• Sun 14 Apr 2019 11:54
    392 visningar
    30 svar
    30
    392

    Huset

    Banken vill ta tillbaka huset som säkerhet. Vi är i separation sen ett år och har solidariskt betalningsansvar. Jag har betalat 50% han med men för 6 månader sen slutade han betala helt sin del. Jag fortsatte betala min. Banken har skickat inkassokrav med att de kommer lägga betalningsföreläggande eller ta tillbaka fastigheten som säkerhet. Har någon varit med om de här förr? Jag kan inte betala hans del och pratade med banken de sa de kan ta fastigheten.

  • Svar på tråden Huset
  • sextio­talist
    Sun 14 Apr 2019 12:59
    #1

    Bor ni i Sverige?

    För banken kan inte göra det, däremot kan de kräva utmätning/exekutiv auktion, via kronofogden.

  • Sun 14 Apr 2019 13:21
    #2

    Ja vi bor i Sverige de säger att de säger upp lånet och säljer säkerheten

  • Sun 14 Apr 2019 13:32
    #3
    Lahw skrev 2019-04-14 13:21:28 följande:

    Ja vi bor i Sverige de säger att de säger upp lånet och säljer säkerheten


    Säger de bokstavligen att DE ska sälja huset?
  • Sun 14 Apr 2019 13:39
    #4

    Ja så har det rätt att göra. Ni har lånet på huset solidariskt. Det innebär att banken kan kräva vem som helst av er två på hela lånet. Eftersom du bara har betalt halva lånesumman får de inte betalt som de ska och måste därför ta det vidare.

    De kommer att via Kronofogden att ansöka om betalningsföreläggande samt fastställande av pant. Det innebär att de begär betalning via de pantbrev de har.

    Det bästa du kan göra är att ha en fortsatt dialog med banken och din medsökande för att se om det finns en lösning. Att stoppa huvudet i sanden är det värsta du kan göra. Säljs huset på exekutiv auktion får ni betydligt under marknadsvärdet och det hela slutar med att ni står utan hus och en stor skuld.

    Klarar du inte av räkningarna själv så är det bäst om ni säljer huset direkt.

  • Sun 14 Apr 2019 20:39
    #5

    Han vägrar sälja och vägrar betala han vill ha ut de på exklusive aktion så hans släktingar kan köpa billigt så de kan renovera betala av hans skuld så jag hamnar i skiten..går de dela lånet på något sätt`?

  • Sun 14 Apr 2019 21:05
    #6
    Lahw skrev 2019-04-14 20:39:53 följande:

    Han vägrar sälja och vägrar betala han vill ha ut de på exklusive aktion så hans släktingar kan köpa billigt så de kan renovera betala av hans skuld så jag hamnar i skiten..går de dela lånet på något sätt`?


    Banken är troligtvis inte intresserade av att att dela upp lånet.

    Är lånet större än vad huset är värt?
  • Sun 14 Apr 2019 21:28
    #7

    Det vet jag inte, man kan inte ansöka om delning via tingsrätten?

  • Sun 14 Apr 2019 21:30
    #8
    Lahw skrev 2019-04-14 20:39:53 följande:

    Han vägrar sälja och vägrar betala han vill ha ut de på exklusive aktion så hans släktingar kan köpa billigt så de kan renovera betala av hans skuld så jag hamnar i skiten..går de dela lånet på något sätt`?


    Dela lånet kommer banken inte att göra. De har säkerhet i huset och er som solidariskt ansvariga, så varför skulle de försämra sina villkor?

    Om du vill behålla huset/lösa ut ditt ex och överta lånen ser de över dina ekonomiska möjligheter. Har du någon släkting som kan gå in som borgenär?

    Men det viktigaste är att du bokar tid på banken snarast möjligt. Gå dit och lägg alla korten på bordet och be om råd. Banken vill inte heller att huset ska säljas på exekutiv auktion eftersom det ofta innebär att de inte får ut hela lånet samt alla kostnader som tillkommer vid exekutiv auktion.
  • Sun 14 Apr 2019 21:34
    #9
    Lahw skrev 2019-04-14 21:28:10 följande:

    Det vet jag inte, man kan inte ansöka om delning via tingsrätten?


    Nej. Bodelning innebär inte att tingsrätten delar upp lån.
  • Sun 14 Apr 2019 21:42
    #10
    Lahw skrev 2019-04-14 21:28:10 följande:

    Det vet jag inte, man kan inte ansöka om delning via tingsrätten?


    Jag vet inte helt om jag förstår dig rätt. Som jag läser av det du skriver vill du bo kvar i huset men endast ha hälften av lånen? Ditt ex ska bli utan hus men ändå ha kvar hälften av lånen???

    Förklara närmare hur du tänkt för som du förstår är inte ovan rimligt.

    Har ni andra stora tillgångar som inte är fördelade?

    Eftersom du inte verkar kunna betala räntor och amorteringar är det bäst om ni får sålt snarast möjligt.

    Att någon part skulle tjäna på att det såldes på exekutiv auktion (även till släktingar) är jag väldigt tveksam till.
Svar på tråden Huset