• Wed 10 Apr 2019 19:53
    1083 visningar
    10 svar
    10
    1083

    Vaginal förlossning efter förlossningsskador?

    Hej. Väntar mitt 3e barn...förSta barnet va vaginalt och jag fick så mycket komplikationer som jag fick operera 6 månader efter...gick länge och hade ont..andra blev kejsarsnitt pga säte. Nu känner jag att jag på ett sätt hade bättre upplevelse med kejsarsnittet men vet ej vad jag ska välja...är så rädd att bli mer ?förstörd?...men doktorn sa att första vaginala förlossningen är värst när det kommer till förlossningsskador...men jag känner mig sååå kluven...ni som haft problem efter en förlossning men vågat på er en till vaginal..hur har er upplevelse varit?

  • Svar på tråden Vaginal förlossning efter förlossningsskador?
  • smölan
    Wed 10 Apr 2019 22:18
    #1

    Jag fick sfinkturskada (ev felstavat) grad 3 med mitt först barn. Dvs jag sprack såpass mkt att min ringmuskel gick av. Så jag förlorade en hel del blod och fick åka på operation o sys ordentligt efteråt.

    Min förstfödde vägde 4,7kg så han var stor. Förlossningen var jobbig som fan. Utdragen, extrema smärtor, all bedövning som fanns, tre skiftbyten, stod still med öppnandet i fler timmar trots världens värkar, panik även hos barnmorskorna. Fick avsluta med sugklocka o jag sprack ju totalt. Kände verkligen när jag sprack.

    Jag var helt säker på att jag aldrig mer skulle våga föda igen. Alla frågor om ev syskon gav mig sån panik o det var extremt tufft psykiskt i början pga det jag fick gå igenom.

    Men med tiden så glömmer man bort hur ont det gjorde, även om jag var liiiiivrädd när jag varit gravid med lillebror ett tag o vi närmade oss förlossningen. Då kom allt som en käftsmäll o det kändes så jäkla läskigt.

    Men andra förlossningen gick såå bra när det kommer till ev skador. Jag tror inte ens jag sprack så de behövdes sys ett enda stygn. Jag hade en riktigt duktig barnmorska då som faktiskt inte var färdigutbildad än, men hon var helt grym. Jag lyssnade på henne när jag skulle krysta o inte. O de gick galant.

    Sen att de gick så fort så lillebror ej andades när han kom ut är en annan femma, men även de löste sig.

    Så med andra ord, även om du varit med om förlossningsskada så behöver det inte bli samma med de andra.

    Jag planerar mitt tredje barn till nästa sommar o jag tvekar också, dock inte pga jag är rädd för ev skador, utan mer för att det gör så förbannat ont haha.

    Kejsarsnitt är ingen genväg, o det bästa för barnet är att komma ut naturlig väg (så länge det är en komplikationsfri förlossning dvs), så vi får se.

    Men du har väl förhoppningsvis en barnmorska du kan bolla det här med. <3

  • Wed 10 Apr 2019 23:43
    #2

    Blev sydd in och utvändigt efter första och fick dessutom infektion i stygnen. Hade ont i ett år efteråt.

    Med andra så fick jag bara en liten rispa som inte behövde sys. 3h efter förlossningen kändes det som att jag inte fått. Hade kunnat ha sex dagen efter. Helt overkligt.

  • Wed 10 Apr 2019 23:44
    #3

    Som jag inte fött* ska det stå

  • Thu 11 Apr 2019 00:24
    #4

    Fick en total sfinkterruptur med första barnet och klarade även jag av en andra vaginal förlossning med endast en liten skråma.

    Det som läkarna sagt till mig är att eftersom jag inte haft några problem efter min skada så var egentligen valet helt och hållet mitt så länge barnet inte blev för stort. Hade jag haft kvarstående problem hade det varit ett annat läge.

    Fick ett antal ultraljud för att uppskatta vikten för att ha som vägledning till mitt beslut. Efter sista ultraljudet beslutades om igångsättning och allt gick som sagt bra.

    Rutinen här är vad jag förstår att man ska ha två barnmorskor hos sig vid själva framfödandet för att de ska kunna göra allt för att undvika en ny skada.

    Jag mådde efter omständigheterna relativt bra även efter min första förlossning men andra är något helt annat. Tog typ tre alvedon första dygnet efter, mest pga att jag fick dem...

    Var självklart rädd att det skulle gå snett igen så tilliten till personalen på förlossningen skulle jag säga var avgörande för att jag skulle våga.

  • Sat 22 Jun 2019 14:09
    #5
    Alma84 skrev 2019-04-11 00:24:29 följande:

    Fick en total sfinkterruptur med första barnet och klarade även jag av en andra vaginal förlossning med endast en liten skråma.

