• Thu 2 May 2019 09:03
    1072 visningar
    11 svar
    11
    1072

    Min dotter vänder sig inte

    Har en dotter som är drygt 3 mån. Hon gör inga försök alls att vända sig från rygg till mage eller tvärtom. Och hon hatar överhuvudtaget att ligga på mage och helst vill hon inte ligga på rygg heller så blir svårt att öva då.

    När vände sig era barn? Är hon ovanligt sen? Tips på hur vi kan träna?

  • Svar på tråden Min dotter vänder sig inte
  • Thu 2 May 2019 09:05
    #1

    3 månader är ju ingenting! Min son vände sig med mycket kämpade när han var 4 månader. Mina vänners barn har vissa vänt sig vid 5 månader!

    Du behöver inte vara orolig!

  • Thu 2 May 2019 10:11
    #2

    Okej tack.

    Tänkte mest bara eftersom hon inte ens försöker...

  • Thu 2 May 2019 11:11
    #3

    Helt normalt! Jag har också en tjej som är 3 månader och hon vänder sig inte heller (och det gjorde mina två andra barn, 2 pojkar inte heller, kom väl först vid 4-5 månaders ålder), hon hatar att ligga på mage eller ligga ner överhuvudtaget. Hon ska sitta upp och gör alla försök för att sätta sig upp

    Vet att det står på många ställen att en 3 månaders ska börja rulla över på mage men jag tycker det är lite tidigt, även om det så klart finns bebisar som rullar innan dom är 3 månader också.

    Bara låt henne göra det hon verkar tycka är roligt så kommer det andra sen.

  • Thu 2 May 2019 11:25
    #4

    Inte alls ovanligt. På vårt bvc frågar de inte ens om det förrän 6-månadersbesöket så du behöver inte vara orolig :)

  • Tue 14 May 2019 20:47
    #5

    Vår dotter var helt ointresserad av att försöka och även om hon första gången vände sig vid 8 månader så är det inget fel på henne. Hon var tidig med mycket annat så -don?t worry!

  • Thatwi­llbeth­eday
    Tue 14 May 2019 22:07
    #6

    3 månader är verkligen ingenting. Min dotter var inte ett dugg intresserad, hon började vända sig vid 7-8 månader. Hon har varit tidig i utvecklingen med mycket annat. Finns inget att oroa sig för!

  • Wed 15 May 2019 20:42
    #7

    Äldsta dottern var 3 veckor gammal när hon vände sig från rygg till mage, mage till rygg kom två veckor senare, hon gick vid 10 mnd och 3 veckor. Yngsta dottern var 11 månader när hon vände från mage till rygg, hon började gå stabilt och utan stöd vid 10 mnd och 2 veckor, från rygg till mage var hon nog runt 5-6 mnd Yngsta hade inget intresse av att vända sig för hon fick sura uppstötningar eller kräktes vid 9 av 10 försök. En kompis dotter hade börjat prata när hon kunde vända sig från rygg till mage, kräktes inte men hatade att ligga på mage, haha!

    Är det bara det som är "motoriskt avvikande" (vilket jag inte ens skulle kalla det så här tidigt) så ha lite is i magen. Finns ingen människa som tycker om att göra allt, det gäller bebisar med.

  • Thu 16 May 2019 10:07
    #8

    Mina barn har vägrat vända sig, sådant kom jättesent den ene gjorde detta vid - 7 månader -

    Men de har legat på magen och lyft sina huvuden som de skulle, börjat sitta vid 5 månader osv.

    Vissa barn vill helt enkelt inte så titta dig inte blind på endast en sak. Se helheten istället.

    Kram

  • Thu 16 May 2019 11:17
    #9

    Min dotter är 10 månader och hon vänder sig inte ! BVC reagerar inte på den. De var mer oroliga för att hon kröp inte, hon började krypa förra veckan , sitter stadig utan stöd sedan hon var ca 7 månader. Men vänder sig fortfarande inte från mage till rygg eller rygg till mage.

  • Thu 16 May 2019 11:39
    #10

    Min son är fyra månader och ett par dagar och han vänder sig inte heller. Tror inte det är något ovanligt, ingenting BVC reagerade på åtminstone. Han vänder sig från rygg till sida men inte längre än så. Han ligger dock och sparkar och försöker om man lockar med någon rolig leksak som han vill ha så ett tips är väl att göra det. Typ skaka på en färgglad skallra vid sidan av bebisen för att se om hen försöker vända sig för att komma åt den. Han hatade också att ligga på mage och det var först efter tre månader som han blev såpass stabil i nacken så att han kunde ligga på mage och hålla sig uppe på underarmarna för att titta runt. Först då blev det roligare för honom så nu skriker han inte så fort man lägger honom på mage.

    Stressa inte upp dig och jämför med andra bebisar. Hon rullar nog runt när hon är redo!

  • Thu 16 May 2019 11:58
    #11

    Har tre pojkar. Numera 10 år, 7 år och 1 år. Ingen av dem tre har vänt sig från rygg till mage. De två första var riktiga skrikisar så bar mest runt dem i famnen hela tiden som bebisar. Hamnade de på rygg låg de kvar som sköldpaddor på rygg och fäktade haha. Men har blivit helt normala pojkar av dem så vitt vi vet. Så oroad dig inte. Dessutom är tre månader tidigt, så massa tid finns.

Svar på tråden Min dotter vänder sig inte