• Mon 15 Apr 2019 12:58
    735 visningar
    5 svar
    5
    735

    Skiftesarbetare FP

    Hejsan!

    Någon som kan detta med föräldradagar. Sonen är 13 månader gammal och jag jobbar skift. Jag jobbar EM, FM och sedan har jag ledigt i sju dagar. Om maken som är föräldraledig ska jobba under mina ledigveckor måste jag ta ut föräldradagar om jag är hemma med sonen?

    Tacksam för svar ????

  • Svar på tråden Skiftesarbetare FP
  • Mon 15 Apr 2019 20:17
    #1

    Hej!

    Nej, det behöver du inte, du har ju lön för den perioden, så ingen av er förlorar någon SGI. Inte heller om du vore föräldraledig skulle du behöva ta ut fp så länge barnet är under 18 månader.


    Just NO.
  • Mon 15 Apr 2019 21:58
    #2
    Therre88 skrev 2019-04-15 12:58:04 följande:
    Hejsan!

    Någon som kan detta med föräldradagar. Sonen är 13 månader gammal och jag jobbar skift. Jag jobbar EM, FM och sedan har jag ledigt i sju dagar. Om maken som är föräldraledig ska jobba under mina ledigveckor måste jag ta ut föräldradagar om jag är hemma med sonen?

    Tacksam för svar ????
    Du har redan fått ett bra svar, vill bara inflika att ifall man vill få ut föräldradagarna så får man det så länge man är arbetsbefriad 5 dagar i sträck (står "mer än 4 dagar" i FK´s material)

    Så du har lyxen att kunna välja - vara hemma mycket med barnet utan att ta ut FP, med bibehållen SGI eftersom du jobbar dina vanliga arbetspass - eller tar du ut FP för alla dagar som du är hemma = får ut mer pengar.

    Så om 4-årsdagen närmar sig och ni har mer än 96 dagar kvar, så kan du ta ut FP trots att du jobbar 100%.
  • Tue 16 Apr 2019 13:49
    #3

    Tusen tack för svar! Var rädd jag gjort fel när jag inte tagit ut några dagar på min ledigvecka. Då fortsätter jag som jag gjort ???? Ska ta ut lite dagar i sommar när vi ska va ledig så inga brinner inne ????

  • Fri 19 Apr 2019 21:59
    #4
    Therre88 skrev 2019-04-16 13:49:09 följande:
    Tusen tack för svar! Var rädd jag gjort fel när jag inte tagit ut några dagar på min ledigvecka. Då fortsätter jag som jag gjort ???? Ska ta ut lite dagar i sommar när vi ska va ledig så inga brinner inne ????
    DU får som sagt var ta ut FP om du är arbetsbefriad 5 dagar eller mer i sträck.
    Du får inte ta ut FP om du har semester.
    Så tar du FL i sommar, måste du ta ut minst 5 FP-dagar/vecka för att inte förlora din SGI.
    Om du tar semester får du inte ta ut några FP-dagar och om du fortsätter att jobba som du gör nu, så kan du välja att ta ut FP eller strunta i det.

    Bra att veta! För om båda föräldrarna tex vill vara hemma heltid 3 månader under sommaren tillsammans, så får man trixa som tusan för att få till det! Annars riskerar man att tappa sin SGI.
    Men man kan som sagt jonglera lite med det hela.

    Om man har 5 veckors semester vars, så blir det 10 veckor ledigt tillsammans, den ena tar FL när den andre har semester och så byts man av.

    Vill man däremot vara hemma längre tex 12 veckor, då måste man tänka till och tex göra såhär:
    A tar semester tis- fre under de 6 första veckorna, och fyller på med FP varje måndag dessa veckor. B tar FL men väljer att ta ut sina 5 FP-dagar tis-lör = 5 dagar som inte krockar med personA som tar måndagar.
    Sen byts man av och kör samma sak 6 veckor till.

    Maximalt lediga:
    A tar semester ons-fre och fyller på med FP mån-tis, B tar FL och tar ut sina 5 FP-dagar ons-sön varje vecka, så det inte krockar.
    25 semesterdagar räcker då 8 veckor = 16 veckor ledigt tillsammans.


  • Thu 25 Apr 2019 10:35
    #5

    Hon kan inte förlora någon SGI eftersom barnet är under ett år gammalt, det är när barnet är ett år man måste ha sysselsättning 5 dagar i veckan för att behålla SGI. Så länge barnet är under 18 månader kan inte heller arbetsgivaren kräva att hon tar ut FP vid ledighet.


    Just NO.
Svar på tråden Skiftesarbetare FP