte i Sverige?
  • Anonym (2019)
    Äldre 15 Mar 08:28
    #18
    +1
    Anonym (S) skrev 2019-03-15 07:09:16 följande:
    Låter dock som våldsam stad, bor ni inte i Sverige?
    Vilket århundrade lever du i?
  • Anonym (A)
    Äldre 15 Mar 09:03
    #19
    +1

    Vi bor i centrala Stockholm och vår tolvåring rör sig runt ganska fritt med kompisar. Åker kommunalt, går i gallerior etc.

    Vad är egentligen skillnaden att åka 3,5 mil eller några busshållplatser om man vet var man ska och hur man tar sig hem? 

  • Äldre 15 Mar 09:09
    #20
    Anonym (Nooooope) skrev 2019-03-14 19:28:39 följande:

    Absolut inte. Kommer inte på fråga. Tillåter man det är man en usel förälder enligt mig.


    Du bor inte i en storstad, antar jag?

    Mina fick absolut göra sådant när de var 12 år. Det var aldrig några problem, de var däremot naturligtvis inte ensamma ute sent på kvällen utan ärende eller att vi lämnade och hämtade dem. 
Svar på tråden Skulle er 12åring få?