• Anonym (Argen)

    Folk som bokar upp platser på tåget

    Jag har hört att vissa resenärer på SJ tåg missbrukar SJs generösa barnrabatt och bokar upp platser för att få sitta ifred. Borde inte SJ förlora på det?

    Satt en gång på fullsatt tåg när en resenär klev på och frågade en passagerare om det var ledigt på den enda tomma plats som fanns. Men han fick veta att det var upptaget. Men på hela resans två timmar kom ingen och satte sig där.

    En vänninna berättade att det klev på en man på hennes tåg som motade bort en resenär utan plats biljett. När han frågade om han kunde sitta vid gången sa hon bsstt det var upptaget.

  • Svar på tråden Folk som bokar upp platser på tåget
  • hammarhajen
    Anonym (Boka själv) skrev 2019-04-22 11:37:55 följande:

    Jag åkte tåg med min då fyra månader gamla son. Bokade så klart platsen jämte mig åt honom även om han satt mestadels av tiden i mitt knä. Lång tågresa för övrigt. Tåget blev snabbt väldigt fullt och folk stod upp. Det var många sura blickar jag fick men ingen vågade faktiskt fråga efter sätet. Däremot en yngre kvinna som tyckte det var okej att stå med ryggen mot sidan av sätet och luta sig. Hade det suttit en människa större än en sjuåring på sätet hade hon lutat sig mot den personen. Mitt kräkbarn löste det rätt effektivt


    Fast det där är rätt märkligt resonerat tycker jag. Om ett säte är tomt kan man väl få luta sig lite mot ena sidan, vad är problemet? Om du hade börjat använda sätet (lagt bebisen där) eller satt dig på det sätet hade hon kanske rätat upp sig självmant. 

    På tågen jag åkt med måste man hålla i sätet i gången om man behöver stå upp och ska hålla i något, vilket man kan behöva om tåget kränger. Att man betalt för en sittplats betyder ju inte att ingen annan får snudda vid den under en lång resa. 
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 11:39:35 följande:
    Fast då får man boka en ungdomsbiljett och inte en barnbiljett. Då har jag inga problem med det.

    Jag har heller inga problem med det så länge bolagen inte tar bort erbjudandet eller höjer priset pga det. Om de räknar med att vissa fuskar och inte bryr sig om det, så gör inte jag det heller.
    Som någon annan skrev, vad vet du hur och vad de betalat?
    Smecker skrev 2019-04-22 11:25:19 följande:
    Alltid är det någon snål jävel som springer runt och tigger efter lediga platser, istället för att lägga några tior på att boka platsbiljett som de flesta andra.
    Tycker att hela tråden stinker oginhet. Alltså inte riktat enbart mot dig.

    Någon tar illa upp för att någon annan snuddar vid sätet de betalat för även om sätet inte utnyttjas. En annan inser inte att det faktiskt finns människor i dagens Sverige som måste vända på varje krona. Många ylar om fusk fastän de faktiskt inte kan veta vad som betalats eller inte.

    Rätt många i tråden verkar har rätt allvarliga brister i empatiska förmågan, narcissister med andra ord. 

  • Ignoramus

    Det håller jag med om. Jag är dock inte en sådan, utan jag vill som sagt bara inte att det ska bli dyrare för mig med mitt barn bara för att andra utnyttjar systemet. För några år sedan utnyttjade folk utan djur en viss typ av djurbiljetter som gjorde att de höjde priset rätt markant, vilket såklart var pisstörigt för oss som inte utnyttjade systemet.


    hammarhajen skrev 2019-04-22 11:40:54 följande:

    Hur vet du att dessa personer betalat barnpris och inte fullpris?

    Tycker för övrigt att det är lite kasta-sten-i-glashus-varning på att klaga på folk som köper barnbiljetter, när man själv inte betalar för sittplats men vill sitta på andras betalade platser. 


  • Ignoramus

    Jag vet såklart inte det. Men konduktören kan såklart se det och fråga resenären om hen vill uppgradera till en ungdomsbiljett eller lämna platsen fri.

    Det är ju trots allt fuskarna som har empatiska problem, om deras beteende går ut över de som faktiskt behöver två säten till ett rätt kraftigt rabatterat pris, som småbarnsföräldrar ofta gör.


    Anonym (.) skrev 2019-04-22 11:59:23 följande:

    Som någon annan skrev, vad vet du hur och vad de betalat?Tycker att hela tråden stinker oginhet. Alltså inte riktat enbart mot dig.

    Någon tar illa upp för att någon annan snuddar vid sätet de betalat för även om sätet inte utnyttjas. En annan inser inte att det faktiskt finns människor i dagens Sverige som måste vända på varje krona. Många ylar om fusk fastän de faktiskt inte kan veta vad som betalats eller inte.

    Rätt många i tråden verkar har rätt allvarliga brister i empatiska förmågan, narcissister med andra ord. 


