• Anonym (Förky­ld)
    Äldre 14 Mar 22:10
    1432 visningar
    27 svar
    27
    1432

    Måste man gå till öppna förskolan?

    Sonen är nu 1 år, och har sedan oktober börjat gå till öppna förskolan, men vi blir ju sjuka hela tiden när vi är där.

    Haft 2 riktigt rejäla förkylningar, ni vet när man blir sådär frusen, jätteont i halsen och snoret bara rinner minst en vecka. För sonen har det tagit ännu längre tid att bli frisk.

    Även haft magsjuka 2 ggr, ena gången inga kräkningar men det andra, sonen hade diarré nästan en vecka.

    Förutom det andra lindriga förkylningar som kommer och går så fort vi är på ÖF.

    Största problemet är att sonen helt tappar aptiten när han blir sjuk, och har nu stått still i vikt en månad trots att vi gör allt vi kan för att få i honom så mycket kalorier som möjligt.

    Nu till frågan, hur mycket social stimulans behöver en bebis i den här åldern? Han har 3 storasystrar hemma. Kan man vänta med ÖF tills han är 1,5 år? Tänker att han nog har mer motståndskraft då. Eller måste man gå igenom detta? Så himla trist när vi äntligen är friska (oftast blir ju jag och även maken smittade av sonen) och så blur man sjuk direkt man går dit.

    Varför är ens folk på ÖF med sjuka barn? Det hostas och snoras hej vilt!

  • Svar på tråden Måste man gå till öppna förskolan?
  • Äldre 14 Mar 22:12
    #1

    Skolplikten börjar i nollan, så nej ni måste inte gå till ÖF om ni inte vill.

  • Anonym (,)
    Äldre 14 Mar 22:27
    #2

    Varför måste du ha tillåtelse att sluta gå till någonting som ni blir sjuka av?

  • Anonym (Behöv­er inte)
    Äldre 14 Mar 22:31
    #3

    Nä ni behöver inte gå dit, är ingen plikt! Har varit på öppen förskola 2ggr och de va inget vidare, slutade bara gå dit, ingen anmälan för att sluta eller för att ens börja

  • Äldre 14 Mar 22:32
    #4

    Klart att man inte måste gå till öf. Vi började gå dit först när dottern var 3-4 år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 14 Mar 22:33
    #5

    Jag går ofta dit med mina. De har bra immunsystem. Vi blir aldrig smittade där.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Bl)
    Äldre 14 Mar 22:47
    #6

    Du har 3 barn till men ännu inte förstått att du inte måste till ÖF.

    Jag tror ÖF snarare handlar om att föräldern känner sig isolerad snarare än barnens behov av stimulans.

  • Anonym (L)
    Äldre 15 Mar 04:19
    #7

    Nej man måste inte gå dit. Kan ju vara roligt och bra inför förskolekolestart men ett måste är det ju inte. Att gå dit vid denna tiden är nog värst ändå. I februari och mars cirkulelar många sjukdomar. Man kan ju undvika de månaderna. Dock är det ju så att små barn bygger upp sitt immunförsvar genom sjukdomarna. De ska ta sig igenom dem. När ditt barn börjar förskolan kommer han bli sjuk ofta första året. En infektion i månaden är vanligt. Han kommer inte ha större motståndskraft när han är 1.5 år om han inte varit sjuk så det argumentet håller inte.

  • Anonym (Wtf?)
    Äldre 15 Mar 05:38
    #8
    +2

    Tror du kan få 1-3 års fängelse och böter om du inte går dit.

  • Anonym (Immun­)
    Äldre 15 Mar 07:29
    #9
    Anonym (L) skrev 2019-03-15 04:19:52 följande:

    Nej man måste inte gå dit. Kan ju vara roligt och bra inför förskolekolestart men ett måste är det ju inte. Att gå dit vid denna tiden är nog värst ändå. I februari och mars cirkulelar många sjukdomar. Man kan ju undvika de månaderna. Dock är det ju så att små barn bygger upp sitt immunförsvar genom sjukdomarna. De ska ta sig igenom dem. När ditt barn börjar förskolan kommer han bli sjuk ofta första året. En infektion i månaden är vanligt. Han kommer inte ha större motståndskraft när han är 1.5 år om han inte varit sjuk så det argumentet håller inte.


    Vi gick aldrig dit under de två år vi var hemma. Min unge var heller nästan aldrig sjuk under sina första två år. Jag tror hon hade feber fyra gånger, varav två var efter vaccination. Trots det hade hon utmärkt immunförsvar när hon började förskolan. Första terminen vabbade vi två dagar. Immunförsvar är oroligt komplext, så uttala dig inte om saker du inte kan!
  • Anonym (T)
    Äldre 15 Mar 07:32
    #10

    Klart man inte måste, men du bygger ju upp barnets immunförsvar. Själv skulle jag föredra att barnet var sjukt nu än sen när man skolat in och måste ta en massa vab vid sjukdom.

Svar på tråden Måste man gå till öppna förskolan?