• Äldre 18 Mar 07:28
    2460 visningar
    18 svar
    18
    2460

    Har barn rätt att leka i hela huset enligt dig?

    Tycker du att det är viktigt att barnen får vara och leka i hela huset?

    Vi bor i hus. Barnen har sitt barnrum, stort vardagsrum och köket där de får leka och ha leksaker.

    Men några rum där vi har datorer, träningsredskap och stora akvarium får man bara vara i med en vuxen. De får inte heller leka i "finrummet" där vi har en lite dyrare soffa och mer prydnadssaker. Där får man sitta eller ligga i soffan och läsa eller vila. Men inte dra in en massa leksaker och röja. Om vi märker att det blir tjuv och polis, brottning och inflyttning av tiotusentals Legobitar så säger vi STOPP, och ber dom gå därifrån. De har andra ställen i huset som är bättre lämpade för lek.

    En del verkar tycka detta är märkligt. När vi har gäster vars barn börjar hoppa i soffan eller knacka på akvariet, rota runt i matburkarna och vilja mata, så verkar de lite besvärade av att säga åt barnen att gå till något av de "godkända" rummen. Någon sa att det är viktigt att barnen känner sig fria i sitt hem och att man får ha finare möbler och saker när barnen är större. Det tycker inte vi. Vi tycker det går bra att lära barnen att det finns domäner där lek och bus inte är tillåtet. Vad tycker du?

  • Svar på tråden Har barn rätt att leka i hela huset enligt dig?
  • Äldre 18 Mar 07:43
    #1
    telly skrev 2019-03-18 07:28:16 följande:

    Tycker du att det är viktigt att barnen får vara och leka i hela huset?

    Vi bor i hus. Barnen har sitt barnrum, stort vardagsrum och köket där de får leka och ha leksaker.

    Men några rum där vi har datorer, träningsredskap och stora akvarium får man bara vara i med en vuxen. De får inte heller leka i "finrummet" där vi har en lite dyrare soffa och mer prydnadssaker. Där får man sitta eller ligga i soffan och läsa eller vila. Men inte dra in en massa leksaker och röja. Om vi märker att det blir tjuv och polis, brottning och inflyttning av tiotusentals Legobitar så säger vi STOPP, och ber dom gå därifrån. De har andra ställen i huset som är bättre lämpade för lek.

    En del verkar tycka detta är märkligt. När vi har gäster vars barn börjar hoppa i soffan eller knacka på akvariet, rota runt i matburkarna och vilja mata, så verkar de lite besvärade av att säga åt barnen att gå till något av de "godkända" rummen. Någon sa att det är viktigt att barnen känner sig fria i sitt hem och att man får ha finare möbler och saker när barnen är större. Det tycker inte vi. Vi tycker det går bra att lära barnen att det finns domäner där lek och bus inte är tillåtet. Vad tycker du?


    Jag har inga barn än men resonerar som dig. Var sak har sin plats och allt passar inte överallt. Hade det varit så att barnen knappt fick röra sig alls i huset så hade det varit en annan sak, men jag tycker ändå det låter som att dom har rätt mycket yta att "härja runt" på.
    Här hemma äter vi tex inte i vardagsrummet och det är väl lite jämförbart. Själv är jag uppvuxen med att man leker i lekrummet eller i sitt rum (vi hade ett lekrum på nedervåningen i anslutning till köket - barn vill ofta vara nära där föräldrarna är. Köket var förresten också ok) och om man ville leka lite vildare så gick man ut. Kände mig aldrig begränsad hemma. När jag tänker tillbaka så var det likadant hos mina vänner när jag var liten. Vi "spred" aldrig ut oss utan lekte inne på vännens rum, tittade på film i tv-rummet eller var utomhus.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 18 Mar 07:47
    #2

    Vi lät barnen vara överallt, vi barnsäkrade i princip hela huset när de var små.Men ser inga problem med det du beskriver så länge ni har ordentliga utrymmen för lek.

  • Äldre 18 Mar 07:57
    #3

    Nu har jag inte barn själv, men så länge det finns utrymme i egna rummet och vardagsrummet och ev kök (jag hade nog inte accepterat lek, men däremot pussel, rita, lego osv där eftersom det finns "farliga" saker där).

    Inte direkt jämförbart, men ändå... Mina husdjur har inte fri tillgång till hela mitt boende. Katterna har inte tillträde till vardagsrummet och gästrummet utan uppsikt, och hunden är fortfarande "opålitlig" så han får bara vara i samma rum som mig. (Varje gång jag låter honom få tillgång till mer utan uppsikt så händer det bus; lister, dörrkarmar, mattfransar, lampfötter, soffben, böcker ur bokhyllan mm blir tuggade på. )

  • Äldre 18 Mar 08:03
    #4
    telly skrev 2019-03-18 07:28:16 följande:

    Tycker du att det är viktigt att barnen får vara och leka i hela huset?

