• Anonym (Ts)
    Äldre 14 Mar 22:49
    323 visningar
    27 svar
    27
    323

    Omvänd rasism?

    Jag hör ofta folk prata om hur omvänd rasism inte finns. Det är väl klart det inte finns något som heter omvänd rasism?

    Rasism är rasism oavsett vem som utsetts för det, vita som svarta som bruna.

    Innebörden av rasism är hat mot folkgrupp, pga ens etnicitet. Det finns inget som säger att svarta inte kan hata vita och utföra rasism mot dessa, precis som vita kan utföra rasism mot svarta.

    Så detta med omvänd rasism kan alla bara lägga ner nu direkt, rasism är rasism oavsett vad.

  • Svar på tråden Omvänd rasism?
  • Anonym (japp)
    Äldre 14 Mar 22:51
    #1
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-14 22:49:38 följande:

    Jag hör ofta folk prata om hur omvänd rasism inte finns. Det är väl klart det inte finns något som heter omvänd rasism?

    Rasism är rasism oavsett vem som utsetts för det, vita som svarta som bruna.

    Innebörden av rasism är hat mot folkgrupp, pga ens etnicitet. Det finns inget som säger att svarta inte kan hata vita och utföra rasism mot dessa, precis som vita kan utföra rasism mot svarta.

    Så detta med omvänd rasism kan alla bara lägga ner nu direkt, rasism är rasism oavsett vad.


    Ja, precis.
  • Anonym (Tolkn­ingsfr­åga)
    Äldre 14 Mar 22:54
    #2
    -1

    En del tolkar ordet rasism såhär: Vita människors hat/ogillande/känsla av överlägsenhet mot andra raser.

    För att då beskriva det motsatta behövs i sådana fall ett annat begrepp, därav omvänd rasism.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 23:00
    #3
    +1
    Anonym (Tolkningsfråga) skrev 2019-03-14 22:54:17 följande:

    En del tolkar ordet rasism såhär: Vita människors hat/ogillande/känsla av överlägsenhet mot andra raser.

    För att då beskriva det motsatta behövs i sådana fall ett annat begrepp, därav omvänd rasism.


    Mja, fast dem som tolkar det så tolkar ju det helt fel. Då sätter dem de vita som bovarna i allt, trots att allt som hände med slavar osv hände för längesen, något vi inte kan stå till svars för idag pga att vi råkade födas med en viss hudfärg.

    Tycker alla bara borde förstå att rasism är rasism, och förstår man inte själva innebörden av rasism så får man kolla upp det innan man yttrar sig och hittar på nya ord bara för att.
  • Anonym (japp)
    Äldre 14 Mar 23:11
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-14 23:00:26 följande:
    Mja, fast dem som tolkar det så tolkar ju det helt fel. Då sätter dem de vita som bovarna i allt, trots att allt som hände med slavar osv hände för längesen, något vi inte kan stå till svars för idag pga att vi råkade födas med en viss hudfärg.

    Tycker alla bara borde förstå att rasism är rasism, och förstår man inte själva innebörden av rasism så får man kolla upp det innan man yttrar sig och hittar på nya ord bara för att.
    Ja.
    Det fanns slavar i Afrika också. Svarta hade också slavar.
  • Anonym (Tolkn­ingsfr­åga)
    Äldre 14 Mar 23:21
    #5
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-14 23:00:26 följande:
    Mja, fast dem som tolkar det så tolkar ju det helt fel. Då sätter dem de vita som bovarna i allt, trots att allt som hände med slavar osv hände för längesen, något vi inte kan stå till svars för idag pga att vi råkade födas med en viss hudfärg.

    Tycker alla bara borde förstå att rasism är rasism, och förstår man inte själva innebörden av rasism så får man kolla upp det innan man yttrar sig och hittar på nya ord bara för att.
    Jag säger inte att de har rätt (Jag tycker precis som du), jag förklarar bara hur de tänker och varför begreppet omvänd rasism finns.
  • Anonym (A)
    Äldre 15 Mar 10:04
    #6
    +1
    Anonym (Tolkningsfråga) skrev 2019-03-14 22:54:17 följande:

    En del tolkar ordet rasism såhär: Vita människors hat/ogillande/känsla av överlägsenhet mot andra raser.

    För att då beskriva det motsatta behövs i sådana fall ett annat begrepp, därav omvänd rasism.


    Det jag tycker är extra konstigt när folk definierar rasism sådär är att det är så svartvitt. Det finns ju liksom gånger då icke-vita är rasistiska mot andra icke-vita. Bara för att personen som är rasistisk inte är vit är det ju inte mindre rasistiskt.
  • Anonym (A)
    Äldre 15 Mar 10:06
    #7
    Anonym (japp) skrev 2019-03-14 23:11:17 följande:

    Ja.

    Det fanns slavar i Afrika också. Svarta hade också slavar.


    Alla har haft slavar. Sverige hade ju slavar (trälar).
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 14:02
    #8
    Anonym (A) skrev 2019-03-15 10:04:06 följande:

    Det jag tycker är extra konstigt när folk definierar rasism sådär är att det är så svartvitt. Det finns ju liksom gånger då icke-vita är rasistiska mot andra icke-vita. Bara för att personen som är rasistisk inte är vit är det ju inte mindre rasistiskt.


    Precis. Det finns tillochmed rasism inom den svarta kulturen, där ?lightskin? ser ner på ?darkskin?. Även svarta som är rasistiska mot araber etc och tvärtom. Rasism finns överallt och inte bara från vita till svarta, faktiskt så är de en ganska liten del av dem vita nu för tiden som är rasisterna.
  • Äldre 15 Mar 14:54
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-15 14:02:45 följande:
    Precis. Det finns tillochmed rasism inom den svarta kulturen, där ?lightskin? ser ner på ?darkskin?. Även svarta som är rasistiska mot araber etc och tvärtom. Rasism finns överallt och inte bara från vita till svarta, faktiskt så är de en ganska liten del av dem vita nu för tiden som är rasisterna.
    Det kallas inte för rasism, utan för colorism (eng). Det finns inom de flesta kulturer - t ex blondiner har högre status än mörka vita människor etc. Det har inte nödvändigtvis med rasism att göra, men rasism kan sägas vara en del av orsaken bakom colorism. 

    Rasism finns överallt, men vi vet alla vilka som får ta den största smällen av en rasistisk samhällsstruktur.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 15:34
    #10
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-15 14:54:48 följande:

    Det kallas inte för rasism, utan för colorism (eng). Det finns inom de flesta kulturer - t ex blondiner har högre status än mörka vita människor etc. Det har inte nödvändigtvis med rasism att göra, men rasism kan sägas vara en del av orsaken bakom colorism. 

    Rasism finns överallt, men vi vet alla vilka som får ta den största smällen av en rasistisk samhällsstruktur.


    Ja de har du rätt i, glömde att det fanns ett enskilt namn för det.

    Absolut finns det dem som blir mer påverkade än andra, men ifrån mitt perspektiv så blir mer araber utsatta för detta idag än svarta, sen kan jag säkert ha fel, men väldigt många ser en arab och tänker direkt terrorist, våldtäktsman och en massa hemska saker trots att vi alla är människor och våra ursprung spelar ingen roll i vilka vi är..

    Men denna tråden riktas mest åt dem som påstår att rasism endast finns mot svarta från vitas munnar, vilket är helt fel.
Svar på tråden Omvänd rasism?