    Det som läkarna sagt till mig är att eftersom jag inte haft några problem efter min skada så var egentligen valet helt och hållet mitt så länge barnet inte blev för stort. Hade jag haft kvarstående problem hade det varit ett annat läge.

    Fick ett antal ultraljud för att uppskatta vikten för att ha som vägledning till mitt beslut. Efter sista ultraljudet beslutades om igångsättning och allt gick som sagt bra.

    Rutinen här är vad jag förstår att man ska ha två barnmorskor hos sig vid själva framfödandet för att de ska kunna göra allt för att undvika en ny skada.

    Jag mådde efter omständigheterna relativt bra även efter min första förlossning men andra är något helt annat. Tog typ tre alvedon första dygnet efter, mest pga att jag fick dem...

    Var självklart rädd att det skulle gå snett igen så tilliten till personalen på förlossningen skulle jag säga var avgörande för att jag skulle våga.


    Jag fick en total sfinkterruptur när jag födde mitt andra barn (pga stort barn) och nu är det snart dags att föda tredje. Jag har fått tid för igångsättning på fredag när jag är i v 38+0. Senaste tulet jag gjorde var i tisdags och då låg han på +12,5% och beräknades väga ca 3300 g. När gjorde du sista tulet och vad beräknades bebisen väga då? Vilken vecka var du i när du sattes igång? Vad vägde barnet när det föddes? Hur gick din igångsättning till, var du mogen från början? Var födde du? Jag börjar bli rätt nervös nu men vill helst undvika att föda med ks!
  • Sat 22 Jun 2019 17:09
    #6
    närkommertrean skrev 2019-06-22 14:09:18 följande:

    Jag fick en total sfinkterruptur när jag födde mitt andra barn (pga stort barn) och nu är det snart dags att föda tredje. Jag har fått tid för igångsättning på fredag när jag är i v 38+0. Senaste tulet jag gjorde var i tisdags och då låg han på +12,5% och beräknades väga ca 3300 g. När gjorde du sista tulet och vad beräknades bebisen väga då? Vilken vecka var du i när du sattes igång? Vad vägde barnet när det föddes? Hur gick din igångsättning till, var du mogen från början? Var födde du? Jag börjar bli rätt nervös nu men vill helst undvika att föda med ks!


    Gjorde sista tul 37+6 och sedan var igångsättningen dagen efter. Mina tul hade visat allt från +23 till +27%! Så var säker på att han skulle vara stor! De uppskattade vikten till 3900 gram och dagen efter föddes en lagom stor kille på 3600 gram. Jag googlade fram någon viktkurva som visade att han skulle varit över 4 kg om han hade följt näst sista tul så det stämde inte.

    Var supernervös inför att fatta beslutet om igångsättning eller inte men läkaren som undersökte mig dagen innan tyckte att det fanns goda förutsättningar. Jag var mogen och öppen ca 3 centimeter tror jag. Hon gjorde en hinnsvepning också när jag var där - vet inte om den påverkade något.

    Jag födde på Södersjukhuset. Fick tid att komma in kl 15. Vi fick vårt rum, jag undersöktes och de följde bebisen med Ctg någon halvtimme eller så. Vid 16-tiden bestämmer vi för att köra och börjar förbereda med att byta om. 16.16 tog barnmorskan hål på hinnorna, värkarna kom direkt. 18.16 föddes han! Så allt gick väldigt fort.

    En väldigt intensiv upplevelse på alla sätt men underbart att det få uppleva att det gick bra!
  • Sat 22 Jun 2019 17:32
    #7
    Alma84 skrev 2019-06-22 17:09:36 följande:

    Gjorde sista tul 37+6 och sedan var igångsättningen dagen efter. Mina tul hade visat allt från +23 till +27%! Så var säker på att han skulle vara stor! De uppskattade vikten till 3900 gram och dagen efter föddes en lagom stor kille på 3600 gram. Jag googlade fram någon viktkurva som visade att han skulle varit över 4 kg om han hade följt näst sista tul så det stämde inte.

    Var supernervös inför att fatta beslutet om igångsättning eller inte men läkaren som undersökte mig dagen innan tyckte att det fanns goda förutsättningar. Jag var mogen och öppen ca 3 centimeter tror jag. Hon gjorde en hinnsvepning också när jag var där - vet inte om den påverkade något.

    Jag födde på Södersjukhuset. Fick tid att komma in kl 15. Vi fick vårt rum, jag undersöktes och de följde bebisen med Ctg någon halvtimme eller så. Vid 16-tiden bestämmer vi för att köra och börjar förbereda med att byta om. 16.16 tog barnmorskan hål på hinnorna, värkarna kom direkt. 18.16 föddes han! Så allt gick väldigt fort.