  • Kjell2
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:03:04 följande:

    Det håller jag med om. Jag är dock inte en sådan, utan jag vill som sagt bara inte att det ska bli dyrare för mig med mitt barn bara för att andra utnyttjar systemet. För några år sedan utnyttjade folk utan djur en viss typ av djurbiljetter som gjorde att de höjde priset rätt markant, vilket såklart var pisstörigt för oss som inte utnyttjade systemet.


    Sj är notariskt dåliga att få en vettig prisplan. Inte ovanligt med konstiga specialfrabater som används på sätt som inte var tänkt.

    Ett tag kunde det vara billigare att boka från stationen innan den man steg på.


  • Anonym (H)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:03:04 följande:

    Det håller jag med om. Jag är dock inte en sådan, utan jag vill som sagt bara inte att det ska bli dyrare för mig med mitt barn bara för att andra utnyttjar systemet. För några år sedan utnyttjade folk utan djur en viss typ av djurbiljetter som gjorde att de höjde priset rätt markant, vilket såklart var pisstörigt för oss som inte utnyttjade systemet.


    Hur fuskade de med djurbiljetterna?
  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:06:30 följande:
    Jag vet såklart inte det. Men konduktören kan såklart se det och fråga resenären om hen vill uppgradera till en ungdomsbiljett eller lämna platsen fri.

    Det är ju trots allt fuskarna som har empatiska problem, om deras beteende går ut över de som faktiskt behöver två säten till ett rätt kraftigt rabatterat pris, som småbarnsföräldrar ofta gör.
    Du retar dig på något du helt saknar kännedom om men det är bäst att hålla med de som ylar fuskare i kö...
    Ok.

    Det är definitivt inte de som har ett säte ledigt bredvid sig, som hävdar att det är upptaget, som har problem här.

    Som någon annan sa i tråden: Ska man ha en plats så får man betala för den. Barn tar upp exakt lika mycket plats som en vuxen så då är det inte mer än rätt att de betalar precis lika mycket som andra för sin plats. Då börjar det bli rättvist. 
  • Ignoramus

    Nej, jag vet att det inte är ovanligt. Men bokar man dessa specialrabatter utan att vara kvalificerad till dem så tycker jag att SJ ska ha rätt att kräva dem på mellanskillnaden. Nu pratar jag alltså inte om att boka från stationen innan, för det drabbar ju endast SJ själva. Utan säg att det finns särskilda rullstolsplatser med extra utrymme till rabatterat pris, som uttalat är endast för rullstolar, också bokas dessa upp av bekvämt folk utan funktionsvariationer som bara vill ha mer benutrymme... är det verkligen ok? Jag tycker inte det. Speciellt inte om det tillslut leder till att SJ säger ?nu får ni åka trångt och till ett högre pris än alla andra, för folk fuskar så mycket?.


    Kjell2 skrev 2019-04-22 12:07:11 följande:

    Sj är notariskt dåliga att få en vettig prisplan. Inte ovanligt med konstiga specialfrabater som används på sätt som inte var tänkt.

    Ett tag kunde det vara billigare att boka från stationen innan den man steg på.


  • Ignoramus

    De bokade platser till rätt kraftigt reducerade priser, eftersom sex personer utan djur kunde åka till priset som egentligen var tänkt för en eller två resenärer med djur. Slutade med att resenärerna med djur fick betala för fler personer istället, för att folk hade utnyttjat den rabatten så mycket. Där tycker jag ett självklart agerande av SJ hade varit ?jaha, ni har inget djur med er? Då betalar ni givetvis ordinarie pris istället?.


    Anonym (H) skrev 2019-04-22 12:07:47 följande:

    Hur fuskade de med djurbiljetterna?


  • Anonym (.)
    Ignoramus skrev 2019-04-22 12:12:23 följande:
    Nej, jag vet att det inte är ovanligt. Men bokar man dessa specialrabatter utan att vara kvalificerad till dem så tycker jag att SJ ska ha rätt att kräva dem på mellanskillnaden. Nu pratar jag alltså inte om att boka från stationen innan, för det drabbar ju endast SJ själva. Utan säg att det finns särskilda rullstolsplatser med extra utrymme till rabatterat pris, som uttalat är endast för rullstolar, också bokas dessa upp av bekvämt folk utan funktionsvariationer som bara vill ha mer benutrymme... är det verkligen ok? Jag tycker inte det. Speciellt inte om det tillslut leder till att SJ säger nu får ni åka trångt och till ett högre pris än alla andra, för folk fuskar så mycket.
    Men vad vet du om behovet av extra benutrymme? Finns en hel del som faktiskt behöver det utan att sitta i rullstol.'

    Det där är avundsjuka med sitt fulaste ansikte.
Svar på tråden Folk som bokar upp platser på tåget