• Äldre 16 Mar 04:48
    2553 visningar
    11 svar
    11
    2553

    Vabba när andra föräldern är ledig?

    Jag ska egentligen jobba i helgen men sonen har fått magsjuka. Jag har ett jobb som jag inte får vara på om vi har magsjuka i familjen, för att smittorisken är för stor till min brukare. (Skulle bli kattastrof om brukaren blev sjuk!!) Min sambo är ledig och har åkt iväg med dottern för att hon förhoppningsvis inte ska bli sjuk. Så nu till frågan, får jag vabba?

  • Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?
  • Anonym (Jessi­)
    Äldre 16 Mar 07:31
    #1
    +1

    Din arbetsgivare ersätter väl dig om de nekar dig att jobba trots att du själv inte är sjuk?

  • Anonym (Liv)
    Äldre 16 Mar 07:51
    #2

    Nej man får inte vabba för att ordinarie vårdare är bortrest. Om du inte får lön från jobbet för att stanna hemma pga risk så ska du gå till jobbet såsom alla andra gör. Du ska inte göra egna bedömningar. Det gör AG. Din sambo bör ta hand om sitt sjuka barn tillsammans med syskon. Det är så man gör. Halva familjen ska väl inte resa bort för att en får magsjuka och sen förvänta dig få ersättning för det från FK.

  • Äldre 16 Mar 08:22
    #3
    Anonym (Liv) skrev 2019-03-16 07:51:58 följande:
    Nej man får inte vabba för att ordinarie vårdare är bortrest. Om du inte får lön från jobbet för att stanna hemma pga risk så ska du gå till jobbet såsom alla andra gör. Du ska inte göra egna bedömningar. Det gör AG. Din sambo bör ta hand om sitt sjuka barn tillsammans med syskon. Det är så man gör. Halva familjen ska väl inte resa bort för att en får magsjuka och sen förvänta dig få ersättning för det från FK.
     Man får lov att vabba om den andra föräldern är bortrest. Det har jag gjort flera gånger. Man fyller då i "nej" på om den andra föräldern jobbar, och under "övrigt" skriver man att personen är bortrest.


  • Anonym (Liv)
    Äldre 16 Mar 08:26
    #4
    +1
    Ellie skrev 2019-03-16 08:22:12 följande:

     Man får lov att vabba om den andra föräldern är bortrest. Det har jag gjort flera gånger. Man fyller då i "nej" på om den andra föräldern jobbar, och under "övrigt" skriver man att personen är bortrest.


    Märkligt. Då kan man ju sätta det i system. Skönt att kunna vabba då och då för att få ledig helg och hävda att sambon är bortrest. Blir inte klok på FK:s regler.
  • Äldre 16 Mar 08:34
    #5
    Anonym (Liv) skrev 2019-03-16 08:26:49 följande:
    Märkligt. Då kan man ju sätta det i system. Skönt att kunna vabba då och då för att få ledig helg och hävda att sambon är bortrest. Blir inte klok på FK:s regler.
    Ja, fast det är ju samma sak som vilken vardag som helst. Klart det går att fuska med vabb och vara hemma fast barnet inte är sjukt på samma vis som det går att hävda att barnet är sjukt på helgen och att partnern tyvärr jobbar/är bortrest.
    Hittar man på bortrest partner eller hittar på sjukt barn är det bedrägeri.
  • Äldre 16 Mar 08:57
    #6
    Anonym (Liv) skrev 2019-03-16 08:26:49 följande:
    Märkligt. Då kan man ju sätta det i system. Skönt att kunna vabba då och då för att få ledig helg och hävda att sambon är bortrest. Blir inte klok på FK:s regler.
    Hur menar du att man skulle göra annars när ena föräldern är bortrest och ett barn blir sjukt? Säg att mamman är bortrest och kan vara hemma igen som tidigast om tre dygn. pga flyg-situationen.
  • Anonym (Liv)
    Äldre 16 Mar 09:52
    #7
    EmberEyes skrev 2019-03-16 08:57:09 följande:

    Hur menar du att man skulle göra annars när ena föräldern är bortrest och ett barn blir sjukt? Säg att mamman är bortrest och kan vara hemma igen som tidigast om tre dygn. pga flyg-situationen.


    Är det en arbetsresa som mamman gör så vabbar pappan. Är det semesterresa så har man ordnat omsorgen ifall barnet blir sjukt. Pappan är ledig med semester, föräldradag eller så tar barnvakten som ändå skulle passa barnet när det var friskt hand om det sjuka barnet.
  • Äldre 16 Mar 10:05
    #8
    Anonym (Liv) skrev 2019-03-16 09:52:41 följande:
    Är det en arbetsresa som mamman gör så vabbar pappan. Är det semesterresa så har man ordnat omsorgen ifall barnet blir sjukt. Pappan är ledig med semester, föräldradag eller så tar barnvakten som ändå skulle passa barnet när det var friskt hand om det sjuka barnet.
    Som tur är finns ingen lag som säger att man måste tvinga på barnvakten ett kräksjukt barn, eller ens ett barn med lättare förkylning och feber. Det är alltså ok att vabba trots att andra föräldern är bortrest på semester.
  • Anonym (Liv)
    Äldre 16 Mar 10:06
    #9
    EmberEyes skrev 2019-03-16 08:57:09 följande:

    Hur menar du att man skulle göra annars när ena föräldern är bortrest och ett barn blir sjukt? Säg att mamman är bortrest och kan vara hemma igen som tidigast om tre dygn. pga flyg-situationen.


    Är planet försenat vid semesterresan och man inte planerat omsorg, som även fungerar vid sjukt barn, för de dagarna så får man väl se det som en särskild situation och bör bli berättigad vab för pappan. Det är ju inte ofta sånt händer och man kan ju styrka det rätt enkelt.
  • Anonym (Liv)
    Äldre 16 Mar 10:09
    #10
    Ellie skrev 2019-03-16 10:05:58 följande:

    Som tur är finns ingen lag som säger att man måste tvinga på barnvakten ett kräksjukt barn, eller ens ett barn med lättare förkylning och feber. Det är alltså ok att vabba trots att andra föräldern är bortrest på semester.


    Nej det anser jag inte att man bör heller. Se mitt svar ovan. Om flyget blir försenat bör man bli berättigad vab i den situationen. Det blir ju en akut situation som uppstår. Barnvakten kanske inte kan fler dagar än vad som var planerat heller.
  • Anonym (mm)
    Äldre 17 Mar 12:17
    #11

    Min man ska på golfresa med några kompisar 4 dagar, tagit ledigt från jobbet. Klart jag kommer vabba om barnet är sjukt när han är bortrest. Skulle jag be honom komma hem? Det är ju orimligt.

Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?