• Wed 8 May 2019 20:53
    739 visningar
    8 svar
    8
    739

    När får man påbörja ny ivf?

    Vi har ett barn som vi fått på naturlig väg men har inte lyckats få till ett syskon. Har precis gjort vårat första ivf försök, är på stad 12 och har redan fått min mens och ett negativt test.

    Har ett femdagars i frysen men funderar på att göra en helt ny ivf behandling istället för att ta de i frysen, får man göra så? Och när brukar man kunna köra igång en ny ivf behandling efter en misslyckad behandling?

  • Svar på tråden När får man påbörja ny ivf?
  • Thu 9 May 2019 11:17
    #1
    Sara888 skrev 2019-05-08 20:53:16 följande:

    Vi har ett barn som vi fått på naturlig väg men har inte lyckats få till ett syskon. Har precis gjort vårat första ivf försök, är på stad 12 och har redan fått min mens och ett negativt test.

    Har ett femdagars i frysen men funderar på att göra en helt ny ivf behandling istället för att ta de i frysen, får man göra så? Och när brukar man kunna köra igång en ny ivf behandling efter en misslyckad behandling?


    Om du ska göra frysförsök i naturlig cykel kan du köra direkt i denna cykel. Men nytt äggplock osv behöver du stämma av med kliniken, ibland vill de vänta en mens emellan. Ni betalar väl för denna så då kan ni absolut göra nytt plock istället men kliniken brukar rekommendera vad de tror ger er störst chans att lyckas. Hoppas det funkar nästa gång! Jag kämpar också med syskon via ivf o det går inget vidare.
  • Thu 9 May 2019 12:45
    #2

    Ja precis vi har betalat för tre försök och detta är det första. Tänker att om vi gör en till ivf istället för frysåterföring så har vi ju möjlighet att få fler till frysen som vi sen kan ta av. Dock kostar det denna gång om de skulle bli fler till frysen men tänker att de är värt det. Kliniken ville att vi skulle vänta med att planera vidare till efter TD, känns så segt att vänta när man vet att de inte tagit sig. Man vill ju bara planera en fortsättning direkt.

    Åh vad tråkigt att höra att de inte fungerat för er heller. Hur många försök har ni gjort? Har dom hittat något ?fel? på er? Fick ni de första barnet via ivf? Många frågor ????

  • Thu 9 May 2019 13:03
    #3
    Sara888 skrev 2019-05-09 12:45:04 följande:

    Ja precis vi har betalat för tre försök och detta är det första. Tänker att om vi gör en till ivf istället för frysåterföring så har vi ju möjlighet att få fler till frysen som vi sen kan ta av. Dock kostar det denna gång om de skulle bli fler till frysen men tänker att de är värt det. Kliniken ville att vi skulle vänta med att planera vidare till efter TD, känns så segt att vänta när man vet att de inte tagit sig. Man vill ju bara planera en fortsättning direkt.

    Åh vad tråkigt att höra att de inte fungerat för er heller. Hur många försök har ni gjort? Har dom hittat något ?fel? på er? Fick ni de första barnet via ivf? Många frågor ????


    Jag gör ivf pga förlorade äggledare, fick operera bort pga utomkvedshavandeskap. Har haft så många missfall både innan jag fick min dotter - utan ivf - och nu vid syskonförsök. Vi fick totalfrys pga risk för överstimulering så jag fick många embryon till frysen. Har gjort två frysåterföringar hittills som blött ut supertidigt... nytt försök nu om några veckor! Jag misstänker att jag har problem med immunförsvaret pga alla missfallen o att det nu inte ens fäster, så jag gör nu en behandling mot det parallellt med ivfen, hoppas det ska ge nån effekt!

    Hur gammalt är ditt barn? Jag har en dotter på fyra år.
  • Thu 9 May 2019 14:10
    #4

    Ursh vad tråkigt att höra. Skönt att ni fick många embryon till frysen. När har du börjat blöda? Vad är de för behandling du gör parallellt med ivfen? Börjar fundera på om jag också har problem med immunförsvaret, hittills har inget fel hittats på oss. Vad jag vet så har jag bara fått ett missfall men de var ett sent i vecka 13. Tycker de känns tidigt att få mens redan på RD 10. Tycker de är så frustrerande att inte veta vad som är fel.

    Vi har också en dotter, hon fyller tre år i sommar.

  • Thu 9 May 2019 14:47
    #5
    Sara888 skrev 2019-05-09 14:10:55 följande:

    Ursh vad tråkigt att höra. Skönt att ni fick många embryon till frysen. När har du börjat blöda? Vad är de för behandling du gör parallellt med ivfen? Börjar fundera på om jag också har problem med immunförsvaret, hittills har inget fel hittats på oss. Vad jag vet så har jag bara fått ett missfall men de var ett sent i vecka 13. Tycker de känns tidigt att få mens redan på RD 10. Tycker de är så frustrerande att inte veta vad som är fel.

    Vi har också en dotter, hon fyller tre år i sommar.


    Har börjat blöda på rd8 resp rd 4 nu senast. Men var blastocyster bägge gångerna. Tycker inte du ska ge upp än, är ju ett försök in bara. Jag har haft sex missfall senaste året och nu då de tidiga misslyckade försöken plus två missfall innan min dotter och en autoimmun sjukdom i botten, därför gör jag nu immunbehandlingen.
  • Thu 9 May 2019 16:44
    #6

    Oj, vilken resa du haft. Hoppas verkligen det tar sig för sig snart, hur många har du frysen? Vad gör man om de är immunförsvaret? Är de något ung som även kliniken tagit upp?

    Nä de är ju bara ett försök så försöker se på se positivt men är svårt. Tycker de är så jobbigt att inte veta vad de är som gör att de inte lyckas.

  • Thu 9 May 2019 17:23
    #7

    Har 8 i frysen men 3 försök kvar som vi betalat för, sen får vi betala mer. Nej hela immunbehandlingen är separat, kliniken tror inte alls på det. Det är kortison och dropp man tar.

    Har läst att det är 80% embryots fel när det inte funkar, dvs ngt fel på embryot. Och det är ju tyvärr inte mycket att göra åt än att vänta på nästa o se om det funkar bättre! Hoppas det blir så för oss båda nästa försök :)

  • Thu 9 May 2019 18:21
    #8

    Vad skönt med så många i frysen, är det femdagars? Känns som klinikerna verkar skeptiska kring det överlag, när man läser om det.

    Nä precis de är ju antagligen så det är. Får hoppas på att de lyckas snart för oss båda :)

Svar på tråden När får man påbörja ny ivf?