• Äldre 17 Mar 09:56
    1745 visningar
    18 svar
    18
    1745

    Skippa bankens betalkort och bara ha kreditkort?

    Min banks tjänster betalning, internetbank osv) är gratis och helt okej förutom en sak - betalkortet. Det kostar 300 kr / år och ger som jag ser det inget direkt mervärde.

    Jag har två gratis kreditkort, ett MC och ett Visa. Vad är nackdelen med att gå över till att bara använda dem? Koll på ekonomin kan jag fortfarande ha genom appen Tink. 300 kr / år är ju ?ingenting? men samtidigt, en irriterande och onödig kostnad!

    Någon som skippat betalkortet för att bara använda kreditkort? För- och nackdelar med det?

  • Svar på tråden Skippa bankens betalkort och bara ha kreditkort?
  • Äldre 17 Mar 10:18
    #1

    Enda är väl om du vill ta ut kontanter så kostar det extra med kreditkorten och är kostnadsfritt med bankkortet...

    Och att kreditutrymmet på kreditkortet syns vid en kreditupplysning, så beroende på kreditnivån och vad du har för krediter och lån i övrigt kan ju det vara något att tänka på.

    Själv har jag kvar bankkortet men använder det i princip aldrig. Köper det mesta på kreditkortet och betalar den räkningen när den kommer.

  • Äldre 17 Mar 17:40
    #2

    Tack för tipset om uttagsavgift; men det kort jag skulle använda till vardags har inte någon avgift.

    Kreditutrymmet på korten syns ju även om jag har bankens kort kvar, så det spelar inte heller någon roll. Det kreditkort jag har har jag för att jag har nytta av dem så jag vill inte säga upp dem

    Jag har precis betalat en årsavgift så jag har ju året på mig att fundera.

  • Äldre 17 Mar 18:12
    #3

    Ja exakt, tänkte om du skulle behöva höja utrymmet när kreditkortet blir enda kortet. Men som sagt, jag använder själv i princip aldrig bankkortet och tycker att det funkar bra. Borde nog också fundera på att skippa det...

  • Äldre 18 Mar 11:28
    #4

    Tack för input! Ska helt enkelt börja med att använda kreditkortet i första hand och se hur det känns. Den enda egentliga nackdelen är att kreditkortet har ett valutapåslag på 1,75% mot bankens 1,65%. Men den promillen lär inte göra någon märkbar skillnad. Det handlar om som mest några tior per år.

  • Sat 8 Jun 2019 16:22
    #5

    Är lite av en slarver och kreditkortet skulle bli dyrt för mig då jag garanterat skulle missa att betala i tid varje månad. Känner också att har jag inte pengar att betala med så skall jag inte handla heller.

  • Sat 8 Jun 2019 16:53
    #6

    Jag använder aldrig mitt bankkort numera. Endast ett Mastercard. De flesta kreditkort har även någon förmån kopplad t ex Circle K (billigare drivmedel) eller SAS (eurobonuspoäng).

  • Sat 8 Jun 2019 16:57
    #7

    Sade upp mitt bankkort för något år sedan.
    Använder 3 olika kreditkort för olika ändamål.

    Har t.ex. ett utan valutapåslag alls, men detta har istället en årsavgift.

  • Sun 9 Jun 2019 06:29
    #8

    [quote=79677356][quote-nick]cattus skrev 2019-06-08 16:22:51 följande:[/quote-nick]Är lite av en slarver och kreditkortet skulle bli dyrt för mig då jag garanterat skulle missa att betala i tid varje månad. Känner också att har jag inte pengar att betala med så skall jag inte handla heller.[/

    Känner du så ska du såklart inte ha kreditkort.

    Jag har kört på bara kreditkortet nu sedan jag skrev tråden - alltså snart tre månader. Hittills finns inga nackdelar. Betalar alltid in mer än vad kreditkortsräkningen är på och har jag minussaldo på krediten så har jag såklart motsvarande plussaldo och mer därtill på lönekontot. Jag har inga ekonomiska problem och har inget behov av att ?gå minus? totalt så att säga.

    Håller med dig om att man inte ska handla för pengar man inte har.

  • Sun 9 Jun 2019 06:31
    #9
    Iarwain skrev 2019-06-08 16:57:01 följande:

    Sade upp mitt bankkort för något år sedan.

    Använder 3 olika kreditkort för olika ändamål.

    Har t.ex. ett utan valutapåslag alls, men detta har istället en årsavgift.


    Det lutar mer och mer åt att det blir så jag gör! Det går ju att hitta kort till de olika behoven man har eller med förmåner som passar en.
  • Sun 9 Jun 2019 14:39
    #10

    Hos Nordea kan man få inloggningskort.Man behöver inte deras bankkort.

  • Sun 9 Jun 2019 15:43
    #11
    Iarwain skrev 2019-06-08 16:57:01 följande:

    Sade upp mitt bankkort för något år sedan.

    Använder 3 olika kreditkort för olika ändamål.

    Har t.ex. ett utan valutapåslag alls, men detta har istället en årsavgift.


    Har du nåt tips på vilket kort som är bäst för tex mat, bensin, kläder o resor?
  • Sun 9 Jun 2019 15:47
    #12

    Preem Mastercard gillar jag.

  • Sun 9 Jun 2019 20:01
    #13
    Mint skrev 2019-03-17 09:56:38 följande:

    Någon som skippat betalkortet för att bara använda kreditkort? För- och nackdelar med det?


    Var nog 10 år sedan jag gjorde mig av med betalkortet och kör enbart med kreditkort (+ kontanter ibland). Numera finns ju Swish också.

    Nackdelar: inga alls
    Fördelar: 0,5% bonus på allt jag köper. Ingen årsavgift.
  • Sun 9 Jun 2019 20:03
    #14

    Jag har preem mc och okq8 visa. Fattar inte poängen med att betala banken för att komma år mina egna pengar.

  • Thu 13 Feb 2020 10:19
    #15

    Komplett och Rebilla är två kreditkort som båda ger 2% ren cashback. Hos Komplett ingår dessutom reseförsäkring. Läs mer här: kortsidan.wordpress.com

  • sextio­talist
    Thu 13 Feb 2020 11:27
    #16

    Min syster har det, men nu börjar det bli lite tufft eftersom man har ett nytt system på lokaltrafiken, blipp, månadskort eller app.

    Både hon och jag är restriktiva med appar

  • Thu 13 Feb 2020 21:19
    #17

    Jag har avslutat bankkortet jag också och använder endast mitt kreditkort och Swish när det finns. Fungerar toppen.

  • Thu 13 Feb 2020 21:20
    #18

    Jag har nu avslutat bankkortet jag också och använder endast mitt kreditkort och Swish när det finns. Fungerar toppen.

Svar på tråden Skippa bankens betalkort och bara ha kreditkort?