• Äldre 17 Mar 10:22
    2075 visningar
    11 svar
    -2
    11
    2075

    Måste man ha tvillingvagn?

    Hej, jag väntar tvillingar i slutet på augusti och funderar på detta med vagn. Jag ogillar alla ?moderna? vagnar och tycker det verkar så jobbigt att trängas i kollektivtrafik med en stor dubbelvagn (bor i stockholm). Jag har kvar en Briovagn från 80-talet som jag använt till mina andra barn (som nu är 10 och 14). Den är rymlig och jag under om tvillingarna kan samsas i denna under en tid (i kombination med att ofta bära en i sjal/sele). När de börjar sitta kommer jag givetvis behöva en dubbelvagn men har då en jag kan låna. Har ni erfarenheter kring detta får ni gärna dela med er (och om nån vet var man kan köpa en retro tvillingvagn får ni gärna tipsa :) ).

  • Svar på tråden Måste man ha tvillingvagn?
  • Äldre 17 Mar 10:47
    #1
    hedvig1 skrev 2019-03-17 10:22:12 följande:

    Hej, jag väntar tvillingar i slutet på augusti och funderar på detta med vagn. Jag ogillar alla ?moderna? vagnar och tycker det verkar så jobbigt att trängas i kollektivtrafik med en stor dubbelvagn (bor i stockholm). Jag har kvar en Briovagn från 80-talet som jag använt till mina andra barn (som nu är 10 och 14). Den är rymlig och jag under om tvillingarna kan samsas i denna under en tid (i kombination med att ofta bära en i sjal/sele). När de börjar sitta kommer jag givetvis behöva en dubbelvagn men har då en jag kan låna. Har ni erfarenheter kring detta får ni gärna dela med er (och om nån vet var man kan köpa en retro tvillingvagn får ni gärna tipsa :) ).


    Kolla in thules nya vagn. I den kan man sätta barnen i rad i stället för brädd. Dock vet inte hur man ska lösa ligg biten.

    www.thule.com/sv-se/se/strollers/city-strollers/thule-sleek-_-11000001
  • Äldre 17 Mar 10:49
    #2
  • Anonym (...)
    Äldre 17 Mar 10:52
    #3

    Så länge dom är nyfödda tror jag absolut att dom kan samsas i en vanlig vagn och dom trivs säkert bättre så oxå. Men när dom blir några mån 3-4 mån kanske skulle jag gissa att dom inte ryms längre i en vanlig vagn tillsammans då kommer du behöva en duvbelvagn

  • Anonym (Mamma till 8)
    Äldre 17 Mar 10:59
    #4

    De finns ju vagnar med två liggdelar som är typ är en ovanför och en nedanför. Då blir den inte så bred

  • Anonym (133)
    Äldre 17 Mar 17:01
    #5

    Jag hade absolut börjat med en vagn och en sele, låter smidigt! Dock så tror jag det också kan vara bra med en dubbelvagn så de inte stör varandra om de ska ligga ned båda två.

    Emmaljunga Viking Double är ju ungefär lika bred som en gammal rejäl vagn fast plats för två. Kanske inte lika snygg men som tvillingförälder har man annat att fokusera på än estetik...

  • Thu 30 May 2019 22:22
    #7

    Det borde funka att bära den ena och ha den andra i vagn. Alternativt att bära bägge och skippa vagn helt, åtminstone i början. En varning är dock att det är ganska jobbigt att sköta en vagn samtidigt som man bär i sjal/sele.

  • Thu 30 May 2019 23:27
    #8
    +1

    Med ett barn nej då behöver man inte ha vagn. Med två bebisar - Ja.

    Även om mina tvillingar var enkla bebisar så var det mer än bara gå från punkt a till b.

    Sedan att bara gå på en promenad kräver sin packning även om man inte har massor av ombyte eller annat än nödvändigt med.

  • Anonym (Emma)
    Mon 17 Jun 2019 19:22
    #9

    Jag har 17 månader mellan mina och kostade på nig en dyr emmaljunga dubbelvagn. Dick väger den lille att ligga i sin liggdel så vagnen stor oanvänd och jag har ist den stora i sin vanliga sulky och den lille i sjal. Skulle jag haft tvillingar hade jag def valt att ha en på magen och en i vagn, så smidigt! När de blir större och kan sitta kan man ju köra dubbel sittvagn (det ska jag göra med mina sen).

  • Thu 25 Jul 2019 19:06
    #10

    Hej!

    Jag köpte en beemo twin travel från jollyroom och är ganska så nöjd med den.

    Den är som vånings säte för tvillingarna och inte i bredden.

    Jag rekommenderar den

    www.jollyroom.se/barnvagnar/syskonvagnar/beemoo-twin-travel-2019-syskonvagn-dark-grey

  • Thu 25 Jul 2019 19:43
    #11

    Det där är ju så himla olika. Mina killar kom tidigt och var tillväxhämmade, de hade lätt fått plats i en vanlig vagn den första tiden men de blir ju alltid större även om de är små när de föds. Om det blir en kall vinter så kanske du hellre vill ha dem i liggvagn än i sittvagn? 

    Det är bra med en vagn som är hyfsat lättkörd och som inte är bredare än 74 cm. (1 cm tillgodo i SL) Jag hade Bugaboo donkey och älskade den. Det går att ta loss ena ligg eller sittdelen och trycka ihop den till mono när barnen sitter i vilket har varit guld värt för mig. Det gör att man kan komma in genom dörrar och i hissar som egentligen är för små för tvillingvagnar.

    Mina barn älskade att ligga i vagnen men jag känner ett annat par med tvillingar där det var bortkastade pengar med vagn för de hatade den och skrek så fort de försökte lägga ner dem.

Svar på tråden Måste man ha tvillingvagn?