• Anonym (I-val­et-och­-kvale­t)
    Wed 8 May 2019 20:58
    1933 visningar
    117 svar
    117
    1933

    Skulle ni berätta?

    Min sambo berättade för ett månader sedan att hon vill separera efter 10 år tillsammans och två barn. Dagen efter hon berättade detta fick hon blommor hem från en ny killkompis som hon "klickat med" (hennes ord), som skrev att hon snart är tillbaka till sitt glada jag igen, typ. Min sambo sa till mig att "det var väl snällt?" Okänsligt tyckte jag då.

    Dom har träffats som "kompisar" sedan dess, och bl.a. på en AW efter vilken min sambo kom hem sent och väldigt full. Hon agerade annorlunda och hemligt när hon kom hem, och jag kunde inte hålla mig utan kollade messen på hennes mobil morgonen efter. Hon hade messat massor med killen efter AWn och det var en massa ömhetsbetygelser och hjärtan överallt. Jag konfronterade min sambo som påstod att hon inte var intresserad av honom som mer än vän, men att han var det.

    Vi ska ju separera så jag har väl ingen rätt att ha någon åsikt, men detta kändes ändå respektlöst tyckte jag. Den här killen är gift och har barn. Nu ska min sambo åka med honom till en annan stad över dagen där han ska jobba.

    Jag känner mig svartsjuk och kränkt av deras beteende, och tycker synd om killens fru som säkert inte vet något. Skulle ni informera hans fru om hans beteende och att han vill vara mer än vän med min sambo?

  • Svar på tråden Skulle ni berätta?
  • Anonym (Jag)
    Wed 8 May 2019 21:05
    #1
    -1 +1

    Nej, låt det vara.

  • Wed 8 May 2019 21:11
    #2
    +2

    Nej, ta däremot upp det med sambon och be henne vara lite mer diskret, de spelar ingen roll hur hon känner utan hon får visa hänsyn tills ni flyttat isär osv

  • Wed 8 May 2019 21:11
    #3
    -1 +2

    Ja, jag skulle berättat. Tror jag.

  • Anonym (B)
    Wed 8 May 2019 21:12
    #4
    -1 +4

    Absolut. Kan han skicka den typen av meddelanden till din partner kan han säkert stå för dem inför sin fru också. Hon förtjänar att veta.

  • Anonym (I-val­et-och­-kvale­t) Trådstartaren
    Wed 8 May 2019 21:23
    #5

    Jag är splittrad. Dels skulle jag nog själv vilja veta om jag var hans fru, men samtidigt känner jag mig som ett avundsjukt ex om jag berättar....

  • Wed 8 May 2019 21:29
    #6
    -2 +2

    Om du varit tjej och det var din kille som ville separera och som strulade med en gift kvinna hade 100% av damerna här sagt "berätta!".
    Därmed inte sagt att det är rätt.

  • Anonym (..)
    Wed 8 May 2019 22:06
    #7

    I normala fall hade jag helt klart varit för att berätta för frun. Helt klart. Otrohet i nån form är förjävligt. Men i det här fallet skulle ju det sannolikt innebära att ditt ex, och dina barns mor, blir förbannad på dig, vilket mycket väl kan försvåra samarbete mellan er kring barnen i framtiden för dig.

    Det finns så många historier om separerade föräldrar som krigar om barnen och baktalar varandra inför barnen osv, så jag hade inte tagit nån chansning av rent egoistiska skäl om jag vore dig, utan hållt det för dig själv.

    Skulle det pågå under en längre tid, typ ett halvår, så skulle du ju kunna meddela frun anonymt om hennes make beteende. Har det pågått en längre tid så är det ju svårare att spåra tillbaka det till dig, det kan ju lika gärna vara nån kollega eller granne eller liknande som skvallrat för frun då. Det förutsätter ju i och för sig att du har bra pokerface, när exet ev. kommer och anklagar dig för att berättat för frun.

  • Anonym (I-val­et-och­-kvale­t) Trådstartaren
    Wed 8 May 2019 23:20
    #8

    Jag har själv tänkt på att mitt ex förmodligen skulle bli förbannad, och att det skulle gå ut över separationen och barnen. Är samtidigt så trött på att jag ska ge efter när hon enligt min mening agerat respektlöst. Något liknande hände för några år sedan, också med en gift man... Mitt ex har ett stort behov att få bekräftelse från män.

    Förmodligen biter jag ihop och låter den ovetande frun förbli ovetande. Rynkar på näsan Har övervägt att upplysa henne om hans beteende anonymt, men det blir ju inte så anonymt just nu...

    Önskar bara att mitt ex hade lite mer respekt gentemot mig i denna situation.

  • Miss Skywal­ker
    Wed 8 May 2019 23:50
    #9
    +1
    Anonym (I-valet-och-kvalet) skrev 2019-05-08 23:20:29 följande:

    Jag har själv tänkt på att mitt ex förmodligen skulle bli förbannad, och att det skulle gå ut över separationen och barnen. Är samtidigt så trött på att jag ska ge efter när hon enligt min mening agerat respektlöst. Något liknande hände för några år sedan, också med en gift man... Mitt ex har ett stort behov att få bekräftelse från män.

    Förmodligen biter jag ihop och låter den ovetande frun förbli ovetande.  Har övervägt att upplysa henne om hans beteende anonymt, men det blir ju inte så anonymt just nu...

    Önskar bara att mitt ex hade lite mer respekt gentemot mig i denna situation.


    Skickar man blommor till någons sambo så ber man om att bli avslöjad..
  • Anonym (I-val­et-och­-kvale­t) Trådstartaren
    Thu 9 May 2019 08:30
    #10

    Urk, idag ska de åka iväg, och jag märker hur mycket det påverkar mig... Rynkar på näsan
    Skönt att se att det är flera som tycker att detta beteende är respektlöst. Då är det inte bara jag som tycker det pga osäkerhet/avundsjuka.

Svar på tråden Skulle ni berätta?