• Tue 23 Apr 2019 09:38
    549 visningar
    7 svar
    7
    549

    Min pojkvän vill inte ha barn än

    Vi börjar bli äldre. Vi är snart 30 och jag längtar så efter barn. Vill ha barn nu! Men han vill inte.. än

    Vi har varit ett par i fem år. Båda har fast jobb, vi bor i hus, bil har vi.

    Jag har varit utbränd och lever med ångest och han säger att vi kan skaffa barn när ?du mår bra?. Men hur ska jag veta om jag någonsin kommer må ?bra?, ångesten kanske är kvar föralltid ?

    Vad ska jag göra, vad ska jag säga?

    Denna längtan alltså ???? sitter till och med och planerar hur vi ska berätta för våra föräldrar att vi ska ha barn.

    Dessutom så har jag bara en äggledare, vilket såklart försämrar mina chanser till att bli gravid. Vill inte ?börja? skaffa barn när jag är för gammal då de såklart kan ta tid..

    Ville bara spy ur mig..

  • Svar på tråden Min pojkvän vill inte ha barn än
  • Tue 23 Apr 2019 10:00
    #1

    Då får du välja:

    1. Acceptera läget och fortsätt vänta. Var då medveten om att han kanske faktiskt inte vill ha barn alls utan bara förhalar på det för att du ska stanna och du slösar bort ännu fler av dina fertila år på någon det inte kommer bli barn med, samt att han kan komma att lämna dig om x antal år - innan ni fått barn, och i så fall står du där äldre, singel och barnlös och behöver börja om på ruta 1 med att börja dejta.

    2. Gör slut och försök hitta en ny partner som vill ha barn eller skaffa barn på egen hand eller med medförälder. Var då medveten om att det är väldigt svårt, och kan ta lång tid, att hitta en ny partner som är ?rätt? och som det fungerar bra med, samt att det kommer ta ett rätt bra tag innan du träffat någon och kommit till punkten att skaffa barn ihop med denne någon.

    3. Ställ ett ultimatum. Till exempel att till årsskiftet ska han ha bestämt sig för exakt när han vill börja försöka få barn (om han överhuvudtaget vill ha det) och har han inte bestämt sig till dess, eller om du inte kan acceptera tidsramen han bestämmer sig för så gör du slut. Var då medveten om att ultimatum kan, beroende på hans inställning till sådant, försämra ert föhållande eller göra slut på det helt. Var även beredd på att det kan resultera i att du behöver lämna relationen och börja om på ruta 1 med dejting igen.

  • Tue 23 Apr 2019 10:41
    #2
    +1

    Det blir ju svårt för honom att säga ett exakt datum när han redan sagt att han vill att hon ska må bra psykiskt innan de sätter barn till världen. Vilket jag f ö tycker låter klokt. Det är ju en stor påfrestning att få barn.

    Ts, får du hjälp för din psykiska ohälsa idag? Går det att söka ytterligare hjälp så att du kan gå pojkvännen lite till mötes på den punkten?

    m


    Orangebeans skrev 2019-04-23 10:00:38 följande:

    Då får du välja:

    1. Acceptera läget och fortsätt vänta. Var då medveten om att han kanske faktiskt inte vill ha barn alls utan bara förhalar på det för att du ska stanna och du slösar bort ännu fler av dina fertila år på någon det inte kommer bli barn med, samt att han kan komma att lämna dig om x antal år - innan ni fått barn, och i så fall står du där äldre, singel och barnlös och behöver börja om på ruta 1 med att börja dejta.

    2. Gör slut och försök hitta en ny partner som vill ha barn eller skaffa barn på egen hand eller med medförälder. Var då medveten om att det är väldigt svårt, och kan ta lång tid, att hitta en ny partner som är ?rätt? och som det fungerar bra med, samt att det kommer ta ett rätt bra tag innan du träffat någon och kommit till punkten att skaffa barn ihop med denne någon.

    3. Ställ ett ultimatum. Till exempel att till årsskiftet ska han ha bestämt sig för exakt när han vill börja försöka få barn (om han överhuvudtaget vill ha det) och har han inte bestämt sig till dess, eller om du inte kan acceptera tidsramen han bestämmer sig för så gör du slut. Var då medveten om att ultimatum kan, beroende på hans inställning till sådant, försämra ert föhållande eller göra slut på det helt. Var även beredd på att det kan resultera i att du behöver lämna relationen och börja om på ruta 1 med dejting igen.


