• Wed 24 Apr 2019 21:18
    522 visningar
    11 svar
    11
    522

    Ge bort sina äggstockar, livmoder?

    Sitter här och funderar... är 26 år gammal och känner att jag är klar med 2 barn. Vill inte ha fler. Kan jag då som person operera bort livmpdern/äggstockarna så att en annan kvinna kan få möjlighet att få barn?

  • Svar på tråden Ge bort sina äggstockar, livmoder?
  • Wed 24 Apr 2019 21:22
    #1

    Att operera bort livmoden är inget man vill göra. Det har otroliga negativa biverkningar. Du kommer då i klimakteriet med allt vad det innebär av sköra slemhinnor och andra medicinska problem.

  • Wed 24 Apr 2019 21:42
    #2

    Du kan donera ägg!

  • Wed 24 Apr 2019 22:48
    #3

    Livmodertransplantationer är fortfarande mer eller mindre på försöksstadiet i Sverige. Inget gemene man kan erbjuda sig att bli mao. Däremot äggdonator! Det är det total brist på och en enorm efterfrågan. Där skulle du göra en välgärning. Glad

  • Thu 25 Apr 2019 07:10
    #4
    annabellelee skrev 2019-04-24 21:22:20 följande:

    Att operera bort livmoden är inget man vill göra. Det har otroliga negativa biverkningar. Du kommer då i klimakteriet med allt vad det innebär av sköra slemhinnor och andra medicinska problem.


    Ja okej! De här med äggdonation, om jag nu ger bort ägg. Kommer den kvinnan som får mina ägg få barn som har mina gener då? Alltså se ut som jag/mina barn?
  • Thu 25 Apr 2019 07:11
    #5
    Sommar15 skrev 2019-04-24 21:42:56 följande:

    Du kan donera ägg!


    De här med äggdonation, om jag nu ger bort ägg. Kommer den kvinnan som får mina ägg få barn som har mina gener då? Alltså se ut som jag/mina barn? "Åh titta, där är min unge egentligen" ??? whaat
  • Anonym (Epige­netik)
    Thu 25 Apr 2019 07:22
    #6

    På det stora hela, nej. Mottagare av ägg matchas med donatorer som liknar dem utseendemässigt, så man är redan från början hyfsat lika.

    Det finns oclkså något som heter epigenetik. Fostret i livmodern påverkas av den kvinna som bär barnet. Fostrets gener påverkar bl a utseendet, det finns en potential till lång/kort, ljus/mörk etc men livmodern är den som översätter potentialen till det faktiska utseendet. Om två olika kvinnor skulle bära samma foster, så skulle barnen vara lika, men inte exakta kopior.

  • Anonym (Kk)
    Thu 25 Apr 2019 07:56
    #7
    Leila4 skrev 2019-04-25 07:11:18 följande:

    De här med äggdonation, om jag nu ger bort ägg. Kommer den kvinnan som får mina ägg få barn som har mina gener då? Alltså se ut som jag/mina barn? "Åh titta, där är min unge egentligen" ??? whaat


    Äggen du ger bort blir ju dina biologiska barn.
  • Anonym (-)
    Thu 25 Apr 2019 08:28
    #8

    Min flickvän inseminerades som singel och hennes dotter är en kopia av donatorn. Då var det ändå min tjejs ägg, min tjej som bar barnet och enbart en liten donatorsimmare. Men likheterna mellan hennes dotter och donatorn är slående.

  • Thu 25 Apr 2019 11:18
    #9
    Leila4 skrev 2019-04-25 07:11:18 följande:

    De här med äggdonation, om jag nu ger bort ägg. Kommer den kvinnan som får mina ägg få barn som har mina gener då? Alltså se ut som jag/mina barn? "Åh titta, där är min unge egentligen" ??? whaat


    Ja det är ju dina gener, men kommer ju vara en annan pappa samt att gener slår olika beroende på vem som bär barnet som ovan skriver. Det är stor brist på donatorägg så vill du göra nånting för att hjälpa andra få barn är det absolut det enklaste och bästa sättet! De ställer höga krav på donatorer så det är inte säkert att du får donera heller, det är väldigt seriöst och kontrollerat.
  • Anonym (A)
    Thu 25 Apr 2019 11:28
    #10

    Ja barnen som kommer ur dina ägg är givetvis dina genetiska barn. Det vill säga - de är genetiskt precis lika mycket dina som dina egna barn du redan har. Dina barn och barnen som föds från äggen du ger bort kommer att vara halvsyskon (samma ?mamma? (genetiskt) men olika pappor).

  • Sat 27 Apr 2019 21:29
    #11
    Anonym (Kk) skrev 2019-04-25 07:56:43 följande:
    Äggen du ger bort blir ju dina biologiska barn.
    Nej, genetiskt är barnet/barnen äggdonatorns, men biologiskt är de kvinnans som varit gravid med barnet.
Svar på tråden Ge bort sina äggstockar, livmoder?