• Äldre 14 Mar 21:15
    349 visningar
    6 svar
    6
    349

    Semester och föräldraledighet?

    Hej allihop.

    Jag har Bf 21/7 och planerar att jobba fram till midsommar ungefär innan jag går på semester.

    Tänkte då ta ut all min semester på samma gång (har sex veckor) vilket innebär att jag kommer ha semester ca 2 veckor efter det att mitt barn är beräknat. Då semestern är slut hade jag tänkt gå över till föräldraledighet.

    Finns det nackdelar med att göra så? Jag vet att man kan ta ut fl from två veckor innan Bf men eftersom man väl ändå har ett visst antal dagar så räcker de väl bara lite längre eftesom man börjar senare? Jag är heller inte intresserad av att spara semestern då jag troligen kommer gå på en annan tjänst efter föräldraledigheten.

    Tack för all hjälp i djungeln:)

  • Svar på tråden Semester och föräldraledighet?
  • Äldre 14 Mar 21:23
    #1

    Finns väl egentligen inga nackdelar, du sparar fp-dagar och när du väl har gått på ledighet så spelar det mindre roll exakt när bebisen föds. Om det är under semestern eller senare.

    Det enda du bör kolla är att du verkligen har 6v semester, det kan bero på vilket kollektivavtal som gäller där du jobbar.

    Och jag undrar vad du menar med annan tjänst? Annat företag?

  • Äldre 14 Mar 21:40
    #2
    Anotherone skrev 2019-03-14 21:23:16 följande:

    Finns väl egentligen inga nackdelar, du sparar fp-dagar och när du väl har gått på ledighet så spelar det mindre roll exakt när bebisen föds. Om det är under semestern eller senare.

    Det enda du bör kolla är att du verkligen har 6v semester, det kan bero på vilket kollektivavtal som gäller där du jobbar.

    Och jag undrar vad du menar med annan tjänst? Annat företag?


    Hej,

    Tack för ditt svar. Jag är säker på hur många semesterdagar jag har, det är individuellt förhandlat. Ang jobb så ja, byta arbetsplats.
  • Äldre 14 Mar 22:07
    #3

    Enbart fördelar som sagt...
    Det är ju under första året som man inte måste ta ut en enda föräldradag trots att man är helt ledig (gäller båda föräldrarna, så det går bra att vara hemma båda utan att ta FP). Men man bör ju överleva med! Alltså är det bäst att ta ut semester, komp.ledighet mm för att få lite inkomster, samtidigt som man sparar sina FP-dagar.

  • Äldre 15 Mar 06:24
    #4
    Granskott skrev 2019-03-14 21:40:11 följande:

    Hej,

    Tack för ditt svar. Jag är säker på hur många semesterdagar jag har, det är individuellt förhandlat. Ang jobb så ja, byta arbetsplats.


    Ok jag förstår att du har en semesterrätt på 30. Men föräldraledighet är bara semesterlönegrundande i 120 dagar så beroende på när du går på ledighet är det inte säkert att du tjänar in fulla 30 dagar för 2019.
  • Äldre 16 Mar 09:30
    #5
    Anotherone skrev 2019-03-15 06:24:09 följande:

    Ok jag förstår att du har en semesterrätt på 30. Men föräldraledighet är bara semesterlönegrundande i 120 dagar så beroende på när du går på ledighet är det inte säkert att du tjänar in fulla 30 dagar för 2019.


    Jag tjänar in semester för året innan. Dvs semesteråret 2019 har jag tjänat in under 2018. 2020 kommer jag tjäna in för året jag är föräldraledig och därav få mycket färre dagar detta år.
  • Äldre 16 Mar 12:55
    #6
    Granskott skrev 2019-03-16 09:30:58 följande:

    Jag tjänar in semester för året innan. Dvs semesteråret 2019 har jag tjänat in under 2018. 2020 kommer jag tjäna in för året jag är föräldraledig och därav få mycket färre dagar detta år.


    Ok, bra då har du koll på läget! Många som inte har tyvärr....
Svar på tråden Semester och föräldraledighet?