• Sun 5 May 2019 13:32
    682 visningar
    11 svar
    11
    682

    Namnhjälp

    Som rubriken lyder vill jag har hjälp med namn.

    Storebror heter Moltas, och lillebror är ännu namnlös.

    Jag vill helst inte ha nåt topp 100 namn, men fastnade lite för Malte. Danska varianten på Malte är Molte, vilket är för likt Moltas, men gillar Malve. Sambon säger nej till det.

    Vill inte ha nåt för långt eller svåruttalat. Melker, Milton och Valter har pratats om, men jag tycker dom är lite för vanliga.

    Nån som har nåt förslag?

  • Svar på tråden Namnhjälp
  • Sun 5 May 2019 13:38
    #1

    Wilgot

    Vilmer

    Wilton

  • Sun 5 May 2019 13:42
    #2

    Vilhelm Tristan Leopold

  • Sun 5 May 2019 13:54
    #3

    Matteo

    Morgan

    Milo

    Milan

    Malik

    Moshe

    Moises

    Marcel

    Meil

    Mylo

    Monte

    Myron

    Mauro

    Maceo

    Maurice

  • Mon 6 May 2019 03:30
    #4

    Elver, Gillis, Mandor, Manne, Mode, Mattis, Mille, Magne, Mandus, Odin, Ravn, Ståle, Holme, Hilmer, Trym, Tuve, Toste, Unne, Valde, Viking, Vetle, Viljar, Ymer, Joar, Kaj, Kåre, Lage, Imre, Hjalte, Grim, Frej, Frode, Egil, Eldar, Birk, Algot, Atle, Arild, Alvar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mon 6 May 2019 23:02
    #5
    fluu skrev 2019-05-06 03:30:12 följande:

    Elver, Gillis, Mandor, Manne, Mode, Mattis, Mille, Magne, Mandus, Odin, Ravn, Ståle, Holme, Hilmer, Trym, Tuve, Toste, Unne, Valde, Viking, Vetle, Viljar, Ymer, Joar, Kaj, Kåre, Lage, Imre, Hjalte, Grim, Frej, Frode, Egil, Eldar, Birk, Algot, Atle, Arild, Alvar.


    Meriall skrev 2019-05-05 13:54:50 följande:

    Matteo

    Morgan

    Milo

    Milan

    Malik

    Moshe

    Moises

    Marcel

    Meil

    Mylo

    Monte

    Myron

    Mauro

    Maceo

    Maurice


    Mail?

    Viking?

    Mode?

    Vad e dethär? Stackars barn som får heta Mail "ska du maila mig det där fotot mail?"

    Viking???? "Hur var det på vikingatiden?" "Jag trodde vikingatiden var över" "vild som en Viking är han, pojken Viking HAHAHA". Skämtoffer m.m

    Mode???? "Står du med på en modeblogg eller, va Mode?"
  • Mon 6 May 2019 23:06
    #6

    Boas

  • Mon 6 May 2019 23:10
    #7
    +1

    Flickan Hej-

    sök hur många som heter Viking! Inget ovanligt eller konstigt. Min farfar hette det så min son heter Frej i förnamn och Viking i andranamn!

  • Tue 7 May 2019 05:47
    #8
    +1
    Flickan Hej skrev 2019-05-06 23:02:35 följande:

    Mail?

    Viking?

    Mode?

    Vad e dethär? Stackars barn som får heta Mail "ska du maila mig det där fotot mail?"

    Viking???? "Hur var det på vikingatiden?" "Jag trodde vikingatiden var över" "vild som en Viking är han, pojken Viking HAHAHA". Skämtoffer m.m

    Mode???? "Står du med på en modeblogg eller, va Mode?"


    Med tanke på din reaktion tycker jag mycket synd om dig. Slår man till den så milda grad knut på sig själv för att komma upp med elakheter antingen är man en mobbare, eller har blivit mobbad.

    Viking är inget exotiskt namn på vare sig det ena eller andra viset. Mode är ett mycket gammalt nordiskt och starkt namn, nu nästan bortglömt. Många namn har flera betydelser, liksom många ord. Här förstår även du skillnaden mellan att döpa till ett namn med klart negativ klang - typ skithög, och att döpa till ett namn med en positiv klang - som Viking, eller ett namn med en neutral klang - som Mode.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tue 7 May 2019 05:49
    #9

    För övrigt kom jag att tänka på att om ni gillar Molte, men tycker att det är för lik Moltas, så kanske ni gillar Molke istället? Jag tycker att det är ett sött och lagom kufigt(fast på ett trevligt vis) namn


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 10 May 2019 00:02
    #10

    Jag upprepar säkert en del andras förslag. Har fetat dem jag gillar bäst:

    Alrik, Alvar, Alve, Alvin, Arild, Assar, Birk, Einar, Elving, Eskil, Gillis, Gusten, Hjalmar, Hugo, Ilian, Ingolf, Joar, Kilian, Lias, Linnar, Mandus, Manne, Marius, Mauritz, Mattis, Movitz, Reidar, Seved, Sievert, Torgil, Tyko, Valde (Valdemar), Viggo, Willem, Yrjan

  • baseli­ne
    Wed 12 Jun 2019 17:13
    #11
    +1
    EnLitenAnna skrev 2019-05-05 13:32:16 följande:

    Som rubriken lyder vill jag har hjälp med namn.

    Storebror heter Moltas, och lillebror är ännu namnlös.

    Jag vill helst inte ha nåt topp 100 namn, men fastnade lite för Malte. Danska varianten på Malte är Molte, vilket är för likt Moltas, men gillar Malve. Sambon säger nej till det.

    Vill inte ha nåt för långt eller svåruttalat. Melker, Milton och Valter har pratats om, men jag tycker dom är lite för vanliga.

    Nån som har nåt förslag?


    Tänkte direkt Malte när jag läste broderns namn, så jag tror ni träffade rätt redan där.

    Andra förslag: 
    Owe Alvar Svante Hannes Ragnar Tyr eller Viggo
Svar på tråden Namnhjälp