• bippan

    8 månaders bebis äter ingen mat

    Min 8 månaders bebis vägrar äta annat än bröstmjölk och gröt.

    Har provar massa olika burkmat och även lagat egen mat typ lax, torsk, potatis, grönsaker m.m men hon trycker sig bakåt i stolen och börjar gråta.

    Jag har därför inte trugat på utan tagit det lugnt och bara ammat och gett 2 mål gröt per dag.

    Har ni tips på någon mat ert barn gillar? Och när ska man börja bli orolig?

    Ska till bvc nästa vecka och väga. Kanske kan få något tips här redan nu?

    tack!

  • Svar på tråden 8 månaders bebis äter ingen mat
  • annabellelee

    En del bebisar gillar inte att bli matade. Prova plockmat, tex pastabitar, kokta morotsstavar, tärnad smörgås osv. Lägg framför henne och låt henne plocka själv.

    Funkar inte det, prova att lägga bitarna på din egen tallrik och bättre cav dem med henne i knät. Ibland är det mer lockande om någon annan äter och de får stjäla bitar.

  • annabellelee

    Hon kommer inte få i sig mycket med plockmetoden men kanske bli lite mer nyfiken på mat vilket gör att hon kan äta mer i framtiden. Just nu verkar ni ha hamnat i en ond cirkel där maten blir förknippat med otrevnad och tvång istället för nyfikenhet och lust, så det gäller främst att hitta lusten, mängden får komma sen.

  • bippan

    Tack!

    Har provat men allt hamnar på golvet och inget stoppas mot munnen tyvärr

    Ska tänka på att finna lusten igen, just nu vet jag inte om det är hon eller jag som känner mest olust inför matdags

  • Bubbel85

    Min dotter är drygt 8 månader nu och det var först för några veckor sedan som det liksom släppte och hon blev intresserad så det kan komma plötsligt. Vi började också med gröt men när hon inte ville ha det gjorde jag äggkräm/röra på äggula och grädde. Kokade det på låg värme så det inte blev allt för grynigt och det blev succé. Även turkisk yoghurt fungerade bra, ska väl inte ge för mycket mejeriprodukter men jag tänker att det viktiga är att hon får testa och vänja sig med smakerna, det blir ju inga mängder direkt.

  • Neysie

    Vid 8 månader har de en separationsfas och ofta slutar de äta vanlig mat och vill bara amma. Alla mina 3 barn har varit så vid den åldern och det går över efter några veckor. Min yngsta har precis äntligen kommit ur den :)

  • Pimpinellan

    Min lille blir 8 månader om några dagar och det är bara en vecka sen det vände från att ha ratat i princip all mat ( bara min gröt och banan gick ner) till att nu gilla mat. Jag tror inte han var redo helt enkelt. Nu äter han egen gröt och puréer, lax och ägg. Och älskar det! Jag gör all mat själv. Provat krydda maten lite? Dill gillade vår äldsta.

  • fluu

    Det behöver verkligen inte vara något konstigt, en åttamånaders är pytteliten. Bröstmjölk är dessutom guld. Min dotter åt inte heller mat(eller gröt eller välling) i den åldern. Vi började med att introducera mat enligt standardrekommendationer, men inte ville hon ha mat för det. Hon hade nämligen inte läst bvcs rekommendationer. Vid sju månader började hon tappa vikt eftersom att hon börjat krypa och vi var så oroliga, alla andras barn åt ju mat med god aptit. Lyckligtvis hade vi världens bästa bvc-sköterska som lugnade och fick oss att förstå att barn är olika och skiter högaktningsfullt i rekommendationer och tillväxtkurvor. Sköterskan hjälpte oss att testa så att det inte fanns något bakomliggande fel och att sedan bara slappna av och lita till att man kommer väldigt långt med bröstmjölk och någon majskrok här och var.

    Vi började med blw när dottern var runt 10 månader och sedan gick det saaaaakta framåt. När hon var 15-18 månader åt hon "normalt". Idag är dottern sju år och äter som en häst, men vill fortfarande själv ha kontroll över sitt ätande. Dottern är fortfarande liten till växten, för sådan är hon.

    Som vår bvc-sköterska sa: Det mesta är normalt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 8 månaders bebis äter ingen mat