• Anonym (Arg kund)
    Sun 5 May 2019 21:27
    3032 visningar
    121 svar
    -1
    121
    3032

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (P)
    Sun 5 May 2019 21:44
    #1

    Ja, butiken har rätt. Bytesrätt är frivillig. Finns ingen lag för bytesrätt. Du som konsument måste alltid fråga innan du köper vad som gäller.

  • Anonym (Arg kund) Trådstartaren
    Sun 5 May 2019 21:48
    #2
    Anonym (P) skrev 2019-05-05 21:44:20 följande:

    Ja, butiken har rätt. Bytesrätt är frivillig. Finns ingen lag för bytesrätt. Du som konsument måste alltid fråga innan du köper vad som gäller.


    Men jag fick ju inte vad jag bad om! Jag ångrade inte köpet i sig, jag ville ha det jag bad om!
  • Anonym (P)
    Sun 5 May 2019 21:51
    #3
    +3
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 21:48:03 följande:

    Men jag fick ju inte vad jag bad om! Jag ångrade inte köpet i sig, jag ville ha det jag bad om!


    Då får du reklamera. Felaktig vara. Inte svårare än så.
  • Sun 5 May 2019 21:56
    #4
    Anonym (P) skrev 2019-05-05 21:44:20 följande:

    Ja, butiken har rätt. Bytesrätt är frivillig. Finns ingen lag för bytesrätt. Du som konsument måste alltid fråga innan du köper vad som gäller.


    Precis. Om man inte säkert vet att det erbjuds  bör man utgå från att butiken inte erbjuder byte eller öppet köp eller fråga på förhand.

    Ska du åberopa något borde du i stället för att vilja byta varan försöka att reklamera den, just med motiveringen att personalen räckte dig något annat än det du uttryckligen bad om, och att du inte själv hade kompetensen att se skillnaden och därför inte upptäckte felet själv när du var kvar i butiken.  Eftersom du förmodligen inte kan bevisa detta hänger det på om de väljer att tro dig eller inte.
  • Prakti­sk58
    Sun 5 May 2019 22:01
    #5

    En öppnad flaska kan inte bytas.

    Låt mig gissa att du fick Absolut med fel smak eftersom du inte vill tala om vad du köpt.

    Du får lära dig att själv läsa innan du öppnar !

  • Anonym (Arg kund) Trådstartaren
    Sun 5 May 2019 22:04
    #6

    Den är oöppnad och de ville inte ta emot den öht. Vad gör reklamation för skillnad när de vägrade ta tillbaka den?

  • Anonym (qwert­y)
    Sun 5 May 2019 22:06
    #7
    +3

    Men köp rätt flaska bara, drick upp den andra och jämför vilken som är godast.
    Sååå dyr kan inte den där flaskan ha varit att du inte har råd med två.

  • Sun 5 May 2019 22:07
    #8

    Klart att dom inte tar tillbaka ett livsmedel. Det hoppas jag att ingen gör för säkerhets skull.

  • Anonym (Arg kund) Trådstartaren
    Sun 5 May 2019 22:13
    #9
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-05 22:06:21 följande:

    Men köp rätt flaska bara, drick upp den andra och jämför vilken som är godast.

    Sååå dyr kan inte den där flaskan ha varit att du inte har råd med två.


    Ja den är dyr och det är inget man bara dricker. Är inte aktuellt att någonsin dricka den här.
  • Anonym (Arg kund) Trådstartaren
    Sun 5 May 2019 22:15
    #10
    +1
    Egon den stora skrev 2019-05-05 22:07:15 följande:

    Klart att dom inte tar tillbaka ett livsmedel. Det hoppas jag att ingen gör för säkerhets skull.


    Syns att den är oöppnad. Då får de väl slänga den, jag borde ha rätt att få det jag skulle ha och betalat för.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?