• Äldre 16 Mar 04:55
    4457 visningar
    63 svar
    63
    4457

    Vabba när andra föräldern är ledig?

    Jag ska egentligen jobba i helgen men sonen har fått magsjuka. Jag har ett jobb som jag inte får vara på om vi har magsjuka i familjen, för att smittorisken är för stor till min brukare. (Skulle bli kattastrof om brukaren blev sjuk!!) Min sambo är ledig och har åkt iväg med dottern för att hon förhoppningsvis inte ska bli sjuk. Så nu till frågan, får jag vabba?

  • Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?
  • Anonym (.)
    Äldre 16 Mar 05:13
    #1

    Om du har ett jobb där man uttryckligen sagt att du inte får jobba när det finns magsjuka i hemmet ska det såklart finnas regler för det så att du inte ens behöver överväga att vabba. Jag har också ett jobb där vissa sjukdomstillstånd gör att jag inte får vistas i vissa lokaler (kan dock ibland jobba med administration från annan plats eller byta uppgift med kollega) och då är jag hemma med full lön helt enkelt. Kräver AG att man är hemma så får de också betala.

  • modsey
    Äldre 16 Mar 07:11
    #2
    Skuttan83 skrev 2019-03-16 04:55:00 följande:

    Jag ska egentligen jobba i helgen men sonen har fått magsjuka. Jag har ett jobb som jag inte får vara på om vi har magsjuka i familjen, för att smittorisken är för stor till min brukare. (Skulle bli kattastrof om brukaren blev sjuk!!) Min sambo är ledig och har åkt iväg med dottern för att hon förhoppningsvis inte ska bli sjuk. Så nu till frågan, får jag vabba?


    Här måste ju egentligen arbetsgivaren betala. Men nu i ert fall är sambon inte heller hemma så då kan du vabba och skriva på att orsaken att han inte kan vårda barnet är att han är bortrest.
  • Anonym (M)
    Äldre 16 Mar 07:37
    #3
    modsey skrev 2019-03-16 07:11:21 följande:

    Här måste ju egentligen arbetsgivaren betala. Men nu i ert fall är sambon inte heller hemma så då kan du vabba och skriva på att orsaken att han inte kan vårda barnet är att han är bortrest.


    Får man verkligen vabba för att ordinarie vårdare är bortrest? Isf skulle det ju kunna utnyttjas. Sambon kan ju resa bort fler helger medans den andre föräldern vabbar utan att barnet ens är sjukt. Låter som att det skulle gå att sätta i system. Konstigt om man får göra så.
  • Anonym (M)
    Äldre 16 Mar 07:45
    #4
    Skuttan83 skrev 2019-03-16 04:55:00 följande:

    Jag ska egentligen jobba i helgen men sonen har fått magsjuka. Jag har ett jobb som jag inte får vara på om vi har magsjuka i familjen, för att smittorisken är för stor till min brukare. (Skulle bli kattastrof om brukaren blev sjuk!!) Min sambo är ledig och har åkt iväg med dottern för att hon förhoppningsvis inte ska bli sjuk. Så nu till frågan, får jag vabba?


