• Anonym (Ts)
    Fri 29 Mar 2019 19:45
    2565 visningar
    44 svar
    44
    2565

    Någon som vet lagar kring SIP möte gällande barn?

    Nu behöver jag hjälp!

    Jag har letat överallt om lagar gällande SIP för minderåriga. Soc nekar en viss person tillträde på mötet som enligt vårdnadshavare väger tungt på just då. Det är alltså av stor vikt att personen får vara med. Men soc nekar.

    Barnet är placerat enligt SOL. En placering ena vårdnadshavaren önskade pga olika anledningar.

  • Svar på tråden Någon som vet lagar kring SIP möte gällande barn?
  • Fri 29 Mar 2019 20:13
    #1

    När vi hade SIP frågade soc oss vilka vi ville bjuda in. Sen om det är någon som är helt olämplig att ha med kan de säga nej men det ska finnas någon vettig förklaring.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 29 Mar 2019 20:19
    #2

    Enligt oss så finns ingen vettig förklaring. Och för oss är denna person otroligt viktig att ha med.

    Vi känner oss överkörda då vi inte har någon lagstadga bakom oss.

  • Anonym (Lm)
    Fri 29 Mar 2019 20:25
    #3

    Beror på vem/vad denna person är?

    Ett sip möte är till för professionella för att kunna samlas kring ett ärende där flera aktörer är involverade. För att kunna bena ut vem som gör vad, var alla befinner sig i nuläget, och hur man ska gå vidare. Allt för att det ska bli så bra som möjligt för barnet.

    Vanligtvis brukar representater från skola, bup, soc, hab (om hab kontakt finns) osv. Från skola brukar det vara rektor, spec ped, ev skolsköterska och/eller kurator, från bup psykolog och/eller kurator osv. Allt beroende på vad det är för ärende och vilka som varit involverade.

  • Fri 29 Mar 2019 20:39
    #4

    Har du kollat de dokument med info och riktlinjer som ligger ute på läns- eller kommunbasis för er del? Har bläddrat igenom fyra slumpvisa nu där det formuleras hur man är med i planeringen av SIP:en och vilka personer man önskar ha med. Sådan är också min professionella och personliga erfarenhet av SIP:ar. Alltifrån olika vårdgivare, skola, personliga ombud till anhöriga och personer från handikapp/intresseorganisationer.


    Alla hästar hemma
  • Fri 29 Mar 2019 20:48
    #5

    Här kan du kanske hitta svar. "Uppdrag psykisk hälsa" socialdepartementet och SKL står bakom sidan.

    www.uppdragpsykiskhalsa.se/sip/support/


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 29 Mar 2019 21:52
    #6

    Personen är ett nuvarande familjehem som ska göra en överlämning till nya familjehemmet. Det är alltså ytterst viktig information om barnet som denna besitter.

    Enligt soc är nuvarande familjehem opassande att närvara på mötet trots att barnet bott där i 6 månader. Då vårdnadshavare har blivit överkörda av soc tidigare och nu har mer "bevis" för sitt utsago så verkar soc vilja mörklägga. Dom menar på att nuvarande familjehem kan träffa enbart vårdnadshavare en stund innan själva mötet men måste sen avvika.

  • Anonym (mmm)
    Fri 29 Mar 2019 22:08
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-29 21:52:29 följande:

    Personen är ett nuvarande familjehem som ska göra en överlämning till nya familjehemmet. Det är alltså ytterst viktig information om barnet som denna besitter.

    Enligt soc är nuvarande familjehem opassande att närvara på mötet trots att barnet bott där i 6 månader. Då vårdnadshavare har blivit överkörda av soc tidigare och nu har mer "bevis" för sitt utsago så verkar soc vilja mörklägga. Dom menar på att nuvarande familjehem kan träffa enbart vårdnadshavare en stund innan själva mötet men måste sen avvika.


    I mina öron är det väl helt självklart att det gamla hemmet ska vara med. Jag har ingen erfarenhet av just familjehem eller SOL men jag har närvarat på många SIP-möten kring skola/BUP och då har det aldrig nekats att tex en stödperson skulle få vara med så jag har svårt at se att en instans kan förbjuda en annan instans att vara med? 
  • Anonym (Soc sekr)
    Sat 30 Mar 2019 09:00
    #8

    Låter märkligt. Vårdnadshavare måste ju samtycka för att man ens ska få ha SIP.

  • Anonym (Emil)
    Sat 30 Mar 2019 09:18
    #9

    Enligt (nya) förvaltningslagen (14§) kan myndighet neka att ombud är med på t ex SIP.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 30 Mar 2019 09:54
    #10
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-29 22:08:00 följande:

    I mina öron är det väl helt självklart att det gamla hemmet ska vara med. Jag har ingen erfarenhet av just familjehem eller SOL men jag har närvarat på många SIP-möten kring skola/BUP och då har det aldrig nekats att tex en stödperson skulle få vara med så jag har svårt at se att en instans kan förbjuda en annan instans att vara med? 


    Eller hur?! Jag menar, personen i fråga utgör liksom ingen fara för barnet eller någon annan. Men familjehemsbehandlaren menade på att mötet skulle bli så "negativt" om gamla familjehemsmamman är med. Jag vet ju att deras utgångspunkt är att mörka det mesta som hänt, så därför blir jag så frustrerad över att inte hitta underlag som hjälper oss.
Svar på tråden Någon som vet lagar kring SIP möte gällande barn?