  • Tue 23 Apr 2019 10:59
    #3
    Trippelmamma76 skrev 2019-04-23 10:41:28 följande:

    Det blir ju svårt för honom att säga ett exakt datum när han redan sagt att han vill att hon ska må bra psykiskt innan de sätter barn till världen. Vilket jag f ö tycker låter klokt. Det är ju en stor påfrestning att få barn.

    Ts, får du hjälp för din psykiska ohälsa idag? Går det att söka ytterligare hjälp så att du kan gå pojkvännen lite till mötes på den punkten?

    m


    Jag fick hjälp, genomgick ptsd behandling e tc,

    Men sen var min psykolog med om en olycka så står utan psykolog sedan december.

    Har kontaktat fler instanser men finns ingen annan hjälp tyvärr.
  • Tue 23 Apr 2019 11:14
    #4

    Om du redan är/har varit utbränd så kan jag förstå att din sambo vill avvakta. Vad tror du händer om barnet har kolik och falsk krupp, eller bara är allmänt kinkigt? Ett par år utan mer än några timmars sammanhängande sömn tar knäcken på den friskaste, och det är inte direkt ett mirakelmedel mot utbrändhet.

  • Tue 23 Apr 2019 11:15
    #5

    Jag hade frågat honom om din psykiska ohälsa är det enda hindret för honom eller om det finns andra underliggande orsaker till varför han inte vill än. 

    Jag kan förstå att din pojkvän vill vänta tills du mår bättre. På samma sätt som att någon vill vänta tills man har en fast inkomst t.ex. Det är faktiskt ett vettigt skäl i mina ögon. Mår du dåligt nu så kommer barn inte göra det lättare för dig att ta dig ur din psykiska ohälsa. 

    Nu säger du att du inte fått hjälp utifrån på ett tag och det underlättar såklart inte din situation. Men vad gör du på hemmaplan, så att säga, för att hjälpa så mycket som möjligt med ditt mående?

  • Tue 23 Apr 2019 13:28
    #6

    Jag är själv en man, så jag kanske kan sätta mig in i hur han resonerar. Det enda grundskälet jag kan tänka mig till att inte vilja bli pappa efter fem år är att han är osäker på om förhållandet kommer att hålla. Samtidigt tror jag han hoppas på ert förhållande kommer på rätt köl igen. Jag tror också han tänker att vägen dit är genom att du börjar må bättre. I hans situation, om ni skaffade barn ihop, skulle jag varit rädd utbrändheten återvände så han fick ta hela ansvaret för barnet.

    Så om jag skulle försöka ge tips så vore det att överraska din man med att frammana positiv energi, pepp och styrka. När han ser att du mår bra, känner dig stark och är en likvärdig partner tror jag hans önskan att bli pappa kommer börja spira av sig självt

  • Tue 23 Apr 2019 13:31
    #7
    Oliviabolivia skrev 2019-04-23 09:38:35 följande:

    Vi börjar bli äldre. Vi är snart 30 och jag längtar så efter barn. Vill ha barn nu! Men han vill inte.. än

    Vi har varit ett par i fem år. Båda har fast jobb, vi bor i hus, bil har vi.

    Jag har varit utbränd och lever med ångest och han säger att vi kan skaffa barn när ?du mår bra?. Men hur ska jag veta om jag någonsin kommer må ?bra?, ångesten kanske är kvar föralltid ?

    Vad ska jag göra, vad ska jag säga?

    Denna längtan alltså ???? sitter till och med och planerar hur vi ska berätta för våra föräldrar att vi ska ha barn.

    Dessutom så har jag bara en äggledare, vilket såklart försämrar mina chanser till att bli gravid. Vill inte ?börja? skaffa barn när jag är för gammal då de såklart kan ta tid..

    Ville bara spy ur mig..


    Det låter som att din man är klok som inser att det inte är läge att skaffa barn när mamman varit utbränd och lever med ångest. Det är krävande att vara förälder och man bör för barnets skull se till att man har orken och resurserna att ta hand om barnet på ett bra sätt.

    Satsa istället ett tag på att må bättre så att du blir redo för föräldraskapet.
Svar på tråden Min pojkvän vill inte ha barn än