• Sat 11 May 2019 10:10
    1662 visningar
    53 svar
    53
    1662

    Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?

    Jag är så förundrad över hur många som verkar tycka lite kort administration och respekt för andra är så vansinnigt svårt.

    Mina barn spelar fotboll. Lagen skickar kallelser till träningar och matcher. Det är konstant en mängd föräldrar som inte klarar att svara på dessa i tid. Trots att man enkelt kan sitta med en app och ha total överblick över tider och dagar och obesvarade kallelser.

    Vad är det som gör att man är så nonchalant med tränarna som faktiskt tar ett jätteansvar och engagemang för era barns idrott?

    Det handlar ju inte om en eller två personer utan konstant ett gäng obesvarade eller som svarar i sista stund osv.

    Är det dessa föräldrars barn som kommer sluta med idrott tidigt för att deras föräldrar inte bryr sig?

  • Svar på tråden Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?
  • Sat 11 May 2019 10:20
    #1

    Mina barn är inte så stora att de går på lagsport än, men spontant tänker jag att det är just så det är att vara förälder: saker kan ändras med kort varsel. Man tänker att man ska gå på träningen men sedan blir ett lillasyskon sjukt och man måste stanna hemma och ta hand om denne.

  • Sat 11 May 2019 10:29
    #2
    annabellelee skrev 2019-05-11 10:20:27 följande:
    Mina barn är inte så stora att de går på lagsport än, men spontant tänker jag att det är just så det är att vara förälder: saker kan ändras med kort varsel. Man tänker att man ska gå på träningen men sedan blir ett lillasyskon sjukt och man måste stanna hemma och ta hand om denne.
    Men då har man väl tackat ja från början. Och sen hör av sig och lämnar sent återbud.

    Min ts handlar ju om de som inte svarar alls.
  • Sat 11 May 2019 10:37
    #3

    Samma problem i min sons lag. Vi tar upp det varje föräldramöte, men det är ju samma föräldrar som skiter i att svara på kallelser mm som inte dyker upp på föräldramötena. Det blir så skevt när bara hälften engagerar sig. Men vi har bestämt att det inte ska drabba barnen, det är ju inte deras fel att de har kassa föräldrar. Men det blir ju alltid samma föräldrar som får fixa och ordna, skjutsa, sitta sek, stå i cafeterian osv. Resten bryr sig inte ens om att komma även om de är uppsatta på något pass och trots att de fått kallelse till det.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sat 11 May 2019 11:04
    #4
    +1

    Förstår inte riktigt varför man ska tacka ja/anmäla sig till träningar. Det ska man bara gå på om man är med i laget, och kan man inte ringer man. Att behöva anmäla sig till träningar gör det bara väldigt lätt att stanna hemma för att man inte orkar. Matcher däremot ska man skicka kallelse och tacka ja eller nej till.

  • Sat 11 May 2019 12:29
    #5
    +2

    Anmäla sig till träningen låter som överkurs. De är ju på schema. Där handlar det väl mer om att meddela om man inte kommer. När det gäller matcher så får man en kallelse som man ska svara på inom en viss tid annars är det ett nej.

  • Sat 11 May 2019 12:37
    #6
    +1

    En kallelse är vanligtvis inget man besvarar. Beroende på vilken typ av kallelse så meddelar man om man inte kan/vill komma (tex tandläkartid) eller så hör man inte av sig alls (årsstämma).

  • Sat 11 May 2019 14:08
    #7

    Tror vi hade kallelser till träningar ett kort tag men för få svarade så det slutade man med. Däremot har vi kallelser till matcher där man även säger till om man behöver skjuts. Händer nåt oförutsett själva matchdagen efter man tackat ja får man höra av sig till tränaren och meddela direkt.

  • Sat 11 May 2019 15:06
    #8
    Ms H skrev 2019-05-11 12:37:41 följande:
    En kallelse är vanligtvis inget man besvarar. Beroende på vilken typ av kallelse så meddelar man om man inte kan/vill komma (tex tandläkartid) eller så hör man inte av sig alls (årsstämma).
    Man kallar ett antal spelare till en aktivitet i klubben. Man tackar ja eller nej på den. I det här fallet svarar man alltså på kallelsen. Grattis, nu fick du lära dig något nytt.
  • Sat 11 May 2019 15:09
    #9
    Nyllet27 skrev 2019-05-11 11:04:17 följande:
    Förstår inte riktigt varför man ska tacka ja/anmäla sig till träningar. Det ska man bara gå på om man är med i laget, och kan man inte ringer man. Att behöva anmäla sig till träningar gör det bara väldigt lätt att stanna hemma för att man inte orkar. Matcher däremot ska man skicka kallelse och tacka ja eller nej till.
    Helt enkelt för att om det är 30 spelare i ett lag så är det ju oerhört intressant för tränarna att veta hur många som kommer. För att man kör helt olika övningar om det är 27 eller 12 spelare. Det kanske behöver vara olika antal tränare där om det är 27 eller 12 spelare (finns 8 tränare i laget, alla behöver ju inte alltid vara där).

    Och så är det någon händelse som gör att 25 tackar nej, då kan det vara läge att ställa in träningen.

    Vi får kallelser för flera veckors träningar i taget. Då kan man tacka ja till alla på en gång eftersom mina barn går ju alltid på träningarna om det inte krockar med någon i förväg planerad grej och den vet man ju om.

    Att stanna hemma från träningen för att man inte orkar tacka ja, då är nog vare sig barn eller föräldrar särskilt engagerade i aktiviteten så då kan ni ju lika gärna sluta med sport...
  • Sat 11 May 2019 15:10
    #10
    Drottningen1970 skrev 2019-05-11 12:29:32 följande:
    Anmäla sig till träningen låter som överkurs. De är ju på schema. Där handlar det väl mer om att meddela om man inte kommer. När det gäller matcher så får man en kallelse som man ska svara på inom en viss tid annars är det ett nej.
    Det är ju för tränarnas skull man tackar ja eller nej, inte för att man ska få info om vilken tid eller dag det är. Se mitt svar i #9.
Svar på tråden Ni med barn som håller på med lagsporter - får ni kallelser till träningar och matcher?