    Vi bor i hus. Barnen har sitt barnrum, stort vardagsrum och köket där de får leka och ha leksaker.

    Men några rum där vi har datorer, träningsredskap och stora akvarium får man bara vara i med en vuxen. De får inte heller leka i "finrummet" där vi har en lite dyrare soffa och mer prydnadssaker. Där får man sitta eller ligga i soffan och läsa eller vila. Men inte dra in en massa leksaker och röja. Om vi märker att det blir tjuv och polis, brottning och inflyttning av tiotusentals Legobitar så säger vi STOPP, och ber dom gå därifrån. De har andra ställen i huset som är bättre lämpade för lek.

    En del verkar tycka detta är märkligt. När vi har gäster vars barn börjar hoppa i soffan eller knacka på akvariet, rota runt i matburkarna och vilja mata, så verkar de lite besvärade av att säga åt barnen att gå till något av de "godkända" rummen. Någon sa att det är viktigt att barnen känner sig fria i sitt hem och att man får ha finare möbler och saker när barnen är större. Det tycker inte vi. Vi tycker det går bra att lära barnen att det finns domäner där lek och bus inte är tillåtet. Vad tycker du?


    Tycker det är viktigt att barnen har speciella lekplatser. Även som vuxen behöver man harmoni och det är omöjligt att gå harmoni i ett lekrum så om hela huset blir lekzon blir man mindre harmonisk.
  • Äldre 18 Mar 08:06
    #5

    Jag bor så litet att det inte finns plats för vuxenvardagsrum och barnvardagsrum men att hoppa i soffan eller störa husdjuren skulle inte vara ok oavsett. Att ha stängt (och kanske låst) till ett träningsrum är ju vettigt, där kan de ju skada sig allvarligt om något går fel.

    När jag växte upp hade vi lekrum, gillestuga och ett finare vardagsrum. Vi fick vara i det finare rummen men inte leka och busa där och hunden fick inte gå in där. (Det gjorde ju också att det var ett rätt trist rum och inget som lockade.) Det funkade jättebra, jag tycker inte det är konstigt alls. Bara barnen har andra ytor att vara på och att de vuxna ofta är med barnen så familjen inte blir uppdelad är det inga problem.

  • Äldre 18 Mar 08:06
    #6

    Barnen får absolut inte leka i hela huset hos oss. Vi har ett rum för datorer och musikinstrument, där ska inte finnas några leksaker. I det rummet sitter man lugnt vid datorn eller pianot/med gitarr. De får bara ha en kompis därinne om det går lugnt till. Mitt och makens sovrum är absolut förbjudet för lek och kompisar. Resten av huset är fritt fram, så länge de plockar bort leksaker från kök och vardagsrum när de har lekt klart. Sen köpte vi nyligen ett nytt matrumsbord som är förbjudet att pyssla eller rita vid, det har vi nu förvisat till köket eller de egna rummen.

  • Äldre 18 Mar 08:10
    #7

    Du behöver berätta om vad som gäller i ert hus i början av besöket. Här gör vi si och i det här rummet gör vi så. Och att ifall någon glömmer bort så kommer vi att säga till på ett kärleksfullt sätt.

  • Äldre 18 Mar 08:14
    #8

    Vårt sovrum har alltid varit nej för lek och leksaker, framför allt med kompisar. I övrigt får våra barn vara överallt. Vi har en jättestor skön matta på golvet i vqrdagsrummet, det har alltid varit den bästa lekytan.

    Men sen är det ju skillnad om vi har gäster, då vill de vuxna kunna höra vad vi säger och då får leken gå till övervåning eller lekrum.

  • Äldre 18 Mar 08:20
    #9

    Här får barnen leka i alla rum, men vi är noga med att påminna att man behöver vara försiktig med vissa saker. Vi har inga "finsaker" i höjd med vad barnet kan nå och vår 1,5-åring har inga som helst problem med att acceptera vad som är okej och inte.

    Däremot anser jag att det är ohyfsat att låta sina barn röja runt hur som helst som gäst i någon annans hem. Jag hade inte tillåtit någon att knacka på akvariet, mata fiskarna hur som helst och hoppa i soffor. Jag tycker att det är viktigt att lära barnen att man inte beter sig så hos andra, även om det skulle vara okej hemma.

    Vi har medvetet lagt lite leksaker i vardagsrummet, barnrummet och köket för att barnen ska ha något att göra i dessa rum, när vi också är där. Övriga rum är vi inte i så ofta så för det mesta stannar leksakerna i de rum som de från början låg i :)

  • Äldre 18 Mar 09:36
    #10

    Tycker det låter vettigt på det stora hela, speciellt om man bor så stort som ni gör. Jag hade nog gjort vissa saker annorlunda men det är väl givet när man är olika människor.

