• Wed 24 Apr 2019 21:53
    227 visningar
    8 svar
    8
    227

    Sjukskriven?

    Hej!

    Hur arbetar ni under ivf och ruvartiden? Är ni sjukskrivna eller arbetar ni som vanligt?

  • Svar på tråden Sjukskriven?
  • Wed 24 Apr 2019 21:55
    #1

    Som vanligt, det finns vanligen inget hinder för det!

  • Thu 25 Apr 2019 07:09
    #2

    Sjukskriven för vad?

  • Thu 25 Apr 2019 09:16
    #3

    Jag har mått väldigt dåligt av äggplocken och var faktiskt hemma en hel vecka efter senaste ingreppet. Då blev jag för övrigt sövd. Har som sagt mått riktigt dåligt, smärta och svårigheter att gå, tog säkert över en vecka innan det försvann sista gången. Inte säkert att alla mår så.

    Jag frågade om sjukskrivning då men de hänvisar till att man kan vara hemma utan intyg upp till 2 veckor.

  • Thu 25 Apr 2019 09:19
    #4

    [quote=79586089][quote-nick]gammelpysen skrev 2019-04-25 09:16:35 följande:[/quote-nick]Jag har mått väldigt dåligt av äggplocken och var faktiskt hemma en hel vecka efter senaste ingreppet. Då blev jag för övrigt sövd. Har som sagt mått riktigt dåligt, smärta och svårigheter att gå, tog säkert över en vecka innan det försvann sista gången. Inte säkert att alla mår så.

    Jag frågade om sjukskrivning då men de hänvisar till att man kan vara hemma utan intyg upp till 2 veckor.[/

    En vecka är det väl utan intyg?

  • Thu 25 Apr 2019 10:05
    #5

    Det kanske det Är? Hur som helst så informerade jag även chefen innan. Vi fick hålla på i flera år innan vi plussade så vi hade definitivt inte kunnat "smyga" med det på jobbet.

  • Thu 25 Apr 2019 19:18
    #6

    Ställde mig också frågan idag. Vi ska snart också sätta igång med behandlingen. Det är redan nu så svårt att bara "försvinna" från jobbet. Tyvärr har jag ett jobb där man är helt beroende av mig och kommer jag inte så drabbas ganska många av det. Så det hade underlättat att berätta till chefen men nu bytte jag precis jobb i ett mansdominerad yrke. 

    Funderar på att varje gång nu i början "sjukskriva" mig och blir det sedan många försök så får man nog berätta efter hösten. 

    Men tycker fortfarande det är tråkigt att det inte finns någon form av undantagsregel från försäkringskassan vid franvåro från jobbet pga medicinsk behandling. Respektive att tex slippa karensdagen. Man har ju redan tillräcklig många kostnader

  • Thu 25 Apr 2019 19:48
    #7

    Jag rekommenderar att berätta för chefen. Tro det eller ej, men jag har bara fått bra respons. Förvånansvärt många känner någon som kämpat med ivf och det kan vara skönt att chefen vet om man tex mår dåligt av hormonerna eller tex äggplocket.

    Och lycka till ni som ska börja. Vi behövde 7 återföringar men nu är bebisen här vilken dag som helst. Lång och jobbig resa har det varit men nu är vi snart i mål!

  • Thu 25 Apr 2019 21:17
    #8

    Jag valde att ta semesterdag för äggplocket och valde att jobba hemifrån dagen därefter, sen hade jag tur att det var helg så jag kunde vila ut ordentligt, men tror jag hade klarat att jobba under helgen om jag hade haft den typen av jobb. Berätta för chefen först när graviditeten var ett faktum, tog undersökningar med tider på eftermiddagen och flexa. Det är inte jättemycket tider borta från jobbet och läkartid kan man ju behöva gå på. Men påverkar såklart vilken typ av jobb man har, jag sitter mest på kontoret.

Svar på tråden Sjukskriven?