• Äldre 15 Mar 06:44
    1901 visningar
    77 svar
    +1
    77
    1901

    Varför har ni inte Facebook?

    Tagit bort min Facebook, känner att jag vill ta paus. Ni som inte har Facebook, varför? Ge mig skäl att inte ha det!

  • Svar på tråden Varför har ni inte Facebook?
  • Anonym (SW)
    Äldre 15 Mar 07:03
    #1
    +2

    Har inte facebook för att det är bara klubben för inbördesbeundran där samt att den äldre generationen=40-talister inte klarar av att förstå hur och vad man ska kommentera. 

  • Anonym (SW)
    Äldre 15 Mar 07:03
    #2

    Har inte facebook för att det är bara klubben för inbördesbeundran där samt att den äldre generationen=40-talister inte klarar av att förstå hur och vad man ska kommentera. 

  • sextio­talist
    Äldre 15 Mar 07:15
    #3
    Anonym (SW) skrev 2019-03-15 07:03:27 följande:

    Har inte facebook för att det är bara klubben för inbördesbeundran där samt att den äldre generationen=40-talister inte klarar av att förstå hur och vad man ska kommentera. 


    Hur använder vi Facebook fel?

    Intressant att höra eftersom jag använder Facebook för att hålla kontakt med gamla vänner, är med i olika grupper (typ springande tjejer). Privata chatgrupper, som de flesta av mina vänner och vi är 50+.
  • Anonym (Aina)
    Äldre 15 Mar 07:19
    #4
    +3

    För att jag har ett liv?

    Meningslösa spel finns att ladda ner direkt till mobilen.

    Kontakt med vänner sker via sms/telefonen och träffas ganska ofta.

    Har hobbys som tar mycket tid och jag har tid över till andra saker än sociala medier.

    Använder Instagram till vänner och familj som bor långt bort.

  • Äldre 15 Mar 07:25
    #5
    +4

    Jag har inte FB för det primärt känns som plattform för att "skryta" om vem som antingen har mest perfekt liv eller vem det är mest synd om. Orkar inte hålla på och tävla om flest likes, flest "vänner" osv.
    Dessutom så innerligt trött på alla draman, speciellt bland de lite yngre användarna, som tror att om man inte kommenterar eller gillar varje inlägg så är man inte kompisar längre.

    Plus jag har inte tid att hänga på fejjan hela dagarna och pallar inte stressen av att vara konstant tillgänglig och uppdaterad i allas liv.

  • Anonym (ds)
    Äldre 15 Mar 07:38
    #6

    Har ingen orsak att ha det.

  • Anonym (Power­)
    Äldre 15 Mar 07:50
    #7
    +2

    För att jag inte litar på facebook som företag.

  • Anonym (Hej)
    Äldre 15 Mar 07:51
    #8
    +2

    Jag gick ur ett halvår men är på väg in igen...

    Jag gick ur för att jag mådde dåligt av att se vad folk gjorde hela tiden och kände mig dålig i jämförelse. Mitt psyke pallade inte att vara måttlig och bara kolla då och då. Jag kände press att rapportera från min vardag hela tiden. Så jag inaktiverade mitt konto. Och fick massa tid över!

    Tyvärr börjar jag gå in igen. Jag missar evenemang som bara marknadsförs på Facebook. Jag missar att bekanta får barn och gifter sig. Jag missar att skolbussen kört i diket. Såna egentligen obetydliga saker, men som befäster känslan av utanförskap. Det är en slags drog.

  • Anonym (L)
    Äldre 15 Mar 08:04
    #9
    -1

    Facebook blir det man gör det till. Man behöver inte göra offentliga statusuppdateringar. Man kan dölja så man inte ser vad andra uppdaterar. Man kan dölja ens vännerlista. Man kan vara med i stängda grupper. Skicka privata meddelanden till familj och vänner som bor långt bort. Eller så kan man rapportera om varenda steg man tar, hålla koll på vad grannens kusin sysslar med, använda det som en källa till nyheter osv osv.

    Själv skulle jag inte klara mig utan FB. Jag har flyttat till andra sidan sverige och har hela min familj + alla vänner långt härifrån. Jag skulle vara helt isolerad utan FB. Klart jag skulle kunna skicka sms, men skriver mycket hellre på ett tangentbord än via mobilen + att det blir extra jobb att först behöva ladda över bilder till mobilen för att kunna skicka. Det är dessutom mycket lättare med gruppchatter (har tex en för min familj) på fb än det är via sms..

  • Anonym (L)
    Äldre 15 Mar 08:10
    #10
    EmberEyes skrev 2019-03-15 07:25:20 följande:

    Jag har inte FB för det primärt känns som plattform för att "skryta" om vem som antingen har mest perfekt liv eller vem det är mest synd om. Orkar inte hålla på och tävla om flest likes, flest "vänner" osv.
    Dessutom så innerligt trött på alla draman, speciellt bland de lite yngre användarna, som tror att om man inte kommenterar eller gillar varje inlägg så är man inte kompisar längre.

    Plus jag har inte tid att hänga på fejjan hela dagarna och pallar inte stressen av att vara konstant tillgänglig och uppdaterad i allas liv.


    Wow. Jag är otroligt glad över att jag inte är 15 längre.
    Tycker det är rätt fascinerande hur olika man kan uppfatta samma sak. Jag har aldrig upplevt hetsen kring flest vänner, att det skulle vara drama eller att folk förväntar sig likes och kommentarer hela tiden. Inte heller pressen att man måste sitta inloggad på FB konstant.
    Är det ens egna förväntningar som skapar krav som inte finns? Vilka man har turen/oturen att umgås med? Ålder?
Svar på tråden Varför har ni inte Facebook?