• Anonym (head över heels)
    Mon 15 Apr 2019 20:36
    417 visningar
    22 svar
    22
    417

    Ni som inte blir kära, vad tror ni det beror på?

    Har hört om en del människor som aldrig blivit kära eller så där extremt upp över öronen förälskade, eller kanske högst nån enstaka gång. För egen del har jag nog blivit galet kär minst 5-6 ggr och förälskad en 20-30 ca. Skulle ändå inte säga att jag har lätt för att bli kär. Är däremot kär och förälskad väldig länge i samma.

    Varför tror ni en del blir så lätt kära och andra inte, och varför har inte ni blivit det?

    Skulle ni vilja det?
  • Svar på tråden Ni som inte blir kära, vad tror ni det beror på?
  • Anonym (L)
    Mon 15 Apr 2019 20:49
    #1

    Har ingen som helst aning. Ja, livet (eller ja, i alla fall dejtinglivet) hade nog blivit lättare/bättre om jag hade haft normallätt att bli kär. Jag har tröttnat på att dejta utan att hitta någon så nu har jag lagt av med det och insett att jag antagligen kommer vara utan partner genom livet.

  • Anonym (head över heels) Trådstartaren
    Mon 15 Apr 2019 21:22
    #2
    Anonym (L) skrev 2019-04-15 20:49:07 följande:

    Har ingen som helst aning. Ja, livet (eller ja, i alla fall dejtinglivet) hade nog blivit lättare/bättre om jag hade haft normallätt att bli kär. Jag har tröttnat på att dejta utan att hitta någon så nu har jag lagt av med det och insett att jag antagligen kommer vara utan partner genom livet.


    Gissar att du är man, eller? Har du aldrig varit kär eller känt fjärilar eller velat fortsätta med någon? Är väldigt intresserad av den psykologiska aspekten bakom dessa skillnader.
  • Anonym (lai)
    Mon 15 Apr 2019 21:29
    #3

    Intelligenta människor blir inte kära!

  • BlueAd­am
    Mon 15 Apr 2019 21:35
    #4

    Jag tänker att de människor som har svårt att bli kära eller till och med väljer bort kärleken fullständigt inte ser sig själva som älskvärda och/eller är rädda för att bli sårade/avvisade/svikna och då hellre skyddar sig själva genom att inte ens försöka.

  • Anonym (head över heels) Trådstartaren
    Mon 15 Apr 2019 21:37
    #5
    Anonym (lai) skrev 2019-04-15 21:29:17 följande:

    Intelligenta människor blir inte kära!


    Är de så? Är de immuna mot hormonpåslaget och saknar anknytningsbehov då?

    Låter som 99% av befolkningen är ointelligenta i såna fall!
  • Mon 15 Apr 2019 21:39
    #6

    För min del beror det på att jag är asexuell. 

  • Anonym (lai)
    Mon 15 Apr 2019 21:43
    #7
    Anonym (head över heels) skrev 2019-04-15 21:37:28 följande:
    Är de så? Är de immuna mot hormonpåslaget och saknar anknytningsbehov då?

    Låter som 99% av befolkningen är ointelligenta i såna fall!
    Ja för de skaffar de behoven på annat sätt
    Ja du har rätt om 99%
  • Anonym (lai)
    Mon 15 Apr 2019 21:43
    #8
    SweeneyTodd skrev 2019-04-15 21:39:44 följande:

    För min del beror det på att jag är asexuell. 


    Det tillhör din intelligens 
    Du kan inte påverka det 
  • Anonym (/)
    Mon 15 Apr 2019 21:55
    #9

    Har varit tokkär 2 ggr i mitt liv, så där så att alldeles vansinnigt. Men önskar jag inte varit det.

  • Anonym (Okär)
    Mon 15 Apr 2019 22:20
    #10

    Ärligt talat vet jag inte riktigt. Jag är i ett förhållande nu och är såklart kär i min partner men har aldrig haft lätt för att bli kär. Det var han som fick ägna en massa tid åt att försöka vinna mitt intresse.

    Kände att jag missade den upplevelsen i tonåren, alla var kära hit och dit vilket verkade ganska roligt men hände inte mig. Hade en pojkvän men det varade inte så länge, ca 5 månader.

    Om jag fick gissa vad det beror på... Bland annat kanske jag har en konstig smak? Tror inte att jag har skyhöga krav men kanske den typ av person jag attraheras av inte är så vanligt förekommande.

    Sedan är jag också rätt osocial och smått misantropisk, tycker att de flesta människor suger helt enkelt - är även väldigt selektiv med vänner och har aldrig haft många. Är kräsen med folk överlag, inte bara partners.

    Förstår inte alls hur folk blir förälskade eller utvecklar en s.k. crush på folk de knappt känner. Det är väl mer vanligt bland tonåringar såklart men jag kunde aldrig relatera till det. Brukade snarare gå och muttra om hur korkade alla var för att de blev så tokiga i folk de inte kände.

    Om jag ska bli kär i någon krävs det att vi kommer varandra väldigt nära och bildar en djup emotionell koppling. Ser jag bara en snygg kille som får mig att skratta är jag fullkomligt ointresserad.

    Är gärna vän med killar och har alltid haft lättare att umgås med killar än med andra tjejer. Men det brukar aldrig hända att jag ser dem som något annat än bara vänner. Har aldrig riktigt varit intresserad av någon förutom min pojkvän och mitt ex. 

    Jag anser inte att det är ett problem att jag har svårt att bli kär. Tvärtom känns det rätt skönt, eftersom jag ser vad olycklig kärlek tär på folk och hur många kastar sig in i förhållanden som inte håller.

    Föredrar att vara selektiv, inte falla för nya personer hit och dit, utan istället kultivera en riktigt bra relation med potential. Mitt liv hade varit svårare om jag hade lätt för att bli kär så jag är glad att det inte är så.

Svar på tråden Ni som inte blir kära, vad tror ni det beror på?