• Anonym (Kärna­n)
    Äldre 15 Mar 23:55
    3255 visningar
    203 svar
    203
    3255

    Det är svaga människor som väljer att vara otrogna

    Har själv varit otrogen OCH varit utsatt för otrohet. Min slutsats är att det är svaga personer som inte mår bra som är otrogna.

    Reflektioner?

  • Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna
  • Anonym (Stark­)
    Äldre 16 Mar 00:05
    #1

    Att du själv upplever att du är svag och varit otrogen betyder inte att alla som är otrogna är svaga. Du vänder på resonemanget och utgår från dig själv. 


    Jag är absolut inte svag och jag har varit otrogen. 

  • Anonym (ds)
    Äldre 16 Mar 00:05
    #2
    +3

    Nä bara ett annat synsätt, eller ja. Vill man vara trogen och är otrogen ändå är det svagt.

  • Anonym (Stark­)
    Äldre 16 Mar 00:11
    #3
    Anonym (ds) skrev 2019-03-16 00:05:42 följande:

    Nä bara ett annat synsätt, eller ja. Vill man vara trogen och är otrogen ändå är det svagt.


    Förklara tack. Var i ligger svagheten?
  • Anonym (ds)
    Äldre 16 Mar 00:16
    #4
    +2
    Anonym (Stark) skrev 2019-03-16 00:11:17 följande:
    Förklara tack. Var i ligger svagheten?
    "Vill man vara trogen och är otrogen ändå är det svagt".
    Dvs om man gör saker man egentligen inte vill är det ett stort tecken på svaghet.
  • Anonym (Kärna­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 00:16
    #5
    -1 +2

    Svarar (Stark)

    Jag tycker att du ska rannsaka dig själv. Är du inte svag så är du psykopat.

  • Äldre 16 Mar 00:19
    #6
    Anonym (Stark) skrev 2019-03-16 00:11:17 följande:

    Förklara tack. Var i ligger svagheten?


    Att inte kunna stå emot något som är så fundamentalt fel att göra mot någon annan. Det i sig kan bero på många saker men vad jag tror är det vanligaste är att man är likgiltig inför andras mående. Och är man likgiltig inför sånt så beror det på att man inte vågar eller kan engagera sig för andras välmående, vilket är ett tecken på att man är svag som människa. Och notera att jag pratar om folk som har empati här. Har man inte empati och är likgiltig av den orsaken så beror det på en psykisk störning.
  • Anonym (Kärna­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 00:32
    #7
    -2

    Otrohet är mycket komplicerat. Det krävs tre deltagare. Den otrogene, den bedragne och älskaren/älskarinnan. Alla tre kan vara svaga, men den bedragna vet ju ingenting. Alltså är det minst två som är svaga och mår dåligt. Älskaren/älskarinnan mår dåligt som ger sig in i sörjan och den som är otrogen har endera ett dåligt förhållande (svag) eller har ett bekräftelsebehov (svag) eller är psykopat utan empati.

  • Anonym (Stark­)
    Äldre 16 Mar 00:37
    #8
    -2 +1
    Anonym (ds) skrev 2019-03-16 00:05:42 följande:

    Nä bara ett annat synsätt, eller ja. Vill man vara trogen och är otrogen ändå är det svagt.


    Fattar inte det här forumet! Ville citera och råkade trycka "gilla". Nu kan jag inte ogilla?


    Jag är inte svag. Jag hamnade i ett förhållande med vad jag anser vara en "svag" partner. Det ligger en trygghet i det. Jag kanske letade efter det undermedvetet? Det är vad dom talat om för mig i terapi i alla fall. 


    Min partner uppfyllde i princip inget i min "kravbild" så jag letade efter någon som kanske gjorde det. Jag trodde att jag ville vara där, i tryggheten, men det ville jag inte. Det var en falsk trygghet. 


    Jag testade runt. I jakt på mitt eget välbefinnande. Utan att vara svag. Men kanske för att hitta någon som gjorde mig ännu starkare. Som utmanade mig intellektuellt och på andra sätt. 