    Om det finns sådana risker med att arbeta när ens barn har magsjuka bör det finnas regler kring det på din arbetsplats och att du får stanna hemma med lön. Annars har du rätt att arbeta och bör gå till jobbet. Du ska ju inte göra en egen riskbedömning. Ett magsjukt barn får ju tas hand om av den andra föräldern som är ledig tillsammans med syskon. Att försöka skydda ev syskon från smitta är nog inget giltigt skäl. De flesta familjer delar nog inte på sig och reser iväg för att en blir magsjuk och har rätt till vab då. Man får väl vara på olika ställen i huset istället och använda separata toaletter. Att resa iväg låter drastiskt.
  • Äldre 16 Mar 08:26
    #5
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 07:37:46 följande:
    Får man verkligen vabba för att ordinarie vårdare är bortrest? Isf skulle det ju kunna utnyttjas. Sambon kan ju resa bort fler helger medans den andre föräldern vabbar utan att barnet ens är sjukt. Låter som att det skulle gå att sätta i system. Konstigt om man får göra så.
    Ja, det skulle ju kunna utnyttjas som allt annat. Samtidigt är reglerna sådana att om min man är bortrest - oavsett anledning- och jag är hemma med barnet så får jag lov att vabba som vanligt om barnet blir sjukt. Jag skall inte behöva ta tjänstledigt utan lön för att vårda sjukt barn.
    Man får utgå ifrån att folk inte fuskar.
  • Äldre 16 Mar 08:29
    #6
    Ellie skrev 2019-03-16 08:26:56 följande:
    Ja, det skulle ju kunna utnyttjas som allt annat. Samtidigt är reglerna sådana att om min man är bortrest - oavsett anledning- och jag är hemma med barnet så får jag lov att vabba som vanligt om barnet blir sjukt. Jag skall inte behöva ta tjänstledigt utan lön för att vårda sjukt barn.
    Man får utgå ifrån att folk inte fuskar.
    Vad jag menar är att det är ok att vabba i TS fall om mannen åkt iväg med dottern på utflykt planerad sedan tidigare, men inte om de åker iväg bara för att slippa ta hand om sjuka brodern.
  • Äldre 16 Mar 08:32
    #7

    Nej det får du inte. Självklart inte.

  • Anonym (M)
    Äldre 16 Mar 08:37
    #8
    Ellie skrev 2019-03-16 08:26:56 följande:

    Ja, det skulle ju kunna utnyttjas som allt annat. Samtidigt är reglerna sådana att om min man är bortrest - oavsett anledning- och jag är hemma med barnet så får jag lov att vabba som vanligt om barnet blir sjukt. Jag skall inte behöva ta tjänstledigt utan lön för att vårda sjukt barn.

    Man får utgå ifrån att folk inte fuskar.


    Tycker man borde ändra reglerna faktiskt. Naturligtvis ska man inte behöva ta tjänstledigt. Är det jobbresa är det ju en sak men är sambon på semester borde man ordnat omsorgen på annat vis. Man vet ju i förväg om att sambon åker iväg. Finns ingen reglerad rätt till förskola då så någon annan bör ju vara hemma med barnet då så man inte behöver ta vab. Men nu svävar jag ut från frågan antar jag.
  • Äldre 16 Mar 08:48
    #9
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 08:37:41 följande:
    Tycker man borde ändra reglerna faktiskt. Naturligtvis ska man inte behöva ta tjänstledigt. Är det jobbresa är det ju en sak men är sambon på semester borde man ordnat omsorgen på annat vis. Man vet ju i förväg om att sambon åker iväg. Finns ingen reglerad rätt till förskola då så någon annan bör ju vara hemma med barnet då så man inte behöver ta vab. Men nu svävar jag ut från frågan antar jag.
    Jag förstår vad du menar men det blir ohållbart att hävda att man skall vara tvingad att boka upp en "omifallatt-barnvakt" varje gång en förälder tänkt resa bort med barnet på helgen när den andra skall jobba, ifall barnet råkar bli sjukt. Visst borde då kanske alla avstå från resan, men så långt sträcker sig inte FK's regler.
    Planen var ju att barnet skulle följa med på resan, och därför bokar man ingen barnvakt.
  • modsey
    Äldre 16 Mar 09:31
    #10
    Anonym (M) skrev 2019-03-16 07:37:46 följande:
    Får man verkligen vabba för att ordinarie vårdare är bortrest? Isf skulle det ju kunna utnyttjas. Sambon kan ju resa bort fler helger medans den andre föräldern vabbar utan att barnet ens är sjukt. Låter som att det skulle gå att sätta i system. Konstigt om man får göra så.
    Oja visst får man det. Ponera att du är på en resa när det är din mans jobbhelg, du kanske är och fiskar, i en annan stad på ett spa, i Norrland på en begravning utomlands med större barn eller  what ever. Ni har ordnat barnvakt t det yngre barnet som är hemma då barnet blir sjuk på din partners jobbpass. Då har hen rätt att vabba.
Svar på tråden Vabba när andra föräldern är ledig?