    Tycker mer det är era gäster som är konstiga som dels låter sina barn bete sig så hemma hos någon annan, men också ifrågasätter när deras barn blir hindrade att förstöra ert hem. Vansinne.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 18 Mar 09:58
    #11
    +1

    Vi bor litet, men har ändå regler för hur och var man får leka. Hos oss får man inte hoppa i soffor och sängar eller klättra i möblerna. Jag vill inte heller att man leker utomhuslekar inomhus, det vill säga hoppa springa, sparka boll, köra bobbycar med mera får man inte göra inomhus.

    Mitt yngsta barn får ta in leksaker och leka i vardagsrummet när bara vi är hemma. När vi däremot har gäster vill jag att barnen leker på hans rum och inte där vi vuxna sitter. Barnen får väldigt gärna sitta med oss vuxna, men då får de ta en stol och delta i umgänget.

    Jag har också fått höra att jag är sträng och tråkig, men det bryr jag mig ganska lite om. 

  • Äldre 18 Mar 10:09
    #12

    Våra barn får leka överallt men i vissa rum måste man vara med lite mer då den yngsta är 3 år (äldsta fyller 7) och kan givetvis göra illa sig.

    När det gäller saker som akvarium och liknande så tycker jag att det mer handlar om uppfostring, d.v.s. att barnen vet att det inte ska knacka på glaset för att fiskarna mår dåligt av det (vi har inget akvarium).


    Vi har inget finrum utan ett vardagsrum och sen ett aktivitetsrum, sen har barnen varsitt rum så klart, De väljer själva var de vill vara. För oss har det varit en medveten strategi att inte ha en massa dyra saker som kan gå sönder medan barnen är små, precis som vi valt att inte slipa om golven nu medan de är små.

  • Äldre 18 Mar 11:12
    #13

    Dom får vara överallt men inte i våran säng. För allt som dom gör är att hoppa i den och dra upp en massa grus och sånt i sängen. Vi har det minsta rummet i hela lägenheten. Och vi är tre som delar på det lilla rummet. Jag tycker vi kan få ha vårat lilla rum och våran säng ifred. Dom får vara i sina egna rum eller i vardagsrummet.

  • Äldre 18 Mar 11:37
    #14

    Våra barn får leka överallt utom i vårt sovrum och i trappen. 
    Jag känner liksom att vårt sovrum är det rummet som liksom är "barnfritt". De får komma in ett tag på morgonen när de vaknar och mysa lite i sängen med oss men inte dra in leksaker och leka.

  • Äldre 18 Mar 19:58
    #15

    Våra barn får vara överallt utom i sovrummet(vårt), men stå på händer etc får de göra i sina egna rum eller ute om det är sommar.

    Har de kompisar hemma får de leka i sin egna rum eller ute, eller om de ska spela tv-spel sitta i det rummet. Såklart äta mellis etc i köket men annars gäller deras egna rum:

  • gbgumm­an
    Äldre 18 Mar 20:11
    #16

    Det mest ovanliga är att ni har ett finrum? Är det vanligt?

  • Äldre 18 Mar 22:59
    #17

    Nej. När vi tittade på hus, så var det viktigt för mig att det fanns dörrar till alla rum. När vi så hade småbarn, så stängde jag till de rum där barnen inte fick leka. Kök/hall gick i hop och lekrummet låg i anslutning till hallen. Där fick de vara. Övriga rum var stängda på dagtid.

  • Äldre 19 Mar 15:17
    #18

    I vårt hus så har våra barn fått leka rätt fritt. 

    Vi har haft en rutschbanan i vardagsrummet när de var små för att de behövde något att klättra på som inte var farligt. Nu har vi ringar under trappan och ett gymnastik-redskap mellan kök och vardagsrum för att det ryms där och ingen annanstans. Jag är inte så brydd om det ska se fint ut utan jag vill ha mitt hem praktiskt.

    Barnen har även fått jaga varandra inne, spelat innebandy i köket/vardagsrummet och jag har hellre flyttat blommor i fönstret än att förbjuda inneleken när det varit -25 och snöstorm ute. 

    Ingen av mina har dock varit lagda åt hållet att röja bara för röjandets skulle och ingen har t ex velat hoppa i soffan bara för att det går.

    Jag är också extremt okänslig för stök så jag har varit helt ok med leksaker spridda över större delen av huset.

    Det betyder inte att jag förväntar mig att mina barn får göra sånt hos andra. Jag förväntar mig att mina barn följer de regler som andra har och de har inte haft några som helst problem att ställa om.

    Däremot har mina barn haft några kompisar med extremt strikta regler på vad man får göra inne. I princip bara vara still annars har barnen fått gå ut. När de barnen varit hos oss så har vi fått vakta för de har kunnat välta bord för att bygga ett fort eller försökt hänga i taklampan. Mina barn har ändå haft en känsla för vad som är rimligt inomhus utan att något blir farligt eller går sönder medan de här barnen verkat tro att de är på ett lekland där precis allt är tillåtet bara för att det är ok att småspela innebandy med köksstolarna som mål.

Svar på tråden Har barn rätt att leka i hela huset enligt dig?