    En väldigt intensiv upplevelse på alla sätt men underbart att det få uppleva att det gick bra!


    Tack så jättemycket för svar! Jag ska också föda på Södersjukhuset. Jag ska till spec mvc på onsdag (v 37+5) och kontrollera tappen och hur mogen jag är. Då skulle jag få en hinnsvepning också så jag hoppas att jag har kommit en bit på vägen när det väl är dags för igångsättning två dagar senare. Båda mina tidigare förlossningar har startat spontant med vattenavgång i v 38+5 och har tagit 9 respektive 6 timmar. Jag har haft mycket sammandragningar och förvärkar senaste tiden så jag hoppas att det gett resultat även denna gång och att värkarna, precis som för dig, kommer igång direkt när de tar hinnorna. Din förlossning låter som en dröm! Jag önskar jag får en lika bra och fin upplevelse som du på fredag. Tack igen för ditt svar!
  • Sat 22 Jun 2019 20:46
    #8
    närkommertrean skrev 2019-06-22 17:32:47 följande:

    Tack så jättemycket för svar! Jag ska också föda på Södersjukhuset. Jag ska till spec mvc på onsdag (v 37+5) och kontrollera tappen och hur mogen jag är. Då skulle jag få en hinnsvepning också så jag hoppas att jag har kommit en bit på vägen när det väl är dags för igångsättning två dagar senare. Båda mina tidigare förlossningar har startat spontant med vattenavgång i v 38+5 och har tagit 9 respektive 6 timmar. Jag har haft mycket sammandragningar och förvärkar senaste tiden så jag hoppas att det gett resultat även denna gång och att värkarna, precis som för dig, kommer igång direkt när de tar hinnorna. Din förlossning låter som en dröm! Jag önskar jag får en lika bra och fin upplevelse som du på fredag. Tack igen för ditt svar!


    Lycka till!

    De är fantastiska på Sös och fördelen med en igångsättning är att man får komma in när de har tid så att det finns resurser.

    Har bara en tidigare förlossning, också med spontan vattenavgång, då tog det 7 timmar varav jag var lite drygt 4 inne på förlossningen.

    Och tar det lite längre tid än mina två timmar tror jag inte att det är någon nackdel! Jag hann knappt fatta hur fort det gick och jag upplevde det mer smärtsamt än förra gången.
  • Sat 22 Jun 2019 20:57
    #9

    Jag hade definitivt valt snitt. Fick snittas urakut med första efter över 30 timmars hårt jobb med klockförsök och hela kittet. Våndades så över syskon men fick sedan planerat snitt beviljat. Och den förlossningen vårdar jag som ett mycket ömt minne, den botade min ångest efter första förlossningen tre år innan. Snitt har definitivt varit en genväg för min del. Den enda vägen dessutom.

  • Tue 2 Jul 2019 16:47
    #10

    Nu har jag fött och det har gått jättebra! Jag kom in för en igångsättning i v 38+0 kl 21.30 i fredags och efter en första kontroll var jag öppen 3 cm men hade 1 cm kvar av tappen och den var ganska hård så läkaren beslutade att jag skulle få tabletter för att mjuka upp den. Hon trodde jag skulle behöva 2-3 doser med ca 2 timmars mellanrum men efter tredje dosen hade det fortfarande inte hänt någonting. Som tur var kunde jag sova större delen av natten iaf. De avvaktade med fjärde dosen eftersom de skulle ha skiftbyte och det var många som var mitt uppe i att föda just då. Medan vi väntade började jag få värkar och när de gjorde nästa kontroll var tappen nästan helt utplånad så de bestämde att ta hinnorna direkt. Det gjorde de kl 10.20 och direkt efter fick jag kraftiga värkar. Kl 13.46 föddes en liten kille på knappt 3700 g och 50 cm så tul 1,5 vecka tidigare stämde nog ganska bra (då beräknades han väga ca 3300 g). Jag hade två bm hos mig vid framfödandet som hjälpte och guidade mig jättebra. Efter bm kontrollerat bristningar gjorde även en läkare det trots att det inte vara någon stor bristning, utan för att jag skulle känna mig tryggare med att ingen skada missades. Jag fick en liten grad 2 bristning som syddes med 4 stygn.

    Jag är så glad att jag valde att föda vaginalt den här gången också. Jag har blivit väldigt bra bemött och fått jättebra hjälp genom både graviditeten och förlossningen. Alla de bm vi mötte under förlossningen var helt fantastiska och jag kände mig oerhört trygg och väl omhändertagen av dem. Jag födde på Södersjukhuset i Stockholm.

Svar på tråden Vaginal förlossning efter förlossningsskador?