• Wed 1 May 2019 14:15
    613 visningar
    2 svar
    2
    613

    Hyra eller sälja lägenhet om jag ska vara bortrest i 3-4 år?

    Hej!

    Min vän och jag planerar en jorden runt cykelresa och ett av mina största dilemman är ifall jag ska sälja min bostadsrätt eller bara hyra ut under de 3-4 år jag ska vara borta?

    Föreningen skulle ge sitt samtycke för de godtar anledningen.

    Jag har kollat på Qasa som sägs att vara ett pålitligt företag som tar hand om hyran/ev ny hyresgäst för en lagom bra avgift.

    Men vad kan vara nackdelen med att hyra ut under en såpass lång period? Jag skulle ogärna flyga hem från andra sidan jorden medan jag håller på med mitt livs äventyr.

    Samtidigt så skulle det vara en bra investering att behålla lyan.

    Vad har ni för erfarenheter?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hyra eller sälja lägenhet om jag ska vara bortrest i 3-4 år?
  • Wed 1 May 2019 18:42
    #1

    Hyr ut lägenheten. Du kommer inte ha något problem att hyra ut för lång tid, det är många som vill hyra länge.

    Eftersom det är bostadsrätt så får du lagligt ta ut en högre hyra än vad någon som vill hyra ut hyresrätt får. Kanske går du till och med lite plus på hyran varje månad.

    Du kan beräkna möjlig hyra här: qasa.se/home/create/single/home-type/

    Värdefulla/ömtåliga saker du har kanske du kan få ha hos någon kompis eller släkting medan du hyr ut.


    Kolla också med uthyrningsföretaget hur det fungerar om du behöver komma hem i förtid t ex om du blir skadad på cyklingen (eller din kompis skadas). Då behöver du kunna avsluta hyreskontraktet i förtid.

  • Wed 28 Aug 2019 11:48
    #2

    Hyr ut ;)

    Jag vill flytta till sverige sommaren 2020 och söker förfullt nåt att hyra under en längre tid. Hittils har jag inte hittat nåt :(

    Vart ligger din lght?

Svar på tråden Hyra eller sälja lägenhet om jag ska vara bortrest i 3-4 år?