    Jag har hittat rätt nu känner jag. En mycket bättre partner. På alla sätt. 
    Mitt svaga ex. har visat alla sina svaga sidor efter det. Försökt störa mitt liv på alla sätt och vis när jag gått vidare. Jag spelade inte helt rent, det medger jag. Men nu är det som det är. Ingen kan göra det ogjort. Att försöka hålla fast vid något som inte klaffade fungerar ju inte. Att försöka få mig att gå tillbaks till något som jag inte ville ha genom att skuldbelägga är såklart kontraproduktivt. 
    Jag känner mig inte schysst gentemot hen och har bett om ursäkt. Men bägge borde må bättre av att något som inte fungerade avslutades i et relativt tidigt skede och ge oss bägge tid och möjlighet att gå vidare. 


    Vad de sagt i terapin kanske inte stämmer? Men för mig har det klickat. Jag kan absolut stoppa in mig i det mönstret. Önskar att exet också går i terapi och ser sitt eget mönster och får verktygen att läka. Nu har det gått långt över ett är med sjuka SMS och samtal till vänner och kollegor.

  • Anonym (Kärna­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 00:38
    #9

    Svarar (thereisthat)

    Håller helt med!

  • Äldre 16 Mar 00:46
    #10
    +2
    Anonym (Stark) skrev 2019-03-16 00:37:30 följande:

    Fattar inte det här forumet! Ville citera och råkade trycka "gilla". Nu kan jag inte ogilla?

    Jag är inte svag. Jag hamnade i ett förhållande med vad jag anser vara en "svag" partner. Det ligger en trygghet i det. Jag kanske letade efter det undermedvetet? Det är vad dom talat om för mig i terapi i alla fall. 

    Min partner uppfyllde i princip inget i min "kravbild" så jag letade efter någon som kanske gjorde det. Jag trodde att jag ville vara där, i tryggheten, men det ville jag inte. Det var en falsk trygghet. 

    Jag testade runt. I jakt på mitt eget välbefinnande. Utan att vara svag. Men kanske för att hitta någon som gjorde mig ännu starkare. Som utmanade mig intellektuellt och på andra sätt. 

    Jag har hittat rätt nu känner jag. En mycket bättre partner. På alla sätt. 

    Mitt svaga ex. har visat alla sina svaga sidor efter det. Försökt störa mitt liv på alla sätt och vis när jag gått vidare. Jag spelade inte helt rent, det medger jag. Men nu är det som det är. Ingen kan göra det ogjort. Att försöka hålla fast vid något som inte klaffade fungerar ju inte. Att försöka få mig att gå tillbaks till något som jag inte ville ha genom att skuldbelägga är såklart kontraproduktivt. 

    Jag känner mig inte schysst gentemot hen och har bett om ursäkt. Men bägge borde må bättre av att något som inte fungerade avslutades i et relativt tidigt skede och ge oss bägge tid och möjlighet att gå vidare. 

    Vad de sagt i terapin kanske inte stämmer? Men för mig har det klickat. Jag kan absolut stoppa in mig i det mönstret. Önskar att exet också går i terapi och ser sitt eget mönster och får verktygen att läka. Nu har det gått långt över ett är med sjuka SMS och samtal till vänner och kollegor.


    Du gav dig in i ett förhållande med en psykiskt svag person utan att du egentligen ville det utan använde (utnyttjade) honom eller henne så att du slapp vara ensam tills du hittade den rätta vilket du senare gjorde och var därför otrogen mot honom eller henne, d.v.s. att du inte ens avslutade relationen innan du skaffat den nya. Och sen tycker du att hen betedde sig konstigt efter att du lämnade?

    Det är rätt uppenbart att du krossade killens/tjejens hjärta och att hen agerade i affekt. Jag har tyvärr inga sympatier för dig för du gjorde verkligen fel mot ditt ex! Bra dock att du bad honom om ursäkt.
Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna