• Fri 26 Apr 2019 17:31
    2741 visningar
    7 svar
    -1 +1
    7
    2741

    Adoption / Föräldraledighet / Jobb

    Hej. Jag undrar om någon av er som adopterat utomlands ifrån har några tips och råd till mig. Jag och min sambo förväntar oss ett barnbesked för ett barn mellan 1-2 år. Det kommer att börja med en resa på en månad och sedan föräldraledighet hemma.

    Även om allt fokus ska ligga på barnet (vilket jag vill) så stångas jag med ett dåligt samvete gentemot mitt jobb som jag vet vissa stunder är beroende av mig. Vanligtvis är jag tillgänglig även på min semester, även om det endast för akuta grejer. Men hur ska jag tänka om jag är utomlands en månad med mitt nya barn? Kan jag ens räkna med att kunna vara nåbar eller tror ni att jag kommer ha fullt upp med det jag är där för? Kommer jag ens vilja ha kontakt med jobbet...?

    När vi väl kommer hem sen ; hur länge tycker ni det är rimligt att bägge föräldrar är hemma samtidigt? Kan man dela upp det? Hur länge är man hemma innan det är dax för dagis?

    Förstår att frågorna är generella, men nån kanske har nåt tips eller idéer på hur vi ska tänka.

  • Svar på tråden Adoption / Föräldraledighet / Jobb
  • Fri 26 Apr 2019 17:51
    #1

    Jag förstår inte vad som hindrar dig från vara lite tillgänglig i mån av tid och när det inte tar något ifrån adoptionen? Några minuter måste du ju ha som är lediga även när du är utomlands.

  • Fri 26 Apr 2019 18:28
    #2

    Tack för ett kort, men enkelt svar. Jag behöver kanske inte göra det krångligare än det är.

  • Fri 26 Apr 2019 18:53
    #3
    +1
    sebastiannn skrev 2019-04-26 18:28:26 följande:
    Tack för ett kort, men enkelt svar. Jag behöver kanske inte göra det krångligare än det är.
    Haha, jag är kanske lite för rak på sak ibland. Oskyldig Men du säger det själv; gör det inte krångligare än vad det är. Lycka till med adoptionen!
  • Tue 28 May 2019 13:22
    #4

    gjbh

  • MeSa83
    Sat 2 Jan 2021 10:51
    #5

    Det är enkelt i Ryssland.

  • Fri 26 Feb 2021 13:09
    #6
    +1

    Barnet bör ju vara hemma minst i 2-3 år innan de sätts på dagis såklart :) helst ska de ju inte vara på dagis alls(inte äns biologiska barn) men det antar jag att ni läst på om :) har närstående som jobbar på dagis och det är kaos 1 person på 8 barn och sån skit, barn far väldigt illa på dagis (inte tillräckligt med uppmärksamhet som ett litet barn behöver) dock är 1-2 timmar om dagen efter 4 års ålder väldigt bra då barn behöver leka med andra barn men inte mer än så :)

  • Fri 26 Feb 2021 13:10
    #7
    +1

    Barnet bör ju vara hemma minst i 2-3 år innan de sätts på dagis såklart :) helst ska de ju inte vara på dagis alls(inte äns biologiska barn) men det antar jag att ni läst på om :) har närstående som jobbar på dagis och det är kaos 1 person på 8 barn och sån skit, barn far väldigt illa på dagis (inte tillräckligt med uppmärksamhet som ett litet barn behöver) dock är 1-2 timmar om dagen efter 4 års ålder väldigt bra då barn behöver leka med andra barn men inte mer än så :)

Svar på tråden Adoption / Föräldraledighet / Jobb