• Mon 1 Apr 2019 19:15
    331 visningar
    3 svar
    3
    331

    hopping unghund hjälp!

    Har en schäfertik på 2 år, det är väldigt social och trevlig. Gillar allt och alla. Enda nackdelen är att jag inte kan få henne lugn då folk vill hälsa.


    Man kan säga det tog mig som mest då jag lät en ung trevlig flicka klappa hunden. Hon vågade inte klappa hunden tack vare den var för ivrig och hoppade. Frågade hur gammal den va, sa den var 2 år och fortfarande valpig. Då sa hon att det var mitt ansvar att lära henne. Kan inte säga emot henne, det är mitt ansvar som hundägare att se till att hunden beter sig. Enda problemet är att jag inte vet hur jag ska göra detta.

    Hunden är i grund väldigt översocial och utåtriktad. Så det känns extra jobbigt med denna. Har verkligen försökt träna massor, gått kurser. Men kommer ingen vart. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig komma i rätt riktning, speciellt då hunden inte längre är valp.


    Vill fixa detta innan någon kanske kommer till skada. Kan säga då jag använder mig av familjen så blir det inte speciellt bra resultat. Eftersom hon redan känner de och retningen är inte lika stor. Det handlar mest om okända som vill fram och hälsa.

  • Svar på tråden hopping unghund hjälp!
  • Mon 1 Apr 2019 19:31
    #1

    Antar att positiv förstärkning är den effektivaste metoden vid hundträning. Belöna önskade beteenden med godis.

  • Sun 28 Apr 2019 05:45
    #2

    Det behöver inte vara godis - fyra tassar på marken kan belönas enkelt med uppmärksamhet. :) 


    Om hunden hoppas vänder man sig bort. Ingen hälsar. När hunden sättter sig blir det klappar och kel. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Sun 28 Apr 2019 05:46
    #3

    Mycket förenklat förstås, i verkliga livet är det inte riktigt lika smidigt, men principen är sund. Glad


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden hopping unghund hjälp!